فراهم نبودن زیرساخت‌ها و امکانات اولیه در دو محله حاشیه‌ علی آباد و فلک الدین زندگی را برای ساکنان این محلات سخت کرده است، کافی است سری به این دو محله بزنید تا ازعمق مشکلات آگاه شوید.


به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، محلات حاشیه‌ شهر از ابتدایی ترین امکانات و زیرساخت‌ها هم محروم هستند، ساکنان این محلات با مشکلات متعدد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، بهداشتی و امنیتی مواجه هستند.

محله‌های حاشیه‌ی فلک الدین و علی آباد که جزو قدیمی ترین مناطق خرم‌آباد هم هستند متاسفانه مورد بی توجهی دستگاه‌های متولی قرار گرفته‌اند و همین امر سبب شده ساکنان انها در رنج و عذاب قرار بگیرند.

وضع نامناسب معابر و منازل مسکونی، نبود فضای سبز، فرهنگی و ورزشی ، عدم مبلمان شهری تنها بخشی از مشکلاتی دو محله حاشیه‌ فلک الدین و علی آباد است، فارغ از این معضلات فقر و نداری در این محلات بیداد می‌کند.

در هشتیمن جلسه رسمی شورای اسلامی شهرخرم‌آباد که با حضور «مهرداد ویسکرمی»، نماینده مردم خرم‌آباد و دوره چگنی در مجلس شورای اسلامی، اعضا و شهردار خرم‌آباد تشکیل شد، مشکلات این دو محله مورد بررسی قرار گرفت.

 

مناطق حاشیه‌ی دغدغه جدی مدیریت شهری و اعضا شورا

رییس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد با اشاره به اینکه یکی از جدی‌ترین دغدغه‌های مدیریت شهری و اعضا شورای شهر مناطق حاشیه‌ی و بافت فرسوده است، عنوان می‌کند: خدماتی در مناطق حاشیه‌ی انجام شده اما کافی نیست و دو منطقه علی آباد و فلک الدین با کمبودهایی از جمله نبود فضای سبز، فضای ورزشی و فرهنگی مواجه هستند.

رضا بیرانوند می‌افزاید: در منطقه‌ فلک الدین زمین‌هایی وجود دارد که در صورت آزاد شدن می‌توان آنها را به فضای سبز تبدیل کرد، می‌طلبد راه و شهر سازی در این زمینه ورود کند زیرا شهرداری از توان مالی برای تملک واحدهای مسکونی که در مسیر تعریض قرار دارند برخوردارنیست.

وی می‌گوید: علاوه بر مناطق حاشیه‌ی ما مشکل محلات دیگر را که در نزدیک شهر قرار دارند مواجه هستیم ، محلاتی مانند ده محسن و پاپی خالدار این محله‌ها در آینده نه چندان دور با مشکلات متعددی مواجه خواهند شد بنابراین تا دیر نشده باید کاری انجام داد.

 

مشکلات علی آباد و فلک الدین اساسی است

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر خرم‌آباد با اشاره به اینکه  محلات حاشیه‌ی از جمله فلک الدین و علی آباد دارای مشکلات ریشه‌ای و اساسی هستند، عنوان کرد: عمده ساکنان  این محلات به دلیل مشکلات معیشتی تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند و زندگی خود را به سختی می‌گذرانند، علاوه بر مشکلات معیشتی زیر ساخت‌های بهداشتی، امنیتی و اجتماعی نیز در این محلات فراهم نیست.

کرم نعمتی می‌افزاید: برای رفع چالش‌های مناطق حاشیه‌ی باید کارگروهی تشکیل شود و در این کارگروه مشکلات محلات کارشناسی و سپس دسته بندی شود.

وی ادامه می‌دهد: پس از اینکه مشکلات و کمبودهای مناطق حاشیه‌ی اولویت بندی شد باید راهکارهایی برای رفع آنها اتخاذ شود، برای تحقق این امر همه دستگاه‌ها باید پای کار باشند.

این عضو شورای اسلامی شهر می‌گوید: به منظور رفع مشکل ساخت و ساز در این محلات آپارتمان سازی می‌تواند جواب دهد این کار چهره و نمای محله را هم تغییر می‌دهد.

نعتمی درپایان صحبت‌های خود خاطرنشان می‌کند: رفع چالش‌های محلات حاشیه‌ی نیازمند ورود خیرین است بنابراین باید از این ظرفیت به درستی استفاده شود.

 

تاکید بر استفاده از ظرفیت خیرین

رییس کمیسیون حقوقی و املاک شورای اسلامی شهر خرم‌آباد نیز با اشاره به اینکه من مناطق حاشیه‌ی را جزو شهر می‌دانم می‌گوید: باید طرح مشخصی برای رفع مشکلات این مناطق در نظر گرفته شود، البته دو محله حاشیه‌ی فلک الدین و علی آباد باید به طور جداگانه مورد بررسی قرار بگیرد زیرا به لحاظ فرهنگی، موقعیت جغرافیایی و فرهنگی تفاوت‌هایی با هم دارند.

