به گزارش پایگاه خبری قلم لر؛ حسین بلندی، در نشست تخصصی برنامهها و اهداف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حوزه مهارتافزایی و هدایت شغلی دانشجویان و دانشآموختگان دانشگاهی که به صورت مجازی برگزار شد، به تبیین برنامههای دانشگاه جامع علمی کاربردی برای ارتقاء مهارت آموزی و توان اشتغالپذیری دانشجویان و دانش آموختگان همه زیر نظامهای آموزشی پرداخت.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی بیان کرد: اجرای موفق طرح هدایت شغلی دانشجویان و دانشآموختگان، مستلزم شناسایی نیازهای آموزشی مشاغل حال و آینده، تدوین برنامه درسی باتوجه به آن، پیادهسازی در محیطهای کاری با مشارکت خبرگان حوزه شغلی و نظارت بر کیفیت آن است.
وی افزود: براساس رسالت و مأموریت تعریف شده برای تربیت نیروی انسانی کارآمد، متخصص و ماهر بخشهای مختلف کشور در دانشگاه جامع علمیکاربردی تلاش میشود تمامی فرآیندهای آموزشی با بهرهمندی از ظرفیتهای موجود در کشور پیادهسازی شود، هر چند در طی سالهای گذشته این مأموریت مسکوت و مغفول مانده و به درستی محقق نشده است.
بلندی تصریح کرد: در مفاد آییننامه حمایت از تولید، دانشبنیان و اشتغال آفرین در حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر لزوم تدوین رشتههای جدید و بازنگری رشتههای موجود با محوریت مهارتافزایی و کارآفرینی تأکید کرده، این در حالی است که تفکر حاکم بر این دانشگاه، باعث پیشتازی در این عرصه شده است.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: شروع فرآیند تدوین ۱۲۵ عنوان برنامه درسی براساس نیازآفرینی و برنامهریزی برای بازنگری ۱۰۴ عنوان برنامههای درسی موجود از ابتدای سال جاری مبین اهتمام ما در تحقق این مهم است.
وی به تشریح الگوهای طراحی شده و پیشنهادی دانشگاه جامع علمی کاربردی پیرامون مهارت آموزی و توان اشتغال پذیری دانشجویان و دانشآموختگان دانشگاهها با دو رویکرد ارایه پودمانهای تخصصی و امکان تحصیل همزمان پرداخت.
بلندی به نقش کلیدی صلاحیت حرفهای در تضمین عملکرد شغلی اثربخش حوزههای مختلف کسب و کار اشاره کرد و یکی از راهحلهای اساسی مواجهه با چالش آموزشهای شغلی و حرفهای را اعتبارسنجی کیفیت این آموزشها مطابق استانداردهای شایستگی حرفهای بازار کار و بهبود ارتباط منطقی بین آموزش و دنیای کسب و کار از طریق یک نظام منسجم با تعیین نقش و حوزه عملکرد ارکان آن دانست.
انتهای پیام
- منبع خبر : ایسنا