مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: "قلعه فلک الافلاک" و "دره خرم‌آباد" به عنوان سهمیه ایران برای ثبت جهانی یونسکو انتخاب شده اند.

یونسکو

عطا حسن پور اظهار کرد: برای هر کشوری تنها یک اثر تاریخی به صورت سالانه ثبت جهانی می شود که امسال سهمیه ثبت جهانی سال ۲۰۲۴ ایران در یونسکو به لرستان اختصاص یافت و تلاش برای ثبت دره خرم آباد و قلعه فلک الافلاک ادامه دارد.

وی گفت: لرستان پس از یزد دومین استان می باشدکه فرصت ثبت جهانی دارد که ما باید ظرف مدت ۶۰ روز پرونده را در ۲هزار صفحه به زبان انگلیسی ترجمه، تکمیل و به یونسکو در کشور فرانسه ارسال کنیم بنابراین تلاش شبانه روزی مجموعه میراث فرهنگی اعمال می شود.

وی با بیان اینکه تنها ۵۵ روز برای ارسال پرونده دره خرم آباد و قلعه فلک الافلاک فرصت باقیست افزود: پس از آن ارزیاب یونسکو در شهریور ماه سال آینده به خرم آباد سفر می کند و بررسی های لازم بعمل خواهد آمد که در این راستا امید می رود گام بزرگی در راستای برآوردن یکی از مطالبات دیرینه مردم استان انجام دهیم.

حسن پور ادامه داد: تمام دستگاه های اجرایی لرستان باید از بیستم دی ماه امسال تا شهریور ماه سال آینده نسبت به برطرف کردن مشکلات و موانع موجود تلاش کنند که در این راستا یک عزم همگانی نیاز است.

وی در خصوص دره خرم آباد ( شهر فعلی خرم آباد مرکز لرستان) گفت: این مکان از دوران پارینه سنگی، در کاوش از غارها، دوران نوسنگی، ورود بشر به عصر کشاورزی، کشف سفال، آهن، چرخ، ورود به تمدن و تاریخ، خط و نوشتار، هنر و اسلام دارای اثر تاریخی است.

وی با اشاره به اینکه در این دره همیشه سکونت انسان‌های بومی بوده و مهاجری به این دره نیامده است تصریح کرد: وجود چشمه‌ها و سراب‌ها، آب، سوخت کافی، پروتئین بسیار زیاد مانند کل و بزکوهی، پناهگاه‌هایی مانند غار «کمری»، غار «یافته»، «پاسنگر»، «ارجنه»، «کلدر» و «گیلوران» از مولفه‌های زیستی دره خرم آباد بوده است.

همچنین ببینید :
ثبت همزمان تصویر ۴ قلاده خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه

به گفته حسن پور اهمیت این شهرستان علاوه بر موقعیت استراتژیک آن به عنوان پل ارتباطی شمال به جنوب به آثار تاریخی و ما قبل تاریخ موجود در این شهرستان بازمی گردد.

گفتنی است قلعه تاریخی فلک‌الافلاک که در سال ۱۳۴۸ به شماره ثبت ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ بر بلندای تپه ای باستانی در مرکز شهر خرم آباد واقع شده است که در منابع تاریخی مکتوب با نام های متفاوت دژ شاپورخواست، سابرخاست، دزبر، قلعه خرم آباد و فلک الافلاک شناخته شده و از یادگارهای شهر کهن شاپورخواست است که بنای اولیه آن را به زمان شاپور اول ساسانی در قرن سوم میلادی نسبت می دهند.

وسعت تقریبی این بنا حدود پنج هزار و ۳۰۰ متر مربع شامل هشت برج، ۲ صحن و ۳۰۰ جان پناه بوده که ارتفاع بلندترین دیوار تا سطح تپه ۲۳ متر و از سنگ، آجر، خشت، ملات، گچ و آهک ساخته شده است.

یونسکو مخفف نام سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد با هدف پیشبرد صلح و رفاه همگانی در جهان از طریق همکاری میان ملت‌ها می باشد.

  • نویسنده : محمد یاراحمدی
  • منبع خبر : ایرنا لرستان