یونس امرایی عنوان می‌کند: من معتقدم علی‌آباد به دلیل بافت و موقعیت گردشگری باید به میراث فرهنگی واگذار شود زیرا ورودی شهر است و از چشم انداز قابل توجهی برخوردار است.

وی معتقد است؛ برای ساماندهی و رفع مشکلات محلات حاشیه‌ی شهر باید از ظرفیت خیرین استفاده شود بنابراین این مهم می بایست مورد توجه قرار بگیرد.

اظهار نظری متفاوت؛ علی آباد تخریب شود

رییس کمیسیون عمران ، حمل و نقل و ترافیک شهری اما نظری متفاوت در خصوص علی آباد دارد، او می‌‌گوید:علی آباد ورودی شهر است منابع طبیعی است و نمی‌شود در این محله آپارتمان سازی انجام داد زیرا منابع ملی و کوه با این اقدام از بین می‌رود.

حجت الله احمدی پور می‌افزاید: محله علی آباد با هم اندیشی همه دستگا‌ه‌ها باید به جاده و فضای سبز تبدیل شود زیرا ورودی شهر است، اما در فلک الدین آپارتمان سازی جواب می‌دهد.

وی می‌گوید: در مناطق حاشیه‌ی شهرداری به تنهایی نمی‌تواند ورود کند، شهرداری  در نهایت آسفالت و صدور پروانه انجام دهد، اما اجرای برنامه های کلان نیازمند ورود همه دستگاه‌ها است.

رییس کمیسبون خدمات شهری شورای اسلامی شهر خرم‌آباد نیزاز نبود و کمبود سالن‌های ورزشی و مشکلات دیگر دو محله فلک الدین و علی آباد انتقاد می‌کند و می‌گوید: محله فلک الدین علاوه بر کمبود سالن ورزشی با مشکلات متعددی از جمله وجود نخاله‌های ساختمانی و ضایعاتی‌ها مواجه هستند.

هادی زینی وند به وضع نامناسب قبرستان فلک الدین نیز اشاره می‌کند و می‌افزاید: متاسفانه در این محله برخی سودجویان به کوه خواری و زمین خواری کرده‌اند و هیچ نظارتی هم وجود ندارد.

 

عدم تحقق عدالت اجتماعی

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و زیست شهری شورای اسلامی شهر خرم‌آباد مهمترین مشکل مناطق حاشیه‌ی را عدم تحقق عدالت اجتماعی عنوان می‌کند و می‌گوید: خدمات شهری در این مناطق بسیار اندک است و همه مسوولان در قبال این مردم مدیون هستند، زیرا کاری که در شان مردم این محله است انجام نشده است.

حمیدرضا صفریان می‌افزید: هر روز مبلمان شهر در نقاط مختلف تغییر پیدا می‌کند اما دریغ از کوچکترین خدماتی به  مناطق حاشیه‌ی، ساکنان این محلات همچنان اندردر خم یک کوچه هستند.

وی بیان می‌کند: کوچه‌ها و معابر پلکانی علی آباد یک معضل جدی است، متاسفانه این مردم از کوچکترین امکانات رفاهی محروم هستند.

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و زیست شهری شورای اسلامی شهر خرم‌آباد تاکید می‌کند: مسیرگشایی، احداث فضای سبز در ابعاد صد تا دویست متر، کاهش عوارض شهرداری و ایجاد ایستگاه آتش نشانی کوچک  باید از اولویت‌های شهرداری در مناطق حاشیه‌ی باشد.

تاکید بر تقویت زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی 

نایب رییس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد هم بر تقویت زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی در مناطق حاشیه ی تاکید می‌کند و می‌گوید: متاسفانه دستگاه‌های مرتبط با امور فرهنگی کمترین توجهی را به این مناطق داشته‌اند، این درحالی است که زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی از اهمیت فراوانی برخوردار است.

مجید دریکوند با اشاره به اینکه متاسفانه شهرداری به دلیل عدم ثبات و نظم کاری نمی‌تواند کار چندانی از پیش ببرد، می‌افزاید: باید کارگروهی متشکل از راه و شهرسازی، میراث فرهنگی، سازمان‌های مردم نهاد، شورای و شهرداری تشکیل و یک  پکیج برای رفع مشکلات محله‌های حاشیه‌ی تعریف شود.

نماینده مردم علی آباد هم که در این جلسه حضور داشت ، می‌گوید: تعیین تکلیف مخروبه‌های دارای مالک و پیگیری برای سند منازل علی آباد باید مورد توجه قرار بگیرد، اینکه مسوولان تنها به بازدیدی اکتفا کنند نتیجه‌ی در برندارد سال‌ها است از مشکلات علی آباد صحبت می‌شود اما کار قابل توجهی انجام نشده است.

رسول پاکدل می‌افزاید: مسدود بودن معابر از دیگر معضلات علی آباد است که می‌توان مطرح کرد، با بروز حادثه‌ی امداد و نجات در این معابر سخت و ناممکن است.

