معاون فناوری وزیر علوم، فناوری و تحقیقات گفت: دستیار فناوری یک طرح بسیار موفق در سطح کشور است که در حال حاضر ۲ هزار و ۲۰۰ دانشجو در این طرح مشغول به فعالیت هستند و حقوق دریافت می کنند.

دستیار فناوری

علی خیرالدین روز سه شنبه در حاشیه رونمایی از محصول CNC سه محوره فرز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در این طرح دانشجویان می توانند ۶ ماه همزمان با تحصیل، در واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان مستقر شوند و فعالیت های فناورانه و نوآورانه انجام دهند.

وی تصریح کرد: دانشگاه لرستان و پارک علم و فناوری این استان الگویی برای سایر مراکز هستند چرا که فضای بسیار مناسبی توسط دانشگاه در اختیار پارک قرار گرفته است و دانشجویان می توانند مهارت آموزی داشته باشند و به حوزه فناوری وارد شوند.

معاون فناوری وزیر علوم، فناوری و تحقیقات با اشاره به بهره برداری از خط CNC برای فعالیت های بعدی افزود: ۶ نفر در لرستان به عنوان دستیار فناوری بر روی این طرح کار می کنند و در مجموع ۳۵ دانشجو برای این کار معرفی شده اند.

رئیس دانشگاه لرستان نیز با اشاره به انتظارات دانشگاه ها از مرکز اظهار داشت: این استان سرزمین فرصت ها، مزیت ها و استعدادها است و منابع طبیعی و استعدادهای انسانی بسیار خوب و دانشمندان نخبه بسیاری دارد که لازم است به رفع مشکلات آنها توجه شود.

علی نظری با اشاره به اینکه ۶ نفر از اساتید دانشگاه لرستان جزو ۲ درصد از دانشمندان برتر جهان هستند ادامه داد: دکتر محمد ایزدی به عنوان یک درصد دانشمندان برتر دنیا است که این مهم نشان می دهد این استان سرزمین نخبگان است.

به گزارش ایرنا، برای طرح CNC سه محوره فرز مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان توسط بخش خصوصی هزینه شده و ساخت آن چهار ماه به طول انجامیده است، این طرح در ساخت قطعات فلزی صنعتی کاربرد دارد و دارای طراحی منحصر به فرد و کاملا بومی می باشد.

دستگاه فرز CNC سه محور به دستگاه‌هایی گفته می‌شود که مبنای برش آن‌ها بر مبنای چرخش یک ابزار برشی بوده و حرکت آن در دو جهت محور X و Y است، در دستگاه‌های سه محور، قطعه کار ثابت باقی می‌ماند و ابزار برشی در امتداد سه محور دستگاه حرکت می‌کند.

ماشین کاری با فرز سه محور هنوز هم یکی از پرکاربردترین روش‌ها برای ساخت قطعات مکانیکی است و به همین دلیل به عنوان یک روش کسب درآمد مناسب شناخته می‌شود.

  • منبع خبر : ایرنا لرستان