مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: هفت سد در حال ساخت استان نیازمند دو هزار و پانصد میلیارد تومان است.


به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، داریوش حسن نژاد در نشست مجازی با اصحاب رسانه و در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در خصوص تعداد سدهای مخزنی استان توضیح داد: در حال حاضر شش سد مخزنی توسط شرکت آب منطقه‌ی احداث شده و هفت سد دیگر در حال ساخت است.

وی افزود : مجوز تخصیص آب برای ده سد جدید دیگر نیز اخذ شده، ضرورت دارد مطالعات قبلی این سدها به روز شوند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با اشاره به اینکه مجوز ماده ۲۳ برای به روز رسانی مطالعه سدهای جدید به مراجع ذی صلاح ارسال شده است، عنوان کرد: به روز رسانی مطالعات سدهای خسرو آباد، مار بره و کاکا شرف از محل اعتبارات ملی در حال انجام است.

حسن نژاد افزود: در صورت مساعدت سازمان مدیریت مطالعات دیگر سدها نیز انجام می‌شود.

وی گفت: تکمیل سدهای در حال ساخت نیز  به اعتباری بالغ بر دو هزار و پانصد میلیارد تومان نیاز است، در صورت تامین اعتبار ظرف سه سال سدهای در حال اجرا استان تکمیل می‌شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان در خصوص شبکه پایین دست سدهای استان نیز  با اشاره به اینکه  تکمیل شبکه‌ها نیازمند یک هزار و پانصد میلیارد تومان نیاز است، افزود: متاسفانه سالیانه مبالغ اندکی در اختیار شرکت آب منطقه برای تکمیل شبکه پایین دست سدها قرار می‌گیرد.

حسن نژاد گفت: اخیرا ساز و کار واگذاری شبکه پایین دست سدها به سرمایه‌گذاران در قالب ماده ۲۷ در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: رایزنی با سرمایه‌گذاران برای تکمیل شبکه سدمروک منجر به انعقاد قراردادی شد، تا پایان سال  ۳۶۰۰ هکتار به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ی لرستان گفت:  پانصد هکتار از شبکه پایین دست سد ایوشان نیز  در صورتی که آب در اختیار آنها قرار دهیم امسال زیر کشت می‌رود.

حسن نژاد در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص نصب کنتورهای هوشمند روی چاه‌های آب نیز بیان کرد: تاکنون ۱۳۷۸ دستگاه کنتور حجمی هوشمند را روی چاه‌های آب استان نصب کرده‌این، امسال نیز ۲۵۰ دستگاه را با اولویت چاه‌های کشاورزی دارای اضافه برداشت نصب می‌کنیم.

وی یکی از مهمترین چالش‌های نصب کنتور هوشمند را ناتوانی اغلب کشاورزان در خرید کنتور مطرح کرد و افزود:  رایزنی‌هایی با شرکت سازنده کنتور از طریق تقسیط و تسهیلات بانکی اقداماتی را انجام داده است.

انتهای پیام/




Source link