بهبود شاخص های سلامت کشور در گرو توجه منطقی به نیازهای بهداشتی و درمانی کشور است و استان لرستان نیز به عنوان جزیی از کشور از این قاعده مستثنی نیست.

 

محرومیت زدایی

با توجه به افزایش جمعیت و افزایش نیاز مردم به ارائه خدمات مختلف بهداشتی، لازم است که خدمات فعلی حوزه بهداشت با نیازهای مردم در حال و آینده نزدیک تطبیق داده شود و در این میان دانشگاه های علوم پزشکی در این راستا وظیفه دارند که با برنامه ریزی به اهداف گفته شده دست یابند.

بهره مندی از خدمات بهداشتی و درمانی مناسب از مهمترین مطالبات افراد و جز حقوق اصلی انها محسوب میشود و با توجه به اهمیت این موضوع میتوان بهداشت و درمان را یکی از ارکان اصلی نظام رفاه اجتماعی دانست.

توسعه در حوزه بهداشت و درمان همواره یکی از اولویت های مهم نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده و طی سال‌ها این امر، سرلوحه امور قرار داشته است که دولت سیزدهم نیز ضمن تاکید بر این امر مهم گام‌های بلندی برداشته است.

استان لرستان به عنوان یکی از استان‌های محروم کشور در این راستا بیش از پیش نیازمند توسعه و مطابقت با شرایط جدید است که خوشبختانه این امر در دولت سیزدهم و طی سالهای اخیر با روی کار آمدن پروفسور بهرام دلفان به عنوان رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان در حال تحقق است به طوریکه اخیرا دانشگاه علوم پزشکی لرستان از سوی معاونت توسعه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در بین ۱۰ دانشگاه برتر و در مسیر توسعه اعلام شده است که نشان دهنده زحمات دکتر دلفان و معاونین دانشگاه طی سال‌های اخیر میباشد.

طی ۲۰ ماه گذشته ۶۰ پروژه عمرانی در حوزه بهداشت استان لرستان افتتاح شده است که مرهون زحمات و تلاش‌های ریاست دانشگاه و نگاه محرومیت زدایی وی به استان می‌باشد که به نوبه خود گامی بزرگ در این راستا بوده و جای تقدیر فراوان دارد.

همچنین ببینید :
قتل یک نفر بر اثر تیراندازی افراد ناشناس در الشتر

برگزاری اردوهای جهادی دندانپزشکی در مناطق محروم استان، خرید تجهیزات سنگین بیمارستانی و هزینه بیش از دو میلیون یورو در این راستا کوتاه کردن پروسه دریافت مجوزها در حوزه سلامت به منظور ایجاد ظرفیت‌های اشتغالزایی را میتوان از جمله اقدامات دکتر دلفان رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان در زمینه محرومیت زدایی و توسعه حوزه بهداشت و درمان استان دانست.

به گفته دکتر دلفان ۱۲۰۰ تخت در قالب چهار بیمارستان دورود، خرم‌آباد، کوهدشت و رومشکان به مجموعه تخت‌های استان افزوده خواهد شد که هم‌اکنون اقدامات مربوط به آن‌ در حال اجرا و حدود یک سوم تخت‌های استان در حال راه‌اندازی هستند.

تخصیص ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار در راستای تکمیل طرح‌های نیمه تمام بیمارستانی، تصویب ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل بیمارستان نیایش و تخصیص بخشی از این اعتبار، تامین منابع برای تکمیل چندین درمانگاه و طرحهای نیمه‌تمام بهداشتی و درمانی استان از دیگر اقدامات دکتر دلفان میباشد.

همچنین پیگیری دکتر دلفان در زمینه راه‌اندازی مرکز تخصصی آلرژی استان، کلنگ زنی اورژانس عشایر، تلاش مثمرثمر برای افزایش ظرفیت و جذب پزشک عمومی و تخصصی و تجهیز بیمارستان های مختلف استان به تجهیزات سنگین مختلف بیمارستانی نیز از دیگر اقدامات دکتر دلفان میباشد که جای قدردانی دارد.

با توجه به تلاش ها و اقدامات انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی لرستان امید است که در آینده نزدیک شاهد رشد و توسعه بیشتر در حوزه بهداشت و درمان استان باشیم.

  • نویسنده : سیده یاسمن موسوی نژاد