خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: از اواخر سال گذشته تا کنون شاهد صف‌های طولانی مردم شهرهای مختلف لرستان در شرایط شیوع بالای ویروس کرونا برای خرید گوشت مرغ هستیم، موضوعی که موجب انتقاد مردم از مسئولان شده است. مردم شهرهای مختلف لرستان یا با کمبود گوشت مرغ مواجه هستند و یا اینکه باید گوشت مرغ […]


خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: از اواخر سال گذشته تا کنون شاهد صف‌های طولانی مردم شهرهای مختلف لرستان در شرایط شیوع بالای ویروس کرونا برای خرید گوشت مرغ هستیم، موضوعی که موجب انتقاد مردم از مسئولان شده است.

مردم شهرهای مختلف لرستان یا با کمبود گوشت مرغ مواجه هستند و یا اینکه باید گوشت مرغ مورد نیاز خود را بعد از ایستادن در صف‌های طولانی با قیمت‌های متفاوت و یا بعضاً با قیمتی بالاتر از قیمت مصوب تنظیم بازار خریداری کنند.

کشتار ۲۸۰ تن مرغ در هر شبانه روز

اسفندیار حسنی مقدم رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز در این رابطه به مهر گفت: در هر شبانه روز حدود ۲۸۰ تن مرغ در استان کشتار شده است.

وی عنوان کرد: مصرف گوشت مرغ در هر شبانه روز با سرانه ۳۰ کیلو گرم به ازای هر فرد در سال، ۱۲۰ تا ۱۴۰ تن محسوب می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان افزود: حتی ما در روز تعطیل هم کشتارگاه‌ها را در سطح استان پای کار آورده‌ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه ما جزو استان‌هایی هستیم که مازاد تولید مرغ داریم، گفت: اما به سبب افزایش قیمت مرغ در استان‌های مجاور گرایش مرغداری‌ها به خروج مرغ از استان بیشتر شد.

حسنی مقدم به میزان مرغ تولید شده در استان نیز اشاره کرد و افزود: سالانه ۷۵ هزار تن در مرغداری‌های صنعتی و ۵ هزار تن مرغ روستایی و خانگی تولید می‌شود یعنی در مجموع ۸۰ هزار تن که از این میزان ۶۰ هزار تن مصرف داخلی و ۲۰ هزار تن مازاد داریم که به استان‌های همجوار صادر می‌شود.

تقاضای مردم علت گران شدن گوشت مرغ

طولابی رئیس اداره بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان نیز در این رابطه اظهار داشت: حدوداً تا یکی دو روز قبل از تحویل سال نو مشکل خاصی در خصوص تأمین و توزیع مرغ نداشتیم، حتی با قیمت ۲۳ هزار تومان جز محدود استان‌هایی بودیم که از لحاظ قیمتی نسبت به سایر استان‌ها با قیمت خیلی کمتری مرغ به فروش می‌رسید.

وی با بیان اینکه ولی به دلایلی التهاب فروش مرغ گریبان گیر شهر و استان ما هم شد گفت: یکی از این دلایل تقاضای زیاد مردم برای خرید مرغ بود.

خروج مرغ از لرستان به استان‌های دیگر

رئیس اداره بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان همچنین افزایش قیمت گوشت قرمز را یکی دیگر از این دلایل عنوان کرد و گفت: این امر باعث شد که قشر متوسط و ضعیف جامعه به جای مصرف گوشت قرمز به خرید مرغ روی آورند.

طولابی با تاکید بر اینکه باز شدن تالارها و برگزاری مراسم‌های شادی در این ایام یکی دیگر از دلایل ایجاد مشکل در بازار مرغ استان عنوان کرد و گفت: چند ماه به دلیل شیوع بیماری کرونا این مراکز و مراسم‌ها برگزار نمی‌شد و به یک باره با حجم زیاد تقاضای مرغ در استان مواجه شدیم.

وی با اشاره به اینکه بعد روانی بین مردم که فکر می‌کردند مرغ را نمی‌توانند تهیه کنند و هر خانوار چند برابر مصرفشان خرید می‌کردند نیز یکی دیگر از دلایل کمبود مرغ در استان بود ادامه داد: همچنین جذابیت قیمتی که سایر استان‌های همجوار داشتند باعث شد مرغ را بعضی افراد به خاطر تفاوت قیمت با استان ما خارج کنند.

گوشت مرغ باید توسط جهاد کشاورزی تأمین شود

رئیس اداره بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان ادامه داد: البته لازم به ذکر است سازمان جهاد کشاورزی باید مرغ را تأمین کند و سازمان صمت نظارت بر توزیع داشته باشد.

طولابی تصریح کرد: در ایام نوروز به دلیل تقاضای زیاد مرغ باید بیشتر از سرانه مصرف خانوار استان کشتار شود، یعنی اینکه تأمین اگر به موقع و به اندازه باشد نظارت هم باید با کیفیت انجام گیرد چرا که در غیر این صورت نظارت خالی نمی‌تواند مشکل مردم را حل کند.

توزیع مرغ به صورت مویرگی در بین واحدها

حمیدرضا القاصی مهر مدیرکل تعزیرات حکومتی لرستان در این رابطه اظهار داشت: به گونه‌ای برنامه ریزی شده که مرغ، هم صبح و هم عصر در سطح بازار وجود داشته باشد و مردم به گوشت مرغ بتوانند دسترسی داشته باشند.

وی عنوان کرد: به صورت مویرگی نیز بین همه واحدهای صنفی در سطح استان مرغ توزیع می‌شود.



Source link