در گفتاری با عنوان «سالی که نکوست...»، اشاره‌ای گذرا داشتم به علائم و نشانه‌هایی از عملکرد دولت سیزدهم که با تحلیل آن‌ها می‌توان مسیر آینده دولت را در دوران پیش رو تشخیص داد و به نوعی آن را آینده‌پژوهی کرد.

در آن نوشتار که مورد استقبال خوانندگان نیز قرار گرفت، بی‌توجهی به مقولاتی همچون «سرمایه اجتماعی» و «افکار عمومی» را یکی از مشکلات دولت عنوان نمودم. بیماری مزمنی که ناشی از ویروس‌های خطرناکی همچون «بی‌سوادی رسانه‌ای» و «کوری نسبت به افکار عمومی» سال‌هاست گریبان‌گیر بسیاری از مسئولان و برخی نهادهای نظام شده و آنان را به ورطه بی‌اعتنایی به نظر مردم و بی‌اعتمادی متقابل مردم نسبت به مسئولان کشانده است.
توییت‌های توهین‌آمیز نماینده خرم‌آباد و دبیر کمیسیون صیانت از فضای مجازی نشان می‌دهد، سرمایه اجتماعی نزدیک به صفر برخی مسئولان نه تنها باعث نشده است که آنان مسیر توبه و انابه در پیش گیرند و خاضعانه به دامان ملت باز گردند، بلکه اینک این تفاخر بی معنا وارد فاز جدیدی شده و سبب گردیده است با بیانی زشت و خارج از دایره اخلاق، مخالفان و منتقدان خود را سگ خطاب کنند!
جناب آقای ویسکرمی اطمینان دارم همانگونه که فشار افکار عمومی سبب شد بلافاصله توییت دوم را که عذر بدتر از گناه نیز بود منتشر نمایید، به زودی مجبور خواهید شد که با زبان عذرخواهی با مردم سخن بگویید و مطالب ناشایست خود را که از رسانه آمریکایی و با فیلترشکن غیرقانونی منتشر نمودید، پاک کنید؛ با این وجود لازم می‌دانم مطالبی را از سر درد و دلسوزی برایتان بازگو کنم شاید در فرصت باقیمانده از زندان ذهنی خودساخته بیرون بیایید و کمی هم با چشم مردم‌تان دنیا را ببینید.
آقای وکیل، اینک پس از چهل و چندسال عمر انقلاب اسلامی، مسئله اول کشور ما نه فضای مجازی است و نه حتی اقتصاد و سیاست و برجام و… . آنچه اینک مسئله اول کشور ماست و همه برنامه‌ها و تصمیمات مسئولان نظام می‌بایست تابعی از آن باشد، موضوع اعتماد عمومی ملت به مسئولان کشور است. قطعاً با گذری به کوچه و خیابان‌های شهر و دیارتان، اوج گلایه‌مندی مردم و نامیدی آنان را از برخی مسئولان درک خواهید کرد و متأسفانه در چنین شرایطی است که شما به جای اقدامات اعتمادساز، دست به عملیات‌های مخاطره‌آمیزی می‌زنید که همان سرمایه اجتماعی نزدیک به صفر را نیز لگدمال می‌کند.
آقای دکتر! به نظرتان روزگاری که ملت ایران آماج هجوم ناجوانمردانه ده‌ها کشور قرار گرفته بود، چه کسی از آنان در برابر آن همه اسلحه و بمب و موشک و.. صیانت کرد؟ آیا غیر از این بود که مردم به مسئولان محبوب خود اعتماد داشتند و با نثار جان از میهن خود دفاع کردند و اجازه تجاوز دشمن به مرزهای کشور را ندادند؟
آقای ویسکرمی مشکل اصلی امروز شما این است که مردم را از دست داده‌اید و از آنان فاصله گرفته‎‌اید. برای همین است که یک روز از تلگرام می‌ترسید و روز دیگر اینستاگرام را عامل بدبختی ملت می‌پندارید و به بهانه‌هایی که همه می‌دانیم فقط بهانه است، می‌خواهید آن را هم فیلتر نمایید.
راستی مگر همین توییتر که در آن تند و تند مطلب بارگزاری می‌کنید، فیلتر نشده است و استفاده از آن غیرقانونی نیست؟ چرا نمی‌روید و برای مردم‌تان در «سروش» مطلب بارگزاری کنید؟ غیر از این است که می‌دانید مردم به رسانه‌های اجتماعی داخلی اعتماد ندارند و حتی با آن‌ها لج کرده‌اند؟
آقای نماینده، ما نیز می‌دانیم ابزارهای فضای مجازی آفات و چالش‌های خود را دارند، ما نیز تأثیرات سوء اینستاگرام و بقیه شبکه‌های اجتماعی را بر فرهنگ و سبک زندگی مردم احساس می‌کنیم و البته مزایا و فرصت‌های ایجاد شده را نیز به چشم خود می‌بینیم؛ اما معتقدیم به فرض اینکه مضرات این فضا بر مزایایش بچربد، باز هم فیلتر و مسدودسازی جز بیراهه‌ای که چندسال منابع و امکانات کشور را به هدر بدهد نیست.
آقای ویسکرمی! از شما که دو مدرک دکترا دارید تعجب می‌کنم که هنوز نمی‌دانید ضرب‌المثلی که در فرهنگ و زبان آمریکایی عادی تلقی شود، ممکن است در فرهنگ دیگری توهین انگاشته شود و شما به صرف شنیدن یا خواندن در جایی نمی‌توانید مردم و مخالفان و منتقدان خود را با استفاده از آن سگ خطاب نمایید.
در خاتمه باید بگویم، هرچند سرعت غیرقابل کنترل شما و زاویه‌ای که با مرد‌متان دارید در تلاقی با مشورت‌ناپذیریتان به این زودی‌ها اصلاح‌پذیر نیست، اما ناامیدانه از شما می‌خواهم به مردمی که نماینده‌شان هستید مراجعه کنید و ببینید امروز اولویت آن‌ها مسائل آنی معیشتی است یا صیانت در برابر فضای مجازی؟!

همچنین ببینید :
تغییرِ معنادار با عزل عزتی! / انتصاب مدیرکل آموزش و پرورش لرستان

کمیسیون صیانت بهزاد مومنی مقدم