در حالی که به واسطه وقوع خشکسالی کشت محصولات آبدوست در بسیاری از مناطق لرستان ممنوع اعلام شده است، شاهد هستیم که برخی افراد غیربومی با اجاره کردن اراضی کشاورزی در لرستان اقدام به کشت هندوانه و سیب زمینی کرده و منابع آبی استان را در این شرایط بحرانی به تاراج می‌برند.


خبرگزاری فارس لرستان_ سعید سرشار؛ در پی کاهش شدید بارش‌ها و بروز خشکسالی در کشور و به تبع در استان لرستان، شاهد هستیم که منابع آبی شامل آب‌ سدها، رودخانه‌ها و منابع آبی زیرزمینی شامل کاهش چشمگیر داشته‌اند.

بروز خشکسالی آسیب زیادی به همراه داشته و در بخش کشاورزی لرستان لرستان خسارات زیادی به بار آورده است.

با توجه به اینکه ادامه خشکسالی محتمل بوده و حداقل تا چند ماه دیگر شاهد بارش باران و تقویت منابع آبی نیستم مسوولان جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای تا کنون چند برنامه و اقدام برای صرفه جویی در مصرف آب به ویژه در مناطقی که دارای مشکلات بیشتری در بحث وجود منابع آب هستند در نظر گرفتند که ممنوعیت کشت محصولات آبدوست مانند هندوانه و سیب زمینی در اراضی استان از جمله این اقدامات است.

بر اساس اعلام مسوولان جهاد کشاورزی با توجه به شرایط موجود کشت محصولاتی مانند هندوانه  سیب زمینی در اراضی لرستان که از منابع آبی لازم برخوردار نیستند باید ممنوع باشد و کشاورزان باید از کشت این محصولات جلوگیری کنند تا در آینده آسیب کمتری به محیط زیست و همچنین اراضی استان وارد شود؛ اما با بررسی میدانی بسیاری از مناطق استان به ویژه اراضی برخی از بخش‌های تابعه خرم‌آباد مشخص می‌شود هیچگونه توجهی به این مصوبه نمی‌شود.

این روزها شاهد هستیم کشاورزان مهاجر که اکثرا هل استان‌های مرکزی ایران هستند با اجاره کردن اراضی در لرستان در حال کشت محصولات آبدوستی مانند هندوانه و سیب زمینی هستند و در این بین کمترین عایدی در این زمینه به صاحبان اراضی می‌رسد.

در حقیقت کشاورزان مهاجر با اجاره کردن اراضی کشاورزی لرستان علاوه بر اینکه سود سرشاری بدست آورده و هزینه اندکی به صاحبان اراضی می‌پردازند، با کشت محصولات آبدوست در مناطقی که آب به اندازه کافی موجود نیست، آسیب بسیار جدی به منابع آبی استان لرستان وارد می‌کنند و تنها دستاوردی که این افراد برای کشاورزی لرستان به همراه دارند چیزی نیست جز تاراج منابع آبی استان.

نکته قابل توجه در این زمینه این است که بومیان منطقه نیز بدون توجه به این مسائل اراضی خود را با هزینه اندکی در اختیار غیربومی‌ها قرار می‌دهند تا حتی با فرض توجیه بودن کشت محصولات آبدوست کمترین عایدی را از زمین‌های خود داشته باشند و حتی در برخی اوقات شاهد هستیم که صاحبان اراضی ضمن اجاره دادن زمین خود به افراد غیربومی، خود به عنوان کارگر در همان مزرعه اجاره داده شده مشغول فعالیت می‌شوند.

چنین مواردی در مناطقی مانند زاغه، پل هرو و بیرانشهر که از توابع خرم‌آباد هستند به وفور مشاهده می‌شود. همچنین در شهرستان کوهدشت نیز که در بحث کاهش منابع آب‌های زیرزمینی وضعیت بسیار بدی دارد مشاهده شده است که محصولات آبدوست را برخلاف اعلام قبلی مسوولان کشت می‌کنند.

به نظر می‌رسد عملکرد دستگاه‌های متولی از جمله جهاد کشاورزی و امور آب در جلوگیری از کشت محصولات آبدوست تاثیرگذار نیست و نیاز به بازنگری در عملکرد و اقدامات این دستگاه‌ه و سایر ادارات ذیربط وجود دارد.

آنچه در این راستا حائز اهمیت است این بوده که دستگاه‌ها و سازمان‌های متولی تا کنون نتوانسته‌اند در آموزش و آگاه سازی کشاورزان و صاحبان اراضی کشاورزی نیز عملکرد مناسب و تاثیرگذاری داشته باشند چراکه همواره شاهد هستیم مصوباتی مانند ممنوعیت حضور غیربومی‌ها در اراضی کشاورزی استان و ممنوعیت کشت محصولات آبدوست در حد حرف و شعار باقی می‌ماند و کشاورزان کمترین توجهی را به این مقوله دارند.

به نظر می‌رسد باید برنامه ریزی دقیق‌، علمی و متناسب با شرایط اجتماعی برای تاثیرگذاری در جلوگیری از کشاورزان مهاجر در لرستان صورت گیرد و در وهله اول باید جلوی حضور غیرمجاز غیربومی‌ها را گرفت و جوامع محلی را نیز نسبت به آسیبی که کشت محصولات آبدوست در مناطقی که منابع آبی مناسب ندارد به وجود می‌آورد، آگاه ساخت.

بی‌شک با ادامه روند موجود دیری طول نخواهد کشید که با بحران آبی در بسیاری از دشت‌های لرستان مواجه خواهیم بود.

انتهای پیام/




Source link