این روزها زیر پوست شهر حکایتی متفاوت از متن شهرهای لرستان دارد و آمارها از آسیب‌های اجتماعی نگران‌کننده در محله‌های حاشیه‌نشین‌ خبر می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، یکی از زمینه‌های ناپایداری توسعه شهری به ویژه در کشورهای در حال توسعه، سکونتگاه های غیررسمی می باشد. این سکونتگاه ها ضمن آن که سیمایی آشفته و بی نظم در بخش خاصی از شهر بوجود می آورند، لطمات اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی گسترده ای را برکل مجموعه شهر تحمیل می کنند.

قصه حاشیه‌نشینی قصه پردردی است که مربوط به یک روز و دو روز نیست و افراد و مسائل زیادی را درگیر خود کرده است؛ در استان لرستان وقتی از مراکز شهر بگذریم و به کوچه پس‌کوچه‌های حاشیه شهر برسیم، قصه‌های پردرد زیادی را با نگاه کردن به در و دیوارهای این مناطق می‌توان درک کرد.

در برخی کوچه‌های مناطق حاشیه‌ای رنگ دود و ناامنی و فقر وجود دارد،  واگر مجبور باشی از بعضی کوچه‌ها بگذری شاید ترس و دلهره همراهت باشد؛ مناطقی که به‌علت مهاجرت بی‌رویه به شهرها، فقر، ساخت‌وسازهای غیرمجاز و… ایجاد شده‌اند و‌ گاه به پاتوقی برای جمع شدن بزهکاران و معتادان محله‌های دیگر تبدیل می‌شوند که خود عامل وجود آسیب‌های اجتماعی دیگر در این مناطق می‌شود.

حاشیه‌نشینی

کودکان و نوجوانان بدون کمترین امکانات بهداشتی، فرهنگی و اجتماعی به‌جای بازی و تفریح در پارک و اماکن ورزشی میان خاک و زباله اوقات فراغت خود را می‌گذرانند.

در این مناطق برخی مردان جوان و پسران نوجوان را می‌توان دید که به‌جای رفتن به‌دنبال آینده و سرگرمی‌های سالم، درکوچه پس‌کوچه‌های این مناطق سیگاری را بر گوشه لب گرفته و زمان را به‌بطالت سپری می‌کنند؛ در این مناطق زنان باردار و پدر و مادران پیر و بیمار از سروصدای نزاع‌های محله‌ای گلایه دارند و جوانان بدون هیچ امید و انگیزه‌ای روزهای عمر خود را می‌گذرانند.

حاشیه‌نشینی

مردمی ساده و پاکی با مشکلات زیاد

زن جوانی که ساکن یکی از محلات حاشیه نشین شهرخرم آباد است در گفت و گو با خبرنگار تسنیم گفت: اینجا خانواده‌های باآبرو و متدین زیادی وجود دارند که به‌علت فقر و تنگدستی مجبور به زندگی در این محله شده‌اند.

وی  افزود: شوهر جوان من کارگر است و فارغ التحصیل از دانشگاه بوده اما به‌علت اینکه پول رهن خانه را نداشتیم، مجبور شدیم به این محله بیاییم و خانه‌ای اجاره کنیم اما از دست فروشندگان مواد مخدر در این منطقه آرامش نداریم.

 

حاشیه‌نشینی

زن جوان کمی صدای خود را آرامتر می‌کند و می‌گوید: اینجا یک خانه است که می‌گویند قهوه‌خانه شده، هر روز جوانان معتاد که سر و وضع مناسبی ندارند از سراسر شهر به این قهوه‌خانه می‌آیند و امنیت این محله را از بین برده‌اند، من حتی جرئت نمی‌کنم پسر کوچکم را برای خرید از مغازه سر کوچه تنها بفرستم چراکه می‌ترسم با دیدن صحنه‌ای الگو بگیرد؛ مردم اینجا مردم ساده و پاکی هستند که به‌علت فقر و بیکاری مشکلات زیادی دارند، و اکثر معتادان و بزهکارانی که در این محله‌ها دیده می‌شود مربوط به محله‌های دیگر هستند.

