سلول‌های بنیادی خون بندناف پتانسیل درمان بیش از ۸۰نوع بیماری را دارند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به درمان انواع سرطان خون، تالاسمی، کم‌خونی‌های ژنتیکی و بیماری‌های نقص سیستم ایمنی و فلج مغزی کودکان اشاره نمود.


خبرگزاری فارس لرستان- زهرا صالحی نژاد؛ مسوول نمایندگی دفتر بانک خون بندناف لرستان، سلول‌های بنیادی خون بندناف پتانسیل درمان بیش از ۸۰ نوع بیماری را دارند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به درمان انواع سرطان خون، تالاسمی، کم‌خونی‌های ژنتیکی و بیماری‌های نقص سیستم ایمنی و فلج مغزی کودکان اشاره نمود.

نمایندگی خون بندناف رویان جهاد دانشگاهی واحد لرستان از سال۱۳۸۹شروع به فعالیت نموده و در این مدت توانسته حدود ۱۱۰۰  نمونه بندناف هم استانی‌ها را ذخیره سازی کند.

فرصت ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون بندناف تنها یک بار و در زمان تولد نوزاد امکان پذیر است. ذخیره سازی این سلول‌ها هیچ تداخلی در روند زایمان نداشته و هیچ‌گونه خطری برای مادر و نوزاد ایجاد نمی‌کند و در شرایط کاملا استریل و بی‌خطر انجام می‌پذیرد.

خانواده‌ها برای انجام این کار می‌توانند در ماه نهم بارداری(هفته سی و ششم) جهت ثبت‌نام به دفتر نمایندگی مراجعه نمایند و بعد از مشاوره پزشکی اقدام به عقد قرار داد نمایند.

مشاوره پزشکی مربوط به تاریخچه پزشکی مادر است که ابتلای مادر به برخی از بیماری‌ها و انجام امور زیبایی شامل تتو، حجامت، خالکوبی و تزریق ژل در طی یک سال اخیر منجر به فسخ قرارداد می‌گردد، به گونه‌ای که اکثر موارد فسخ قرارداد چند ماه اخیر دفتر نمایندگی استان مربوط به انجام تتو توسط مادر نوزاد است.

دفتر نمایندگی لرستان در راستای فرهنگ‌سازی ذخیره سلول‌های بنیادی خون بندناف اقدامات متنوعی را انجام داده است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به پخش کلیپ معرفی بانک خون بندناف و مزایای آن در شبکه استانی، معرفی بانک خون بندناف و مزایای آن به دستگاه‌های اجرایی، نصب بنر و بیلبورد در سطح شهرستان خرم‌آباد، پخش بروشور و فوم برد در سطح استان اشاره نمود، امید این می‌رود با انجام این اقدامات اطلاعات کافی را در اختیار خانواده‌ها قرار گیرد.

از والدینی که در آستانه تولد فرزندشان هستند می‌خواهیم فرصت ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون بند ناف فرزندشان را که تنها یکبار و در زمان تولد بوده را از دست ندهند و سلامتی را برای فرزند و خانواده ذخیره نمایند.

تحقق این امر  مستلزم همکاری همه اثرگذاران این حوزه نظیر جامعه پزشکی، مشارکت مردمی، اصحاب رسانه جهت آگاه‌سازی و فرهنگ سازی، جامعه دانشگاهی و… است.

انتهای پیام/




Source link