رقیه معتمدی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه براساس سند تحول بنیادین مهمترین کارکرد آموزش و پرورش مسئله «تربیت» است که مقدم بر همه چیز است، اظهار داشت: ضرورت دارد با توجه به ساحت‌های شش گانه ای که در این سند آمده است همه توجه و تلاش ما به رشد همه جانبه […]


رقیه معتمدی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه براساس سند تحول بنیادین مهمترین کارکرد آموزش و پرورش مسئله «تربیت» است که مقدم بر همه چیز است، اظهار داشت: ضرورت دارد با توجه به ساحت‌های شش گانه ای که در این سند آمده است همه توجه و تلاش ما به رشد همه جانبه دانش آموزان باشد، دانش آموزان ما نباید تک ساحتی باشند.

وی تصریح کرد: رویکرد ما در حوزه آموزش ابتدایی این است که به سمت مهارت آموزی دانش آموزان برویم؛ دانش آموزان را از رویکرد حافظه محوری به سمت تفکر خلاق و هوشمندانه سوق دهیم و ساحت‌های مختلف را در نظر بگیریم.

برگزاری سومین دوره جشنواره «شوق مهارت»

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش لرستان با تاکید بر اینکه در این فرآیند آموزشی تنها دانش آموز ذی نفع نیست، بلکه جامعه، معلم و خانواده هم ذی نفع هستند؛ گفت: جشنواره «شوق مهارت» در راستای مهارت آموزی دانش آموزان برای سومین سال پیاپی است که در لرستان و به صورت ملی برگزار می‌شود.

معتمدی با اشاره به اینکه این جشنواره در سال اول فقط برای معلمان استان برگزار شد و مخاطبان ما ۵۰۰ اثر به جشنواره ارسال کردند که شامل گزیده‌ای از تدریس خلاقانه آنان بود، افزود: در سال دوم جشنواره را به سمت مهارت آموزی سوق دادیم و دانش آموزان گروه هدف جشنواره بودند.

وی با بیان اینکه دومین جشنواره «شوق مهارت» با هدف تقویت مهارت‌های پایه خوانداری و نوشتاری برگزار شد، تصریح کرد: امسال سومین دوره جشنواره «شوق مهارت» در سه محور مهارت‌های پایه شامل خوانداری و نوشتاری، مهارت‌های هنری و مهارت‌های علمی برگزار می‌شود.

افزایش محورهای سومین دوره جشنواره به سه بخش مهارت‌های پایه، هنری و علمی

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش لرستان در توضیح بخش خوانداری جشنواره افزود: با توجه به موقعیتی که داریم دانش آموزان در این بخش می‌توانستند حکایت و داستانی را به صورت کلیپ به جشنواره ارسال کنند، پرده خوانی واقعه عاشورا، دنیای بدون کرونا، خاطره جذاب از حضور در مدرسه و… از محورهایی بود که دانش آموزان به صورت خوانداری و در قالب کلیپ به جشنواره ارسال کرده‌اند.

معتمدی یادآور شد: در بخش نوشتاری هم نوشتن متن ادبی و احساسی در خصوص دنیای بدون آب و اهمیت مصرف بهینه آب، مدرسه با نشاط، داستانک های شکست کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، شعر، قصه، دکلمه‌های مختلف و… نیز در این بخش دیده شد.

وی با اشاره به اینکه محور دوم جشنواره بخش هنری بود که سعی کردیم در رشته‌های مختلف هنری از سفالگری تا موسیقی و نقاشی و… مهارت‌های دانش آموزان را در قالب‌های مختلف دریافت کنیم، گفت: محور سوم جشنواره هم بخش علمی با اولویت سواد دیجیتالی است؛ دانش آموزان، معلمان و اولیای دانش آموزان قبلاً خیلی آشنایی با این فضا نداشتند، در یک سال گذشته اولیا و دانش آموزان در کسب سواد دیجیتالی خیلی رشد کرده‌اند لذا این محور را برای تولید محتوا در بستر دیجیتال، ارائه مباحث درسی در این فضا، کسب درآمد در این فضا و همچنین مضرات استفاده بیش از اندازه از فضای دیجیتال طراحی کرده‌ایم.

«شوق مهارت» بالنده‌تر شد/ افزایش ۸۰ درصدی شرکت کنندگان در جشنواره

افزایش ۸۰ درصدی تعداد شرکت کنندگان در جشنواره

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش لرستان با تاکید بر اینکه کیفیت آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره امسال خیلی بهتر بود و در عین حال شاهد افزایش ۸۰ درصدی تعداد شرکت کنندگان نیز هستیم، اظهار داشت: امسال از همه استان‌های کشور آثار دریافتی داشتیم که براساس آمار احصاء شده ۷۶ درصد آثار از سایر استان‌ها و ۲۴ درصد از لرستان به دبیرخانه رسیده است.

از همه استان‌های کشور آثار دریافتی داشتیم که براساس آمار احصاء شده ۷۶ درصد آثار از سایر استان‌ها به دبیرخانه رسیده است

معتمدی با اشاره به اینکه مهلت دریافت آثار سومین جشنواره «شوق مهارت» از ۱۷ مرداد تا ۴ شهریور ماه بود که با توجه به استقبال بالای دانش آموزان این مهلت ‬تا ۱۰ شهریور تمدید شد، گفت: از ۳ تیم داوری زبده کمک گرفته‌ایم و این تیم‌ها در حال داوری آثار هستند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه هدف از برگزاری این جشنواره رقابت دانش آموزان نیست و ما به دنبال شناسایی و تقویت مهارت‌های دانش آموزان هستیم، تصمیم گرفته‌ایم برای همه شرکت کنندگان که بالغ بر ۳۳۹۸ نفر هستند لوح تقدیر صادر کنیم و در نهایت برای ۱۲۰ نفر که برگزیده هیئت داوران هستند هدایای خوبی ارائه دهیم.

اختتامیه جشنواره ۲۱ مهرماه برگزار می‌شود

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش لرستان با بیان اینکه ۳۵۱۰ اثر از دانش آموزان سراسر کشور به دبیرخانه جشنواره رسیده است که تعدادی از آنها مشخصات لازم را نداشتند و در نهایت ۳۳۹۸ اثری داوری می‌شود، یادآور شد: از این تعداد ۸۲۹ اثر مربوط به دانش آموزان لرستانی است.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش لرستان با بیان اینکه اختتامیه جشنواره با حضور معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در ‬۲۱ مهر ماه به صورت زنده از‬ شبکه افلاک‬ و‬ به صورت مجازی‬ برای دانش‬ آموزان‬ پخش خواهد شد، گفت: خوشبختانه امروز جشنواره «شوق مهارت» با برگزاری سه دوره یک برند ملی شده است.



Source link