حجت الاسلام حسن رضایی در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره علت آتش‌سوزی‌های زیاد معمولان گفت: کمبود نیروی انسانی برای حفاظت از محیط زیست و همچنین کمبود دستگاه‌های دمنده و مکنده مشکلی است که ما را در جلوگیری از این آتش‌سوزی‌ها ناتوان کرده است. معضل آتش سوزی جنگل‌ها وی در رابطه با اهمیت و […]



حجت الاسلام حسن رضایی در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره علت آتش‌سوزی‌های زیاد معمولان گفت: کمبود نیروی انسانی برای حفاظت از محیط زیست و همچنین کمبود دستگاه‌های دمنده و مکنده مشکلی است که ما را در جلوگیری از این آتش‌سوزی‌ها ناتوان کرده است.

معضل آتش سوزی جنگل‌ها

وی در رابطه با اهمیت و جایگاه محیط زیست، منابع طبیعی و درختکاری منطقه معمولان گفت: این منطقه مساحتی حدود ۲۰۰ هزار هکتار دارد، رتبه اول پوشش گیاهی در استان را دارا است و بیشترین پوشش جنگلی را در بین بخش‌های استان دارد.

امام جمعه معمولان درباره علت آتش‌سوزی‌های زیاد معمولان اظهار داشت: شرایط اقلیمی گرم این منطقه و نوع پوشش گیاهی آن باعث شده است تا با کوچک‌ترین جرقه‌ای سطح وسیعی از جنگل‌های آن دچار حریق شود که بزرگترین معضل این منطقه است.

حجت الاسلام رضایی ادامه داد: طبق استانداردهای جهانی هر چهار هزار هکتار یک جنگل‌بان نیاز دارد، و طبق قوانین ایران باید هر ۶۰ هزار هکتار را یک جنگل‌بان حراست و مراقبت کند؛ با این قانون ۱۸۰ نیرو باید برای پاسداری از جنگل‌های معمولان مشغول به کار باشند در حالی که تنها سه نیرو فعالیت می‌کنند؛ یکی از این عزیزان قرارداد رسمی و دو نفر دیگر هم شرکتی هستند که با توجه به شرایط کاری انگیزه کافی را برای این کار ندارند.

کمبود نیروهای حفاظت از جنگل‌ها

وی با تأکید بر کمبود نیروی انسانی کافی برای حفاظت از محیط زیست معمولان اظهار داشت: استفاده از ظرفیت دهیارها و استفاده از ظرفیت نماز جمعه برای تشویق نیروهای بسیجی و جهادی برای خاموش کردن آتش جنگل‌های معمولان، تنها کاری بوده است که توانسته‌ایم انجام دهیم، که به حتم این مقدار کافی نیست.

امام جمعه معمولان با اشاره به سطح درآمدی پایین مردم منطقه و افزوده شدن مشکلات به خاطر شیوع بیماری کرونا و تخریب زمین‌های رودخانه به وسیله سیلاب سال ۹۸ بیان داشت: مردم فقیر برای اندک سودی درختان را می‌سوزانند تا با فروش ذغال درآمدی کسب کنند؛ متأسفانه در مواردی هم قطع درختان گزارش شده است، چندین بار در خطبه‌های نماز جمعه مردم را از این کار نهی کرده‌ایم و جلساتی هم در این زمینه با دهیارها برگزار کردیم.

حجت الاسلام، تصرفات غیر قانونی حدود ۶۰ ساله برخی کشاورزان در منابع طبیعی را مد نظر قرار داد و گفت: نماینده ولی فقیه در استان به این امر ورود کردند و در جلسه‌ای که با مدیر کل منابع طبیعی استان داشتند، قرار بر این شد که کشاورزان منوط به قطع نکردن درختان و آسیب نرساندن به محیط زیست کشت و کار خود را ادامه دهند تا با درآمدزایی به کشاورزی و اقتصاد منطقه کمک کنند.

ظرفیت‌های بالای کشاورزی و باغداری منطقه

وی با اشاره به ظرفیت‌های حوزه کشاورزی، دامداری و باغداری منطقه گفت و افزود: زیتون، مرکبات، برنج، انجیر، حبوبات، غلات و محصولات دیگر نشان می‌دهد که این منطقه دارای تنوع محصول بسیار زیاد است؛ اما تمام این‌ها پاسخگوی وضعیت معیشتی تمام مردم منطقه نیست.

حجت‌الاسلام رضایی از توزیع درختان مثمر نارنج و پرتقال در سایت شهید سلیمانی خبر داد و گفت: این درختان در کوچه‌ها و خانه‌های این منطقه توزیع شد تا کاشت آن‌ها فایده‌ای برای خود مردم هم داشته باشد.

وی با اشاره به برخی سخنان وی در نماز جمعه گفت: صحبت برای مردم از اینکه محیط زیست امانت الهی است و تشویق نیروهای مردمی، بومی و بسیجی به همکاری در حفاظت از محیط زیست از برکات ظرفیت نماز جمعه بوده است.

امام جمعه معمولان، استفاده از ظرفیت کودکان را یکی دیگر از راه‌های فرهنگ‌سازی در حفاظت از محیط زیست برشمرد و گفت: مانند طرح همیاران پلیس، برگه‌هایی از آموزش خانگی را برای حفاظت از محیط زیست بین کودکان توزیع کردیم تا با ارشاد خانواده‌هایشان قدمی در راستای مراقبت از این امانت الهی بردارند.

بنا بر این گزارش، مَعمولان شهری در استان لرستان در غرب ایران است، این شهر مرکز بخش معمولان از توابع شهرستان پلدختر به شمار می‌آید و در ۶۰ کیلومتری جنوب خرم‌آباد قرار دارد.



Source link