در دنیای پزشکی که به طور فزاینده پیچیده‌تر می‌شود، داشتن یک پزشک که سابقه سلامتی شما را بداند از نظر اقتصادی بسیار مهم شده است

پزشک

تقویت مراقبت های بهداشتی اولیه کلید پیشرفت به سوی  ” پوشش همگانی سلامت ”  و دستیابی به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل است.بین سلامت و رشد اقتصادی کشور همبستگی مثبت به خوبی تثبیت شده است . زندگی با وضعیت اقتصادی ضعیف اثرات منفی بر سلامت و رفاه خانواده ها دارد. شیب ثابت درآمد-سلامت در تمام دنیا ثابت شده است، یعنی سلامت مردم تحت تأثیر شرایط اجتماعی و اقتصادی قرار می گیرد و  از طرفی مواردی  مانند پیشرفت تکنولوژیکی و بهبودهای نهادی بر  سلامت جمعیت تاثیر و  رشد اقتصادی را ارتقا می‌دهند.

به همین ترتیب، نقش مراقبت های پزشکی، رفتارهای بهداشتی   فردی و اجتماعی  در تأثیرگذاری بر سلامت به خوبی درک شده است . کاهش مرگ و میر ، کاهش  بیماریهای جسمانی  و اختلالات روانپزشکی  به عرضه نیروی کار بیشتر(  عمدتاً در کشورهای در حال توسعه ) منجر می شود.

همچنین مداخلات بهداشتی دوران کودکی اثرات مثبت قوی در طول زندگی بزرگسالی این کودکان دارد و به نحو مثبت و موثری  بر توانایی آنها برای یادگیری تأثیر می گذارد.

حتی مداخلات بهداشتی با شدت کم می‌تواند اثرات مثبت قوی بر سلامت جمعیت در سن کار در کشورهای کمتر توسعه‌یافته که در آن‌ها وضعیت سلامت در ابتدا پایین است، داشته باشد

کاهش مرگ و میر و بیماری های  بزرگسالان منجر به رفتارهای پرخطر کمتر، باروری ایمن  ، سرمایه گذاری بیشتر در منابع  فیزیکی و در نهایت افزایش رشد اقتصادی می شود.

بیانیه  ۲۰۱۸ بر اهمیت مراقبت های بهداشتی اولیه و نقش آن در دستیابی به پوشش سلامت همگانی تاکید کرده است .

شواهد نشان می دهد که چندین استراتژی شامل پوشش، تامین مالی، ارائه خدمات و تمهیدات  حاکمیتی وجود دارد که در صورت اجرا می توانند اثرات اقتصادی مثبتی بر ارائه خدمات مراقبت های اولیه داشته باشند.  از جمله این تمهیدات می توان به خدمات پزشکی  و آموزش های اولیه سلامت  از راه دور اشاره نمود .

همچنین برای تقویت مراقبت های بهداشتی اولیه، سیاست گذاران منابع را  به گونه ای تخصیص دهند   که منافع اقتصادی آن را به حداکثر برسانند.

از نقطه نظر اقتصادی، خدمات مراقبت های اولیه می تواند هم از نیاز به خدمات مراقبت های ثانویه با منابع بیشتر جلوگیری کند و هم باعث بهبود سلامتی شود که  این مهم می تواند بهره وری و خروجی های اقتصادی مردم را افزایش دهد.

محققان دریافته اند که بیمارانی که مراقبت های اولیه  را بطور مستمر انجام می دهند  از مدیریت بهتر بیماری های مزمن، کاهش هزینه های کلی مراقبت های بهداشتی و سطح رضایت بالاتری  بهره مند می شوند.

در اینجا پنج روش مهم برای ایجاد رابطه با یک ارائه دهنده مراقبت های اولیه وجود دارد که  می تواند مراقبت های بهداشتی را برای شما و خانواده شما بهبود بخشد.

  1. تداوم

داشتن یک پزشک خانواده  که شما را برای همه چیز از سردرد  و درد شکم گرفته تا ایمن سازی و کنترل فشار خون ویزیت کرده باشد، به معنای داشتن یک منبع سلامتی است چرا که  تاریخچه سلامت  شما را می داند. وقتی با پزشک خانواده   ملاقات دارید، لازم نیست توضیح دهید که در خانواده شما بیماری قلبی وجود دارد ،  یا داروهایی را که مصرف می کنید و در چه دوزهایی ست ،  فهرست کنید  یا بیان کنید – همه اینها قبلاً در پرونده شما وجود دارد.

  1. سهولت دسترسی

در یک مرکز مراقبت های اولیه، می توانید به طیف گسترده ای از خدمات بهداشتی دسترسی داشته باشید: مراقبت های پیشگیرانه و غربالگری، مراقبت از شرایط مزمن مانند آسم، فشار خون بالا و دیابت، مراقبت های دوران بارداری ، مراقبت برای مشکلات حاد  مانند سرفه، مشکلات گوارشی و تب بالا.

  1. حفظ سلامت.

پزشک مراقبت های اولیه شما به طور منحصر به فرد  در موقعیتی است که به شما کمک می کند تا از مشکلات سلامتی جلوگیری کنید. بر اساس معاینه پزشک و سابقه پزشکی شما، او می تواند تعیین کند که آیا شما در معرض خطر ابتلا به بیماری هایی مانند فشار خون بالا، دیابت، بیماری قلبی و سرطان هستید یا خیر، و سپس به شما کمک می کند تا اقداماتی را برای جلوگیری از ایجاد آنها انجام دهید.

  1. تشخیص زودهنگام.

معاینات منظم و تماس با یک پزشک در مراکزخدمات جامع سلامت  باعث می شود که هر گونه مشکل سلامتی زودتر تشخیص داده شود، و درمان بموقع اتفاق افتد قبل از اینکه نیاز به هزینه های هنگفت داشته باشد.

  1. ارتباط بهتر.

وقتی بیماران و مراجعین به مراکز خدمات جامع سلامت  پزشک خود و کارکنان مرکز تحت پوشش  خود  را بشناسند، تجویز دارو  توسط پزشک خانواده  استرس کمتری برای آنان ایجاد می کند  چرا که به او اعتماد دارند  و ویزیت ها ثمربخش تر خواهند بود . صحبت کردن درباره مسائل حساس با کسی که می شناسیم  در یک محیط آشنا آسان تر است تا با یک غریبه در یک مکان غریب.

همچنین ببینید :
تغییرِ معنادار با عزل عزتی! / انتصاب مدیرکل آموزش و پرورش لرستان

سخن پایانی با تاکید بر این موضوع که  توجه به وضعیت سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و فرهنگی در یک جامعه و بسترسازی برای تحقق سبک زندگی سالم و پویا تضمین کننده سلامت آن جامعه برای آینده است. پیشگیری از اختلالات عاطفی، اضطراب و افسردگی بیشترین نیاز را در دستیابی به چنین هدف ارزشمندی دارد.

 

نوشین احمدپوریان

رئیس اداره سلامت روان ، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی  استان