خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: لرستان را با طبیعت زیبا و حیات‌وحش متنوع آن می‌شناسند، جایی که جغرافیایی چهارفصل جاذبه‌های طبیعی مختلفی را در کنار هم گردآورده است. اما این میزان تنوع گیاهی و جانوری نیازمند حراست و حفاظت ویژه‌ای است. طی روزهای اخیر مرور رویدادهای زیست‌محیطی در سراسر استان حکایت استمرار زخم‌ها به این […]


خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: لرستان را با طبیعت زیبا و حیات‌وحش متنوع آن می‌شناسند، جایی که جغرافیایی چهارفصل جاذبه‌های طبیعی مختلفی را در کنار هم گردآورده است. اما این میزان تنوع گیاهی و جانوری نیازمند حراست و حفاظت ویژه‌ای است.

طی روزهای اخیر مرور رویدادهای زیست‌محیطی در سراسر استان حکایت استمرار زخم‌ها به این حوزه است، از ازنا و الیگودرز و رومشکان که صیادان برای ماهی‌ها دام پهن کردند تا کشف و ضبط ادوات شکار در گوشه دیگری از استان.

زخم‌های عمیق محیط‌زیست لرستان/ از دامِ شکارچیان تا نهیب خشک‌سالی

اما در این میان حامیان محیط‌زیست در سلسله به مدد ماهی‌ها آمدند تا با جابجایی آن‌ها به رودخانه‌ای پرآب، از تلفات ناشی از خشک‌سالی بکاهند.

زخم‌های عمیق محیط‌زیست لرستان/ از دامِ شکارچیان تا نهیب خشک‌سالی

کشف ٢٠٠٠ متر تور دامی در منابع آبی لرستان

با تلاش یگان‌های حفاظت شهرستان‌های ازنا، الیگودرز و رومشگان نزدیک به دو هزار متر تور دامی از منابع آبی و سدهای واقع در حوزه این شهرستان‌ها جمع‌آوری شد.

این میزان تور دامی که توسط صیادان غیرمجاز در منابع آبی استان برای صید آبزیان به آب انداخته‌شده بود با تلاش یگان‌های حفاظت محیط‌زیست شهرستان‌های ازنا، الیگودرز و رومشگان از منابع آبی و سدهای حوزه این شهرستان‌ها جمع‌آوری شد.

زخم‌های عمیق محیط‌زیست لرستان/ از دامِ شکارچیان تا نهیب خشک‌سالی

این میزان تور در تالاب خروسان ازنا، رودخانه سیمره در حوزه شهرستان رومشگان و سد خان‌آباد الیگودرز کشف و ضبط‌شده است.

کشف و ضبط دوقبضه اسلحه از متخلفین زیست‌محیطی در ازنا و الیگودرز

همچنین یگان‌های حفاظت محیط‌زیست شهرستان‌های ازنا و الیگودرز در گشت و کنترل در سطح حوزه استحفاظی و زیستگاه‌های حساس موفق به کشف و ضبط دوقبضه اسلحه و ادوات شکار از متخلفین زیست‌محیطی شدند.

در اجرای پایش زیستگاه‌های این دو شهرستان یک شکارچی سابقه‌دار در پناهگاه حیات‌وحش سفیدکوه ازنا به همراه یک قبضه سلاح غیرمجاز تک لول، یک دستگاه دوربین چشمی، ۳۵ عدد فشنگ جنگی سلاح ژ ۳ دستگیر شد.

زخم‌های عمیق محیط‌زیست لرستان/ از دامِ شکارچیان تا نهیب خشک‌سالی

همچنین در منطقه تمندر الیگودرز هم یک متخلف زیست‌محیطی به همراه یک قبضه تک لول مجاز و سه عدد فشنگ دستگیر شد.

پرونده این متخلفان پس از بازجویی اولیه برای سیر مراحل قضائی به محاکم قضائی ارجاع شد.

نجات ماهیان در رودخانه محمدعلی‌آباد سلسله

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان سلسله از نجات تعدادی از ماهیان رودخانه محمدعلی‌آباد این شهرستان با همکاری دوست داران محیط‌زیست خبر داد.

زخم‌های عمیق محیط‌زیست لرستان/ از دامِ شکارچیان تا نهیب خشک‌سالی

علیرضا رحیمی در گفتگو با مهر اظهار داشت: با توجه به خشک‌سالی اخیر و کاهش منابع آبی و به‌تبع آن خشکیدگی برخی رودخانه‌ها و زیستگاه‌های آبی، تعدادی ماهی که در قسمت‌هایی از رودخانه محمدعلی‌آباد و شاپورآباد به علت کم‌آبی در معرض تلف شدن قرار داشتند با تلاش پرسنل محیط‌زیست، بسیجیان، دوستداران محیط‌زیست و همکاری شهرداری الشتر نجات پیدا کردند.

رحیمی گفت: در این برنامه با نظارت کارشناسان محیط‌زیست ماهیان این گودال‌ها با سبد جمع‌آوری و به داخل تانکر شهرداری منتقل و سپس در یک رودخانه پرآب رهاسازی شدند.

زخم‌های عمیق محیط‌زیست لرستان/ از دامِ شکارچیان تا نهیب خشک‌سالی

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان سلسله ضمن تشکر از همه‌کسانی که در اجرای این برنامه همکاری داشته‌اند از همه دوست داران محیط‌زیست درخواست کرد هرگونه تخلف زیست‌محیطی را به سامانه ۱۵۴۰ اطلاع‌رسانی کنند تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری آن اقدام شود.



Source link