رییس کل سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه در کشور لازم است ۲.۵ پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی داشته باشیم، گفت: پیگیری کردیم تا از حدود ۵۲ هزار مجوز استخدامی، ۴۵ تا ۵۰ درصد مجوز استخدامی گروه پرستاران باشد تا به مردم بهتر خدمت ارائه شود.

پرستاران

محمد میرزابیگی، در نشست خبری که به مناسبت گرامیداشت هفته پرستار و با حضور معاون پرستاری وزارت بهداشت و اصحاب رسانه برگزار شد، ضمن تبریک روز پرستار، گفت: سازمان نظام پرستاری، در کنار معاونت پرستاری جزو نهادهای حاکمیتی است که بر اساس قانون، مکلف به پیگیری وظایف خود است که اگر این چکیده این قانون را در چهار کلمه خلاصه کنیم، می شود مردم، نظام سلامت، پرستاران و فعل مراقبت های پرستاری؛ که این چهار محور، بخش‌ های فعالیت ما هستند.

وی ادامه داد: ارائه خدمت با کیفیت و خوب به مردم حائز اهمیت است.

اگرچه در دوران کرونا پرستاران عزیز ما جانفشانی کردند و همینجا به روح پاک بالغ بر ۱۵۰ شهید گروه پرستاری که در دوران کرونا جان خود را دست دادند درود می‌ فرستم، اما همیشه که شرایط بحرانی نیست و باید با استاندارد مشخصی به مردم خدمت ارائه کرد، استانداردها معمولا کفِ انتظارات یک کشور در چارچوب هایی رفاه اجتماعی است، اگر در نظر بگیریم که در کشور به ازای هر تخت ۲.۵ پرستار لازم است ( ۱.۸ پرستار دانشگاهی و ۰.۷ نیروی غیرحرفه‌ ای)، با این استاندارد فاصله داریم و باید برای تامین استانداردها تلاش کنیم.

وی عنوان کرد: یکی از نکات مهمی که پیگیری کردیم استانداردسازی تعداد نیروها بود و مجوزهایی با کمک سازمان برنامه گرفتیم؛ تا از حدود ۵۲ هزار مجوز استخدامی، ۴۵ تا ۵۰ درصد مجوز استخدامی گروه پرستاران باشد تا به مردم بهتر خدمت ارائه شود.

وی در ادامه در خصوص نظام پرداخت گفت: بحث نظام پرداخت همیشه محل تعارض و تضاد و حرف و حدیث بوده است، زیرا چارچوب مشخصی ندارد.

همچنین ببینید :
ثبت همزمان تصویر ۴ قلاده خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه

باید دست از مقایسه برداریم، باید حق یک پرستار خوب را درنظر بگیریم و چارچوب باید به گونه ‌ای باشد که پرستار و پزشک و… به حق خود برسند.

در این زمینه سال قبل مقام معظم رهبری هم ورود کردند و آیین نامه تعرفه گذاری در شورای عالی بیمه تصویب شد و در دولت هم تصویب شد و خوشبختانه دولت هم نگاه مثبتی به تعرفه‌ ها دارد.

دکتر میرزابیگی تاکید کرد: عوامل انگیزشی پرستاران و مدافعین سلامت نکته مهمی است.

در این زمینه فوق ‌العاده ویژه و افزایش ناشی از فصل دهم قانون خدمات کشوری انجام شد، اما فوق العاده خاص و سختی کار، مسائل بازنشستگی و… در دست پیگیری است.