میلاد شرفی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه دو اصل کلی حضور حداکثری و انتخاب اصلح در خصوص انتخابات داریم که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، اظهار داشت: این دو اصل در خصوص انتخابات شورای شهر هم موضوعیت دارد. انتخابات یک حق است وی با بیان اینکه مردم باید بدانند که […]



میلاد شرفی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه دو اصل کلی حضور حداکثری و انتخاب اصلح در خصوص انتخابات داریم که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، اظهار داشت: این دو اصل در خصوص انتخابات شورای شهر هم موضوعیت دارد.

انتخابات یک حق است

وی با بیان اینکه مردم باید بدانند که واقعاً انتخابات یک حق است، تصریح کرد: اگر رأی ندهیم کسی ما را مجازات نمی‌کند اما در این صورت یک حق و عهد را از خود سلب کرده‌ایم.

مسئول سازمان بسیج دانشجویی لرستان با تاکید بر اینکه باید با دقت بیشتری بنگریم تا انتخاب خوبی داشته باشیم، افزود: تاکنون ۵ دوره شورای شهر داشته‌ایم اما اعضای شورای شهر آن اهدافی که برای تحقق توسعه همه جانبه شهری مد نظر بود را نتوانسته‌اند تأمین کنند و به آن برسند.

ضرورت آسیب شناسی عملکرد دوره‌های گذشته شورای شهر

شرفی با اشاره به اینکه نقدهای بسیاری به عملکرد چند دوره گذشته شورای شهر بوده است و باید آسیب شناسی دقیقی را در این خصوص نیز انجام می‌دادیم، خاطرنشان کرد: انتخابات شورای شهر یک انتخابات بسیار مهم و تخصصی است، باید کسانی را انتخاب کنیم که ویژگی تخصصی را برای اداره شهر در همه جوانب داشته باشند؛ ما توسعه پایدار شهری می‌خواهیم، می‌خواهیم زیست بوم شهری را به بهترین شیوه برای زندگی شهروندان تدبیر کنیم.

وی ادامه داد: امروزه اغلب و حداکثر جمعیت‌ها درون شهرها هستند، این محیط شهری قرار است پایه پیشرفت پایدار باشد و پیشرفتی که مدنظر ماست را در آن شهر باید جستجو کنیم.

مسئول سازمان بسیج دانشجویی لرستان با بیان اینکه در انتخابات شورای شهر مسائل مختلف فرهنگی و اقتصادی، اجتماعی و زیرساخت‌های عمرانی را باید اولویت قرار دهیم، تصریح کرد: انتظار می‌رود در این فضا عقلا و نخبگان ما به ویژه نخبگان اجتماعی و سیاسی و دانشگاهی ما یک آسیب شناسی جامع برای تحقق این موضوع در فضای شهری و عملکرد گذشته این فضا داشته باشند.

شرفی با تاکید بر اینکه متأسفانه سندی برای چشم انداز پیشرفت در حوزه‌های مختلف شهری نداریم، به ویژه این خلاء در مسئله فرهنگی و زیرساختی خود را نشان می‌دهد، افزود: بعضاً پروژه‌های زیرساختی در شهر نیمه تمام می‌مانند و احساس می‌شود در یک مسیر مستمر بلند مدت گام برداشته نمی‌شود، در فضای فرهنگی هم به همین شکل است.

خلاء وجود مجموعه‌های تخصصی برای معرفی کاندیداهای اصلح شورای شهر

وی با اشاره به اینکه یک ماه دیگر انتخابات شورای شهر را داریم و مردم به صورت مستقیم نمایندگان خود در شورای شهر را انتخاب می‌کنند، اظهار داشت: عموماً در فضاهای انتخاباتی نمایندگی مجلس و ریاست جمهوری احزاب سیاسی اجتماعی نقش بسیاری ایفا می‌کنند و مانیفست خود را اعلام و براساس آن نامزدهای خود را مشخص می‌کنند؛ اما در شورای شهر که به دنبال فضای سیاسی نیستیم و فضای شورای شهر می‌طلبد مجموعه‌های تخصصی داشته باشیم که نامزدی که برنامه خوب برای توسعه و پیشرفت شهری دارد را به مردم معرفی کند.

مسئول سازمان بسیج دانشجویی لرستان با بیان اینکه امروز با خلاء و کمبود این چنین فضایی مواجه هستیم، در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و … چنین مجموعه‌هایی را نداریم که به طور مثال اعلام کنند که نامزدهای مشخصی توانمندی این را دارند که در مسیر پیشرفت شهر حرکت کنند و شناختی به مردم ارائه بدهند، تصریح کرد: در چنین شرایطی مردم خودشان باید انتخاب کنند و شناخت کافی را از کاندیداها کسب کنند.

