خرم آباد، در میان دره ای قرار دارد که به خاطر نداشتن زیرساخت های لازم با اولین بارندگی آب های سطحی به سمت پایین سرازیر و موجب آبگرفتگی در هسته مرکزی شهر می شود.

آبگرفتگی

کوه های سفیدکوه، مخمل کوه ( کمرسیاه) در غرب و شرق و مدبه در جنوب شرقی آن را احاطه کرده اند.

پوشش کمر سیاه به گونه ای است که با کوچکترین بارندگی، آب سرازیر شده از آنجا در کمتر از چند دقیقه در پایین دست و در خیابان های اصلی شهر جمع و مشکلاتی برای مردم ایجاد می کند.

حکایت آبگرفتگی جنوب شهر به خاطر پایین بودن سطح منطقه گلدشت و بلوار بهارستان نسبت به دیگر مناطق شهر سال هاست مردم و کسبه را به ستوه آورده است! طرح جمع آوری آب های سطحی هم که از چند سال قبل در این منطقه شروع شده هنوز نتوانسته به این معضل پایان دهد.

طی ۲۵سال گذشته برای جلوگیری از آبگرفتگی دو راهکار به شهرداران خرم آباد ارائه داده ام اما آنها در مقام اجراء شنونده خوبی بوده و عملا کاری نکرده اند. « نرود میخ آهنین در سنگ »

الف) ایجاد کانال خندق مانند در دامنه کوه های مشرف به شهر، مانع ورود روان آب های سرازیر شده از کوه ها به داخل شهر می شود، سپس این کانال ها آب های جمع آوری شده را به سمت خرم رود هدایت می کنند.

ب) شهردار خرم آباد شهرداران مناطق و معاونت خدمات شهری را موظف به شناسایی نقاطی که دچار آب گرفتگی می شوند نموده تا پس از پایان هر بارندگی نسبت به رفع دائمی یک نقطه که دچار آبگرفتگی شده اقدام نمایند.

آبگرفتگی های سطح شهر خرم آباد در این دوره مدیریت شهری یا قبلی بوجود نیامده است بلکه حاصل ضعف عملکرد مدیریت دهه های گذشته است که شهرداران در ایجاد این پازل مقصر بوده اند، اما برطرف نکردن آنها پاشنه آشیل همه شهرداران بوده است.

همچنین ببینید :
تغییرِ معنادار با عزل عزتی! / انتصاب مدیرکل آموزش و پرورش لرستان

بارندگی های مداوم موجب می شود روان آب های حاصل از آن از کوه ها، خیابان ها، کوچه ها و محلات بالا دست به سمت بلوارهای ولایت، بهارستان، شریعتی، کریم خان و خیابان های انقلاب، مطهری، ساحلی، امام(ره)، علوی، خیرآباد، گلدشت، اسبستان و ماسور که در پایین دست قرار دارند سرازیر شده و منجر به آبگرفتگی شوند.

اگر در طرح جامع شهر خرم آباد حل این معضل دیده نشده باشد مردم خرم آباد حالا حالاها با این معضل دست به گریبانند اما اگر مدیران فعلی و در راس آن اعضای شورای اسلامی شهر بخواهند در یک برنامه زمان بندی و با امکانات و تجهیزات موجود شهرداری می توانند با بهره گیری از دانش فنی، آبگرفتگی های سطح شهر را برطرف نمایند.

احداث کانال در کمربندی شهر برای جلوگیری از سرازیر شدن آب کوه های پیرامون، الزامی اما با بضاعت مالی شهرداری خرم آباد همخوانی ندارد و نمی تواند این مشکل را حل کند اما با کمک سازمان مدیریت بحران کشور، سازمان جنگل ها، استانداری و خلاصه دستگاه های ذی ربط حل این معضل بزرگ، شدنی است.

ممکن است مدیران شهرداری تامین بودجه این پروژه ها و نداشتن منابع مالی شهرداری را بهانه کنند اما از آنجا که در این کشور هر کاری با لابی گری، دوستی، رفاقت و من بمیرم و تو نمیری شدنی است شک ندارم با تلاش، پیگیری و استفاده از ظرفیت استاندار، نماینده ولی فقیه و نمایندگان مجلس این مشکل اساسی که سال هاست به معضل بزرگی تبدیل شده است حل خواهد شد.

  • نویسنده : محمد فیضی/سردبیر هفته نامه آوای لرستان