شهردار خرم‌آباد گفت: طرح روسازی بتن اسفنجی با هدف کاهش روان‌آب‌ها، نفوذ آب به سطح زمین و آبرسانی بهتر به درختان سطح شهر برای نخستین‌بار در سطح کشور در پارک شهر خرم‌آباد اجرا شد.

بتن اسفنجیبه گزارش قلم لر از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری خرم‌آباد داریوش بارانی بیرانوند اظهار کرد: اجرای این طرح در سطح معابر نسبت به سنگ‌فرش بسیار کم هزینه‌تر و به صرفه بوده و در مراحل بعدی این طرح، معابر پارک کیو، پارک شریعتی و پارک شاپوری با بتن اسفنجی روسازی خواهد شد.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از طرح‌های نوین علمی در حوزه‌ی شهری، افزود: شهرداری خرم‌آباد ضمن حمایت از چنین طرح‌هایی در حوزه عمرانی، از تمامی طرح‌های خلاقانه و ایده‌های نو در حوزه سیما و منظر شهری و مبلمان شهری استقبال می‌کند و آن را اقدامی مؤثر در توسعه شهری می‌داند و به زودی قرارداد سایر پارک‌های مذکور با طراح این پروژه منعقد خواهد شد تا در کمترین زمان ممکن عملیات روسازی معابر این پارک‌ها آغاز شود.

حمید جعفری‌نیا، طراح این پروژه نیز تاکید کرد: رشد و گسترش سطوح غیرقابل نفوذ در حوضه‌های آبخیز شهرنشینی تهدیدات قابل توجهی برای کیفیت محیط‌های طبیعی ایجاد کرده است.

وی اضافه کرد: چنین تهدیدهایی شامل افزایش روان آب‌های سطحی ناشی از باران است و روسازی اسفنجی افلاک می‌تواند به نفوذ آب به خاک کمک کند و در نتیجه درختان بهتر از سطوح دیگر محافظت و در نهایت سیلاب‌های ناگهانی را کاهش می‌دهند.

این پروژه از اقدامات نوآورانه فناوران واحد جهاد دانشگاهی لرستان است که در اجرای آن از روش روسازی پایدار معابر و میادین با استفاده از روسازی اسفنجی و قابل نفوذ که اهمیت بسزایی در مدیریت پایدار محیطی دارد، استفاده می‌شود.

در مراسم رونمایی از این پروژه داریوش بارانی بیرانوند شهردار خرم‌آباد، یونس امرایی عضو شورای اسلامی شهر خرم‌آباد، حسن ماله‌میر معاون فناوری جهاد دانشگاهی لرستان و مجریان طرح (حمید جعفری نیا و مریم جعفری) حضور داشتند.

همچنین ببینید :
لرستانی‌ها کدام نوع نان را بیشتر مصرف می‌کنند‌؟