انتخاب براساس قبیله گرایی یک انتخاب ناصواب است

شرفی با تاکید بر اینکه از آسیب‌های انتخاباتی به طور جد باید پرهیز کنیم، افزود: نخستین آسیب بحث قبیله گرایی است، این نوع انتخاب، انتخاب ناصوابی است.

وی خاطرنشان کرد: حتماً باید کاندیداهای برنامه محور و اشخاصی که رزومه کافی دارند انتخاب شوند، افرادی انتخاب شوند که در مسائل تخصصی توانمند باشند، نباید مردم اسیر فضاهای هیجانی انتخابات شوند و بعضاً همین هیجانات و تعصبات قومی قبیله‌ای فضایی است که ما را از انتخاب درست، اصلح و شایسته دور می‌کند.

کاندیداها از رزومه سازی پرهیز کنند

مسئول سازمان بسیج دانشجویی لرستان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه ما با یک چالشی مواجه هستیم، دوستانی که به دنبال نامزدی در انتخابات شورای شهر هستند باید این مسئله را شفاف کنند که برای خدمت می آیند یا دنبال منافع دیگری هستند، خاطرنشان کرد: برخی هم احساس می‌شود رزومه سازی انجام می‌دهند، یکسری کانون‌های فرهنگی، اجتماعی و یا ورزشی وجود دارند و افراد چند ماه مانده به انتخابات با این مجموعه‌ها ارتباط می‌گیرند و احکامی صادر می‌شود، این مصداق رزومه سازی است.

شرفی تاکید کرد: نامزدهای انتخابات شورای شهر دنبال رزومه سازی نباشند و مردم هم اسیر این مسائل نشوند و حتماً قواره رزومه‌ها را بخوانند و تشخیص بدهند.

وی با بیان اینکه متأسفانه در خصوص انتخابات شورای شهر می‌بینیم رزومه سازی هایی صورت می‌گیرد، تصریح کرد: مردم تحقیق کنند و با کاندیداها آشنا شوند و از افراد آگاه جستجو کنند که آیا کاندیداهای اعلامی شایسته انتخاب شدن را دارند.

باید نخبه‌های خود را بشناسیم و فضای شورای شهر را فضای نخبگانی کنیم

مسئول سازمان بسیج دانشجویی لرستان با اشاره به اینکه باید نخبه‌های خود را بشناسیم و فضای شورای شهر را باید فضای نخبگانی کنیم، گفت: حتماً شخصی که کاندید می‌شود باید قدرت مدیریت داشته باشد، افرادی که مدیر اجرایی بوده‌اند نخبگان اجرایی محسوب می‌شوند، این افراد با واقعیت‌های اجرای یک کار در سطوح مختلف آشنایی دارند و برنامه‌ای ارائه نمی‌دهند که در حد و توان مجموعه شهرداری نباشد.

شرفی یادآور شد: در کنار این اشخاصی را می‌خواهیم که سالم و خدا ترس باشند و حقیقتاً به دنبال خدمت به مردم باشند.

وی با بیان اینکه در فضای اجتماعی کار را باید به دست افراد با تجربه سپرد، جوان گرایی که مد نظر مقام معظم رهبری است این نیست که در مسئولیت‌های مختلف ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خود را کنار بگذاریم و حتماً یک شخص جوان را انتخاب کنیم، تصریح کرد: مجموعه شهرداری می‌تواند جوان باشد اما مجموعه سیاست گذار باید با تجربه باشد چون با مسائل مختلف اجتماعی سر و کار دارند.

مسئول سازمان بسیج دانشجویی لرستان در توضیح این مطلب افزود: نخبه‌های اجتماعی عموماً افرادی هستند که محبوب هستند و نفوذ خود را به خاطر حضور مفید در جامعه کسب کرده‌اند، ممکن است در یک محله شخص نخبه اجتماعی در حوزه آکادمیک شخص برجسته ای نباشد اما افراد جامعه و محله به او اعتماد دارند، وقتی با چنین فضای اجتماعی سر و کار داریم نیاز به افرادی داریم که بتوانند مدیریت این فضا را داشته باشند و موضوع بهره گیری از توان نخبه‌های اجتماعی در کشورهای مختلف مورد تاکید و توجه است.

شرفی یادآور شد: مدیری که تدبیر دارد، می‌تواند فضای اجتماعی را مدیریت کند، سیاست گذاری کند و از نخبگان دانشگاهی، فرهنگی و اجتماعی استفاده کند، این اشخاص بهترین انتخاب هستند.

لازم به ذکر است خبرگزاری مهر با همکاری جنبش «ازما» چالش شفافیت کاندیداهای شورای شهر را راه اندازی کرده است و با اجرای این چالش رأی دهندگان می‌توانند با آگاهی بیشتر نسبت به انتخاب اعضای شورای شهر و روستا اقدام کنند.



Source link