(برادرکشی) هرجا سخن از برادری و صیانت از حریم خانواده است، لرها زبان‌زد هستند، حماسه‌آفرینی غیورمردان لر در ادوار تاریخ این مرزوبوم ثبت شده است.

ایستاده مردن از صفات این مردم غیور است. چه داستان‌هایی که بزرگان از شهامت و دلاوری نیاکان‌شان که تعریف نکرده‌اند. عشق به خانواده و پیمان برادری در رگ و خون این مردم جریان دارد. از نمادهای این عشق برادری، جایگاهی است که حضرت ابوالفضل(ع) در دل مردمان این سرزمین دارد، ابوالفضلی که برادری را کامل کرد و در قاموس فتوت این مردم ماندگار شد تا همه اینها اشاراتی باشد بر سبقه جوانمردی و برادری در بین مردمان لر.
با این وجود چند سالی است که متاسفانه به دلایل متعدد که بعدا به آن خواهیم پرداخت سنت برادر کشی در بین رقبای انتصاب مناصب‌ مدیریتی لرستان رایج شده است، آفتی که نه تنها با فرهنگ این مردمان هم‌خوانی ندارد که عواقب جبران ناپذیری را نیز برای آنان در پی داشته است و هزینه این برادرکشی از جیب مردم لرستان پرداخت شده و دودش هم به چشم آنان رفته است و امروز این صفت نازیبایی است که تقریباً در تمام وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها به لرها نسبت داده می شود و کمتر وزیر یا صاحب منصبی است که اگر بخواهد یک نفر را به پست مدیریتی در لرستان منصوب کند با این ماجرا روبرو نشود.
به خصوص در چهارسال گذشته این پدیده شوم را مردم و کارمندان سازمان‌ها و نهادهای دولتی با پوست و جان خود تجریه کرده‌اند.
در زمان انتصاب استاندار دولت دوازدهم در لرستان برادرکشی تا جایی ادامه پیدا کرد که وزارت کشور ضعیف‌ترین نیروی خود را که در شهر و دیار خود جایگاهی نداشت به سمت استاندار لرستان منصوب کرد و ماحصل آن این شد که لرستان در این مدت در شاخص فلاکت در کشور اول بود و کیلومترها از مسیر توسعه فاصله گرفت.
عملکرد ضعیف خادمی هرچند برای مردم لرستان آب نداشت؛ اما برای ایشان و دوستان و خویشاوندان و مدیران ناکارآمد به اندازه کافی نان داشت، مدیرانی که وی منصوب کرد و یا با چراغ سبز ایشان به کارشان ادامه دادند، یکی از یکی ضعیف‌تر آمدند و ماندند و رفتند تا در نهایت در پایان این چهارسال رهاورد حضورشان در لرستان هیچ باشد و این استان محروم تا سال‌ها نتواند طعم تلخ عقب‌ماندگی و فلاکت افسارگسیخته را از خاطر ببرد.
و اینک که در ایام انتخاب استاندار دولت سیزدهم در لرستان هستیم خطاب به مجمع نمایندگان و رقبای استانداری لرستان می‌گوییم از برادر کشی دست بردارید و نگذارید که چهارسال گذشته تکرار شود. چرا که تاریخ قضاوت‌تان خواهد کرد و به زودی در محضر افکار عمومی محاکمه و دیری نخواهید پایید که در پیشگاه خداوند متعال می‌بایست بایستید و پاسخگو باشید.

همچنین ببینید :
لرستانی‌ها کدام نوع نان را بیشتر مصرف می‌کنند‌؟
  • نویسنده : لیلا سلیمانی