با اجرای طرح واکسیناسیون سراسری برای جوامع هدف، انتظار می‌رفت میزان مرگ و میرها و همچنین آمار روزانه مبتلایان در لرستان کاهش یابد، اما با توجه به پوشش کم ۲۵ درصدی، این مهم محقق نشده و نیازمند توجه جدی در جهت ارسال مقادیر بالای واکسن به این استان است.


به گزارش خبرگزاری فارس از خرم آباد، با ورود موج پنجم کرونا به اغلب نقاط لرستان، طی روزهای اخیر شاهد افزایش آمار مبتلایان، بستری شدهها و جانباختگان این بیماری در استان هستیم.

روزانه تعداد زیادی از شهروندان به سوگ عضوی از خانواده‌هایشان می‌نشینند، میزان بستری شده‌ها به حدی بالا رفته که دیگر در برخی بیمارستان‌ها تختی برای بستری وجود ندارد.

 کاهش درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم

با آغاز اجرای ممنوعیت تردد و تعطیلی یک هفته‌ای بازار، ادارات و بانک‌ها اگرچه شاهد کاهش رفت و آمدها بودیم، اما گویا این تدبیر نتوانسته اهرم فشار قوی برای مردم شود، چرا که متاسفانه درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم کاهش چشم‌گیری داشته است.

با اجرای طرح واکسیناسیون سراسری برای جوامع هدف، انتظار می‌رفت میزان مرگ و میرها و همچنین آمار روزانه مبتلایان در لرستان کاهش یابد، اما با توجه به پوشش کم ۲۵ درصدی، این مهم محقق نشده و نیازمند توجه جدی در جهت ارسال مقادیر بالای واکسن به این استان است.

بنا بر آخرین آمار ستاد مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی لرستان، از ابتدای شیوع کووید ۱۹ تا کنون بیش از ۱۵۶ هزار نفر در استان به این بیماری مبتلا شده‌اند.

 میانگین مرگ روزانه ۹ شهروند

و بر اساس همین آمار ارائه شده طی روزهای اخیر، میانگین مرگ روزانه ۹ شهروند را در استان شاهد بوده و هستیم که بسیار متاثرکننده بوده، موضوع نگران کننده روند صعودی جانباختگان کرونا در استان است به نحوی که تاکنون بیش از ۲ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

حمید مخیری، رئیس گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی لرستان در گفت‌وگو با فارس با اشاره به آخرین روند واکسیناسیون کرونا در استان، اظهار کرد: تاکنون ۵۰۵ هزار و ۷۸۴ دوز واکسن تحویل استان شده که از این میزان ۴۵۵ هزار و ۷۸۲ دوز تزریق شده است.

بنا به گفته مخیری، درصد تزریق شده به تحویلی ۹۰ درصد بوده و مابقی دوز دوم‌هایی هستند که نوبت تزریق آنها نرسیده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون سن تزریق واکسن گروه سنی ۴۵ سال به بالا است، افزود: همچنین ادارات و ارگان‌هایی که از طرف وزارت بهداشت واجدشرایط دریافت واکسن هستند نیز واکسینه می‌شوند.

 پوشش ۲۵ درصدی واکسیناسیون جامعه هدف 

رئیس گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی لرستان از ارسال محموله جدید واکسن به استان طی فردا خبر داد و گفت: با ارسال این محموله روند واکسیناسیون تسریع پیدا خواهد کرد.

مخیری بیان داشت: در سطح استان ۳۲ مرکز واکسیناسیون فعال هستند که ۱۸ مورد از آنها تجمیعی است، ضمن اینکه نیروهای مسلح استان نیز برای راه اندازی مراکز تجمیع واکسیناسیون به علوم پزشکی اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی اما به پوشش ۲۵ درصدی واکسیناسیون جامعه هدف در استان اشاره و تصریح کرد: چنانچه مقادیر بالایی از واکسن به استان اختصاص یابد قطعا سرعت و میزان واکسیناسیون بالاتر خواهد رفت.

انتهای پیام/




Source link