کارخانه فارسیت دورود حدود یازده سال است که به دلایل مشکلاتی از چرخه تولید خارج شده، هر از گاهی صحبت‌هایی مبنی بر احیا این واحد تولیدی به گوش می‌رسد اما تاکنون تحقق پیدا نکرده است.حال خبر می‌رسد هیات مدیره جدید فارسیت بدنبال پیدا کردن راهکاری برای حل مشکلات آن است.


خبرگزاری فارس لرستان، کارخانه فارسیت دورود یکی ازواحدهای تولیدی قدیمی شهرستان دورود است که سال ۱۳۴۶ با هدف تولید ورق‌های فارسیت در مساحتی ۱۵ هکتاری راه‌اندازی شد، اما سال ۹۰ با وجود مشکلاتی در حوزه مدیریت و بازار فروش و مسائل زیست محیطی تعطیل و پس از حدود ده سال همچنان به حال خود رها شده است.

با تعطیلی این واحد تولیدی که اکنون  به زمینی خالی با سوله‌های مخروبه تبدیل شده چند صد کارگر آن نیز از کار بیکار شدند، تعطیلی کارخانه‌های تولیدی و خارج شدن آنها از چرخه تولید علاوه بر افزایش آمار بیکاری و کاهش تولید ، یاس و ناامیدی در جامعه را هم به دنبال دارد.

مردم  دورود معتقد هستند؛ احیا کارخانه فارسیت با تغییر خط تولید بتواند این ظرفیت خوابیده و رها شده را به مدار تولید برگرداند اما به نظر می‌رسد امید چندانی به تحقق این خواسته و مطالبه مردم نیست، این درحالی است که احیا ظرفیت‌های راکد و نیمه فعال می‌تواند کاهش آمار بیکاری و رونق اقتصادی در استان را به دنبال داشته باشد.

شرکت فارس خوزستان به عنوان سهامدار فارسیت نه تنها برای رفع مشکل این واد تولیدی هیچ تلاشی نکرد بلکه در یک اقدام تمام سهام خود را در فارسیت به فروش رساند، اما نکته جالب توجه در مورد فارسیت عرضه آن در بازار بورس است آن هم زمانی که کارخانه تعطیل است.

در راستای آخرین وضعیت فارسیت فرماندار دورود در نشست مجازی با اصحاب رسانه و در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس با اشاره به اینکه شرکت فارسیت از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت سیمان فارس خوزستان است، عنوان کرد: شرکت فارسیت دورود اواخر سال ۹۰ به دلیل ممنوعیت مواد اولیه آزبست مورد نیاز خطوط تولید وارد بحران شد، این شرکت در زمینه تولید ورق موج دار سیمانی الیاف دار و لوله سیمانی آب و فاضلاب فعالیت داشت و جزو شرکت‌های سودده محسوب می‌شد که در بورس هم فعالیت داشت.

خدانظر دریکوند افزود: با وجود هشدارهایی اداره کل محیط زیست مبنی بر ممنوعیت واردات آزبست اما مدیران شرکت راهکاری در این زمینه در نظر نگرفتند، نهایت مدیران شرکت برای جایگزین کردن محصولات اقدام به سرمایه‌گذاری در شرکت بهراد کردند که پاسخگوی هزینه‌های شرکت نبود و همانطور که در جریان هستید فارسیت از چرخه تولید خارج شده است.

وی گفت: اما اتفاق بدی که در این میان شاهد آن بودیم و به نوعی ظلم در حق فارسیت بود، شانه خالی کردن شرکت فارس خوزستان در خصوص مشکلات فارسیت بود، سال ۹۸ شرکت فارس خوزستان تمام سهام خود را به فروش رساند و در حال حاضر سهامی در فارسیت ندارد.

فرماندار دورود در ادامه با بیان اینکه پس از پیگیری توانستیم هیات مدیره جدید که تیم جوانی بودند را پیدا کنیم، افزود: دو هفته پیش با این تیم جوان که ۲۸ درصد سهام فارسیت را در اختیار دارد جلسه‌ای برگزار کنیم هیات مدیره مشکلات را مطرح کردند و قرار است طرح اولیه را به ما ارائه دهند.

دریکوند گفت: پیشنهاداتی با توجه به وجود زیرساخت‌های موجود در فارسیت مطرح کرده‌ایم مانند ساخت سازه‌های بتنی از جمله تیربرق و نیوجرسی، فعلا منتظر ارائه طرح اولیه هیات مدیره هستیم.

انتهای پیام/




Source link