محمدرضا نیکبخت در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به وضعیت شیوع کرونا در لرستان، اظهار داشت: روزانه به طور مثال دو هزار و ۳۰۰ مورد تست کرونا در استان انجام می‌شود که از این تعداد بالای هزار و ۱۵۰ تست مثبت است. بستری ۲۸۱ بیمار کرونایی تنها در یک روز وی با […]



محمدرضا نیکبخت در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به وضعیت شیوع کرونا در لرستان، اظهار داشت: روزانه به طور مثال دو هزار و ۳۰۰ مورد تست کرونا در استان انجام می‌شود که از این تعداد بالای هزار و ۱۵۰ تست مثبت است.

بستری ۲۸۱ بیمار کرونایی تنها در یک روز

وی با بیان اینکه در روز نیز تعدادی بستری داریم، گفت: بستری‌ها در استان بالاتر از ۲۰۰ نفر و کمتر از ۳۰۰ نفر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با تاکید بر اینکه تنها در روز گذشته ۲۸۱ مورد بستری داشتیم، ادامه داد: ما به صورت مرتب در حال افزایش تجهیزات پزشکی در بخش‌های مختلف مراکز درمانی هستیم، الان حدود ۳۰۰ تخت خالی دیگر داریم.

کسانی که از هند، پاکستان و افغانستان برگشته‌اند تست کرونا بدهند

نیکبخت با اشاره به موضوع شیوع ویروس کرونا هندی در کشور، بیان داشت: طبیعتاً ممکن است که ویروس هندی وارد پاکستان شود چرا که مرز این دو کشور با هم باز است.

وی با بیان اینکه مرز هند با افغانستان نیز باز است، ادامه داد: مردم عزیز افغانستان تقریباً راحت وارد کشور ایران می‌شوند، الان هم اگر افرادی به هند و پاکستان مسافرت کرده‌اند و به لرستان برگشته‌اند یا اگر افغانی جدیدی وارد استان می‌شود، همکاران بهداشت ما را خبر کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان، ادامه داد: در تمام پایگاه‌های سلامت ما تست و آزمایش را انجام می‌دهیم و اگر لازم باشد قرنطینه انجام می‌دهیم تا تکلیف آن مشخص شود.

نیکبخت، عنوان کرد: این امر از مصوبات ستاد استانی نیز است و شنبه نیز که جلسه جدید ستاد کرونا را داریم این امر بیشتر موجب تاکید قرار می‌گیرد.

اعمال قانون ۲۰۰ هزار تومانی برای خودروها بازدارنده نیست

وی در ادامه سخنان خود با انتقاد از حضور جمعیت زیاد در آرامستان ها، عنوان کرد: در این رابطه تذکر اصلاً فایده‌ای ندارد، باید راهکار قانونی این امر پیدا شود و خودروهایی که یا وارد آرامستان ها و یا درب آنها پارک می‌شود، توقیف شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با تاکید بر اینکه جریمه ۲۰۰ هزار تومانی برای خودروها بسیار کم است و بازدارنده نیست، گفت: اگر یک خودرو در شهر توقیف شود، اثر آن به اندازه ۱۰۰ مورد جریمه است.

مردم دل خوش به وجود تجهیزات نباشند

نیکبخت در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی مردم، افزود: مردم به تجهیزات و خریداری تجهیزات جدید دل خوش نکنند، هر کسی به این بیماری مبتلا شود درد وحشتناکی را باید تحمل کند، هر کسی بیمار شد ما او را بستری می‌کنیم و تا امروز هم هیچ وقت این امر صورت نگرفته که ما برای بیماران تخت و تجهیزات نداشته باشیم، اما بیمار درد بسیار وحشتناکی را باید تحمل کند، ریه او دیگر برایش ریه نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تذکر در این رابطه مؤثر نیست، گفت: باید فکری صورت گیرد که اگر کسی از پاکستان، افغانستان و هندوستان از ابتدای امسال وارد لرستان شده از سوی نیروهای امنیتی و انتظامی شناسایی شود تا ما آزمایش‌ها را انجام دهیم و نگذاریم این ویروس را به دیگران منتقل کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان، تاکید کرد: هر کسی خودش می‌تواند از خودش در مقابل این بیماری محافظت کند، مردم از ماسک استفاده کنند، بیشترین راه ورود این ویروس به بدن از راه تنفس است.

خریداری ۱۰ میلیارد تومان تجهیزات پزشکی جدید

نیکبخت در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تنها در فروردین ماه تا امروز، هزار و ۱۴۵ نفر به کادر درمان استان اضافه شده است، اما کادر درمان دیگر خسته است، گفت: کادر درمان در شرایط بسیار سختی هستند، برای برخی از آنها حتی اختلافات خانوادگی ایجاد شده است.

وی، بیان داشت: انتظار ما از مردم این است که خودشان هوای خودشان را داشته باشند، فکر نکنند که ما می‌توانیم جانشان را نجات بدهیم، ما هر چه بتوانیم تجهیزات و امکانات وارد استان می‌کنیم، اما آیا لازم است که یک فرد درد شدید بیماری را تحمل کند؟

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان از خریداری ۱۰ میلیارد تومان تجهیزات جدید برای بیمارستان‌های استان خبر داد.

درصد ابتلاء به کرونا در لرستان از کشور بالاتر است

نیکبخت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه لرستان به لحاظ درصد ابتلاء به بیماری کرونا نسبت به کشور خیلی بالاتر است، تصریح کرد: اما درصد فوتی‌ها در استان کمتر است.

وی با تاکید بر اینکه تقریباً از روز ۱۳ و ۱۴ فروردین ماه ابتلاء به کرونا در استان خیلی بالا رفت، عنوان کرد: تعداد فوتی‌ها در استان نسبت به گذشته بالا رفته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به اینکه زمانی تعداد بستری‌های ما خیلی بیشتر از تعداد ترخیص‌ها بود، ادامه داد: در حال حاضر کمی متعال شده اما باز هم خطرناک است.

نیکبخت، بیان داشت: در پیک چهارم کرونا ما تخت‌های ویژه را افزایش دادیم.

وی با اشاره به اینکه در شهرهای بروجرد، ازنا، الیگودرز، دورود و خرم آباد وضعیت ابتلاء به کرونا بیشتر بوده است، عنوان کرد: طبیعتاً تعداد مرگ و میر در این شهرها هم بیشتر است.



Source link