وی بیان می‌کند: علی آباد به دلیل موقعیت جغرافیایی و چشم اندازی که دارد منطقه خوبی است که در صورت برنامه ریزی می توان کارهای خوبی انجام داد.

پاکدل می‌گوید: اینکه ساکنان محله از مسکن مهر استقبال نکردند زیرا اغلب کارگر هستند و عبور ومرور برایشان سخت است بهتر است به جای جابه جایی فکری برای نوسازی منازل آنها انجام شود، احیا شورا یارهای محله هم می‌تواند در رفع مشکلات موثر باشد.

 

سهم فلک الدین از مبلمان شهری تنها مخازن زباله است

نماینده مردم فلک الدین هم در این جلسه به نبود فضای سبز، فضای ورزشی  و فرهنگی اشاره می‌کند و می‌گوید: وضع نامناسب برخی ساختمان‌ها، آسفالت نبودن برخی خیابان ها و معابر زندگی را برای اهالی فلک الدین سخت کرده است.

شیراوند وجود ضایعات را از معضلات جدی عنوان می کند  و می‌گوید: حدود دو سوم از ضایعات شهرستان در فلک الدین هستند که در صورت ساماندهی می توان اشتغال زایی ایجاد کرد.

وی با اشاره به وجود وجود نخاله های ساختمانی در فلک الدین ، می‌افزاید: سهم ساکنان محله فلک الدین از مبلمان شهری تنها مخازن زباله است و دیگر هیچ این در حالی است که این محله در دل شهر قرار دارد.

مشکلات مناطق حاشیه‌ی به اندازه یک حکومت است

نماینده مردم خرم‌آباد و دوره چگنی در مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه با اشاره به اینکه حدود حدود بیست منطقه حاشیه که حالا خودشان هم حاشیه پیدا کرده‌اند در خرم‌آباد وجود دارد، می‌گوید: مردم این مناطق  مشکلات حادی دارند و هر کدام به تنهایی اندازه حکومتی مشکل دارند با سیاه نمایی کاری از پیش نمی رد با عملیاتی وارد میدان شد.

مهرداد ویسکرمی می‌افزاید: برای رفع مشکلات مناطق حاشیه‌ی باید از تجربیات دیگر شهرها استفاده کرد به نظر می‌رسد انبوه سازی در مناطق حاشیه‌ی جواب می‌دهد.

وی با بیان اینکه حضور من در این جلسه در راستای کمک به شورای شهر و شهرداراست، عنوان می‌کند: شهرداری و شورای شهر ظرف یک ماه آینده مشکلات محله را با ارائه راهکار مطرح کنند، در این زمان همچنین جلسه‌ی با اعضا شورا ، استاندار و ما برگزار شود، جلسه با مدیر کل راه و شهرسازی هم ضروری است.

نماینده مردم درخانه ملت با اشاره به راه اندازی سامانه شفاف سازی ، می‌افزاید: انتظار ما این است این سامانه ظرف سه ماه سامانه در شهرداری راه اندازی شود با این کار تخلفات کاهش پیدا می‌کند.

ویسکرمی پبشنهاد  سنددارکردن منازل علی آباد و رایگان کردن سالن‌های ورزشی برای کودکان و نوجوانان علی آباد را مطرح و می‌گوید: حضور یک نماینده از محلات حاشیه‌ی در کارگروه رفع محرومیت‌ها ضروری است.

دغدغه شهرداری مسائل مالی است

شهردار خرم‌آباد هم در این جلسه با بیان اینکه مهمترین مشکل شهرداری مالی است، می‌افزاید: مدیریت شهری کمبودی به لحاظ فنی و یا مدیریتی ندارد مشکل نبود منابع مالی است، ارزش افزوده  شهرداری در خرم‌آباد در ماه تنها یک میلیارد تومان است این در حالی است که در اراک ۱۶ میلیارد تومان است.

سعید فتوحی می‌گوید: همه دغدغه شهرداری خرم‌آباد مسائل مالی است و همین امر سبب شده برنامه‌ریزی برای امور دیگر کمتر انجام شود، مناطق حاشیه‌ی اعتبار ویژه نیاز دارد جلسات هم که تنها حرف است و خروجی قابل توجهی ندارد.

وی ادامه می‌دهد: به عنوان نمونه در خیابان شانزده متری علی آباد باید دوخانه تملک شود که نیازمند اعتبار است، اما همانطور که می‌دانید شهرداری با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کند.

شهردار خرم‌آباد بیان می‌کند: متاسفانه دستگاه‌های متولی از جمله راه و شهرسازی در مناطق حاشیه‌ی پای کار نیستند، رفع مشکلا نیازمند ورود همه دستگاه‌ها است.

فتوحی می‌گوید: مشکل اصلی علی آباد این است که منازل فاقد سند هستند و نمی‌توان کاری برای آنها انجام داد، معابر هم که وضع نامناسبی دارد، فضای سبز و فضای ورزشی هم اندک است.

انتهای پیام/




Source link