پایگاه اورژانس هوایی لرستان در حال حاضر تنها یک بالگرد دارد، آن هم در شرایطی که استان به دلیل صعب‌العبور بودن در طول سال با حوادثی مواجه است.


خبرگزاری فارس لرستان- نسرین صفربیرانوند، وجود چندین اورژانس هوایی به دلیل وجود مناطق صعب‌العبور، پراکندگی روستاها و تعدد شهرهای استان ضروری است‌.

ظرف سال‌های گذشته پایگاه اورژانس هوایی لرستان دارای دو بالگرد استیجاری در الیگودرز و خرم‌آباد بود که استان را پوشش می‌داد، اما اکنون تنها یک بالگرد استیجاری الیگودرز  در استان فعالیت دارد که با توجه به شرایط و جمعیت استان یک بالگرد اندک است.

بارها شاهد بوده‌ایم که در روستاهایی که در دورترین نقطه استان قرار دارند حوادثی رخ داده و هیچ امکاناتی در این روستا برای نجات جان بیماران و مصدومان در روستا وجود نداشته بنابراین وجود بالگرد اورژانس یک ضرورت است.

انتقال مادران باردار پرخطر، رساندن اعضای پیوندی، انتقال بیماران سکته قلبی و سکته مغزی همچنین  سوختگی در مناطق صعب العبور از جمله فعالیت‌های اورژانس هوایی است، بنابراین هر چقدر بالگرد اورژانس  در استان افزایش پیدا کند بیماران بیشتری نجات پیدا می‌کنند.

فعالیت تنها یک بالگرد آن هم در استانی که به دلیل شرایط توپوگرافی آبستن حوادث بسیاری است موجب نگرانی مردم و اهالی رسانه شده است.

اینکه در استانی به این وسعت تنها یک بالگرد آن‌هم استیجاری فعالیت داشته باشد ، بدون شک یک کمبود  محسوب می‌شود بنابراین مسوولان و متولیان حوزه بهداشت و درمان استان باید از همه توان و تلاش خود برای افزایش بالگردهای اورژانس در راستای نجات بیماران استفاده کنند.

امروز اهمیت خدمات پزشکی اورژانس هوایی در مدیریت زمان در حوادث و انتقال مصدومان به مراکز درمانی بیش از پیش روشن شده‌است، در مواردی که فاصله بین محل حادثه و مراکز درمانی زیاد است و یا اینکه زمان نقش کلیدی در درمان بیمار دارد، انتقال هوایی بیماران به مراکز درمانی بهترین راه نجات جان آنها است.

 

قرارداد بالگرد خرم‌آباد تمام شده است

رییس اورژانس ۱۱۵ لرستان با بیان اینکه در حال حاضر تنها بالگرد الیگودرز در پایگاه اورژانس هوایی استان فعالیت دارد، می‌گوید: با این وجود اورژانس هوایی استان بیشترین فعالیت را دارد به طوری که سالانه بیش از دویست ماموریت را انجام می‌دهد.

علی مهرزاد صفدری می‌افزاید:  اورژانس هوایی استان دو بالگرد استیجاری در الیگودرز و خرم‌آباد را در اختیار داشت، قرارداد بالگرد الیگودرز اردیبهشت سال جاری به اتمام رسید که مجدد قرارداد آن تمدید شد.

وی تصریح می‌کند: اما قرار داد بالگرد خرم‌آباد خرداد ماه تمام شد که آن را تمدید نکردیم.

به دنبال بالگرد ملکی برای خرم‌آباد هستیم 

رییس اورژانس ۱۱۵ لرستان می‌گوید: ما به دنبال  رایزنی برای بالگرد ملکی در خرم‌آباد هستیم که دیگر پرداخت اجاره را نداشته باشیم.

صفدری با بیان اینکه در حال حاضر بالگرد الیگودرز کل استان را پوشش می‌دهد، عنوان می‌کند: ما هم معتقد هستیم که یک بالگرد برای استان کم است و نیازمند بالگردهای بیشتری هستیم.

وی ادامه می‌دهد: علاوه بر بالگرد خرم‌آباد به دنبال بالگرد ملکی برای بروجرد و دلفان هم هستیم، زیرا معتقدیم همه شهرهای استان باید دارای بالگرد باشند.

رییس اورژانس ۱۱۵ لرستان در پاسخ به این پرسش که بالگرد ملکی خرم‌آباد ‌چه زمانی فعالیت  می‌کند، می‌گوید: با توجه به اینکه بالگرد ملکی خارج از سیستم اداری وزارت بهداشت و درمان است و باید توسط ستاد فرماندهی کل قوا مراحل آن طی شود یک پروسه زمان بر است.

صفدری خاطر نشان می‌کند: صد در صد بالگرد ملکی را برای خرم‌آباد خواهیم داشت، هزینه بالگرد را خود مرکز پرداخت می‌کند.

وی می‌گوید: در کشورهای پیشرفته دنیا هر شهر دارای یک بالگرد است، بنابراین ما هم برای بالگرد دوم و سوم از همه توان خود استفاده خواهیم کرد.

رییس اورژانس ۱۱۵ لرستان بیشترین ماموریت اورژانس هوایی را مربوط به مناطق صعب‌العبور الیگودرز، سپیددشت و کوهدشت عنوان می‌کند و می‌افزاید: البته در هر نقطه‌ای از استان که نیاز باشد اورژانس هوایی حضور پیدا می‌کند.

صفدری در خصوص امکانات و تجهیزات اورژانس هوایی استان می‌گوید: به لحاظ امکانات و تجهیزات شرایط خوبی داریم، ما با همین یک بالگرد هم کل استان را پوشش می‌دهیم  اما مطلوب این است که تعداد بالگردها را  اضافه کنیم.

انتهای پیام/




Source link