همچنین ببینید :
قتل یک نفر بر اثر تیراندازی افراد ناشناس در الشتر

اینجا شهر است یا روستا؟

مرد مسنی به‌همراه پسر جوانی مشغول قدم‌زدن در کوچه‌ هستند، به خبرنگار تسنیم می‌گوید: مشخص نیست که اینجا شهر است یا روستا، با اینکه این محله جزو شهر محسوب می‌شود اما دورافتاده‌ترین روستاها وضعیت بهتری از این‌محله دارند.

وی به خیابان روبه‌رو اشاره می‌کند و عنوان می‌کند: خیابان‌های این‌محله تماماً خاکی هستند و خبری از سطل زباله و تنظیف شهرداری نیست، حتی برخی کوچه‌ها روشنایی هم ندارند.

مرد مسن می‌گوید: اینجا سگ‌های ولگرد زیاد دارد و از ساعتی که هوا تاریک شود هیچ‌کس جرئت بیرون آمدن ندارد، اینجا خبری از پارک و فضای ورزشی نیست، جوانان ما به قلیان روی آورده‌اند و کم‌کم معتاد می‌شوند.

حاشیه‌نشینی

شناسایی ۴۰ محله حاشیه‌ای شهر لرستان

بهرام ستاری معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان در گفت‌و گو با خبرنگار تسنیم  در رابطه با مناطق جاشیه نشین و سکونتگاه های غیر رسمی در استان لرستان اظهار داشت: در استان لرستان ۴۰ نقطه آسیب پذیر شهری وجود داردو طی چند ماه اخیر از چندین منطقه بازدید کرده ام البته به دنبال خود نمایی و رژه در این مناطق  نیستم ولی حضور میدانی مدیران جهت رفع مشکلات این مناطق بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: جهت  رفع مشکلات مناطق حاشیه نشین شهرهای استان برنامه هایی در دستور کار داریم که متناسب با آن در شورای برنامه ریزی تصمیم گرفته شود.

حاشیه‌نشینی

۲۵ درصد جمعیت لرستان در مناطق حاشیه‌ای

وحید کرم الهی نیز دراین رابطه در گفت‌و گو با خبرنگار تسنیم با اشاره به اهمیت ساماندهی مناطق حاشیه نشین  اظهار داشت کرد: یکی ازبخش‌های مهم تولید مسکن درطرح نهضت ملی مسکن ساماندهی تولید مسکن دربافت‌های فرسوده، محلات هدف بازآفرینی و سکونتگاه‌های غیر رسمی است است به طوری که افراد ساکن در این مناطق با شرط داشتن پروانه ساخت و سند می‌توانند ازتسهیلات نهضت ملی مسکن به صورت خود مالکی استفاده کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان با بیان اینکه شهرهای خرم آباد، بروجرد، الیگودرز، کوهدشت و دورود دارای محلات کد دار بازآفرینی هستند عنوان کرد: درشهر خرم‌آباد حدود ۱۰ هزار واحد مسکونی در سکونتگاه‌های غیر رسمی زندگی می‌کنند که مشکل اصلی آنها نداشتن سند است و متاسفانه با توجه به شرط  داشتن سند برای استفاده ازتسهیلات نهضت ملی مسکن نمی‌توانند این از این تسهیلات استفاده کنند.

وی بیان کرد: حدود ۲۵ درصد ساکنان شهرهای استان لرستان در سکونتگاه های غیر رسمی زندگی می‌کنند که ساماندهی این سکونتگاه‌ها کار یک سازمان و دستگاه خاص نیست بلکه نیازمند یک حرکت فرابخشی و فرا سازمانی توسط شهرداری ها، ادارات کل راه و شهرسازی، وزارت کشور و دفاتر تسهیل گری است.

عکس: مصطفی باقری