نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس با بیان اینکه سالانه ۱۲ میلیارد مترمکعب آب از لرستان خارج می‌شود، ضمن انتقاد از تداوم ظلم تاریخی مافیای آب در این استان از رئیس جمهور خواست به این موضوع ورود کند.

مافیای آب

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری خانه ملت؛ مهرداد ویس کرمی در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۱۹ آذرماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود با بیان اینکه در روایت آمده است خدا لعنت کند کسی که از دوستی دوست خود سوء استفاده و حق او را ضایع می‌کند، در تذکری گفت: رئیس جمهور، نماینده ملت و مردم شریف ایران، به این چند نکته توجه بفرمایید؛ سالانه ۱۲ میلیارد مترمکعب آب از لرستان خارج می‌شود، حجم مخازن آب این استان نیم درصد مخازن کل کشور یعنی حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب است، به عنوان مثال در سال گذشته حدود ۶۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره در لرستان وجود داشته است و هیچ کدام از شهرهای این استان منبع آب شرب و کشاورزی پایدار ندارند.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس ادامه داد: میانگین زمین‌های آبی لرستان نصف میانگین کشوری است،هر چه این گذاره در ترازوی عدالت می‌گذاریم با عقل و شرع همخوانی ندارد. هم اکنون نیز شاهد ادامه ظلم تاریخی مافیای آب به استان لرستان هستیم.

وی یادآور شد: در دولت سیزدهم تحرک جدیدی جهت ساخت سد گاوشمار معروف به تنگه معشوره انجام و زیرساخت‌های سد هم تکمیل شد اما قرار است به بهانه قطع تعدادی درخت بلوط ارتفاع این سد ۱۹ متر کاهش پیدا کند و این پیشنهاد ظالمانه توسط کمیته‌های به ظاهر کارشناسی محیط زیست کشور مطرح شده است.

ویس کرمی تأکید کرد: سوال ما این است که چرا لرستان به تنهایی باید بار محیط زیست کشور را به دوش بکشد و با لبان تشنه شاهد خروج ۱۲ میلیارد آب از استان باشد، چرا زیر آب رفتن درختان بلوط را با کاشت درختان جدید جبران نمی‌کنید، چرا اولین گزینه محیط زیست کشور کاهش ارتفاع سد آن هم به اندازه ۱۹ متر است که حجم آب قابل ذخیره و تخصیص آب استان را به شدت کاهش می‌دهد.

همچنین ببینید :
لرستانی‌ها کدام نوع نان را بیشتر مصرف می‌کنند‌؟

این نماینده مردم در مجلس یازدهم بیان کرد: ظاهراً عقل فعال کمیته‌های سازمان محیط زیست کشور با عدالت بیگانه است و مانند گذشته تحت تأثیر مافیای کهنسال و بدریشه آب قرار دارد. همان‌گونه که پیش از این به صورت مکتوب نیز اعلام کردم ضرورت دارد رئیس جمهور محترم به این موضوع ورود کند و مانع از ادامه ظلم تاریخی مافیای آب به مردم نجیب لرستان شود.

وی خطاب به رئیس جمهور افزود: مردم لرستان به شدت از سیاست‌های آبی غلط گذشته دلخور هستند و امیدوارم که این سیاست‌ها در دولت حضرتعالی خاتمه پیدا کند.