به دنبال سخنانی که در مورد سهمیه ی فرزند بنده (فرزندان اساتید) از سوی برخی افراد مطرح می شود توضیحاتی را جهت اطلاع عزیزان به استحضار می رسانم.

فرزند بنده که اینک دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی لرستان است در مقاطع راهنمایی و دبیرستان با آزمون ورودی وارد مدرسه تیزهوشان شد و در سال ۱۳۹۶ در رشته ی پزشکی مازاد برخی از دانشگاه ها از جمله علوم پزشکی اصفهان و لرستان و… پذیرفته شد و بنده اقدام به ثبت نام ایشان در دانشگاه علوم پزشکی لرستان نمودم.

بعد از شروع کلاس ها از طریق برخی از دانشجویان متوجه شدم که تسهیلاتی در مورد انتقال فرزندان هیئت علمی از طریق شورای انقلاب فرهنگی تصویب شده که اگر فرزندان هیئت علمی نمره قبولی درمقطع دکترا (پزشکی، دندانپزشکی، پزشکی یا داروسازی) را در یکی از دانشگاه های دولتی کشورکسب کرده باشند به شرط کسب ۹۲٫۵ درصد از نمره ی آخرین نفر دانشگاه محل تدریس یکی از والدین، می توانند به دانشگاه محل تدریس والدین منتقل و در آنجا ادامه تحصیل دهند.

بنده نامه ای به سازمان سنجش نوشتم و با صداقت گفتم که بنده از آیین نامه ی مزبور اطلاع نداشتم و فرزند بنده بجز رشته ی پزشکی اقدام به انتخاب رشته ی دیگری نکرده و در صورت امکان شرایط ایشان برای استفاده از تسهیلات مزبور بررسی شود.

پس از بررسی به بنده گفتند ایشان در صورت انتخاب رشته دامپزشکی کرمانشاه را قبول می شده و جالب این که متوجه شدم به جای ۹۲٫۵ درصد حدود ۹۷ درصد از نمره قبولی در منطقه۲ دانشگاه علوم پزشکی لرستان را کسب نموده است!

به پیشنهاد خود سازمان سنجش نامه ای تنظیم و مجددا ۲۰ رشته انتخاب کردیم و فرزند بنده در همان دانشگاهی که قبول و ثبت نام شده بود به جای پرداخت شهریه که به حساب دانشگاه علوم پزشکی لرستان واریز می شد به صورت دولتی و بدون شهریه مشغول تحصیل شد.

در پایان جهت تنویر افکار عمومی چند نکته را یادآور می شوم:

۱٫ اختصاص دادن امتیاز از یک مجموعه به نیروهای خودش یک امر رایج است. تنها امتیازی که وزارت بهداشت به اعضای هیئت علمی داده نگرفتن شهریه ای است که از سایر قبولی های مازاد گرفته می شود. به ما چیزی از بیت المال نداده اند بلکه تنها به طریق قانونی از ما چیزی نگرفته اند!

۲٫ فرزند بنده هیچگاه رشته ی دامپزشکی را انتخاب نکرده و به آن علاقه ای ندارد گرچه صورت ظاهری نامه ی سازمان سنجش به دانشگاه چنین نوشته شده که کاملا صوری و برای استفاده از حق قانونی انجام شده است.

همچنین ببینید :
تیم داوری شهرآورد ۱۰۳ پایتخت مشخص شد

۳٫ ما از یک آیین نامه که به بعد از قبولی در دانشگاه مربوط می شده استفاده کرده ایم و چون فرزندم قبول شده در پزشکی مازاد بوده حتی صندلی اضافی هم از دانشگاه نگرفته است.
تنها شهریه ای که به حساب دانشگاه علوم پزشکی لرستان می رفته بخشیده شده است که این گونه تسهیلات به اعضای یک مجموعه، امر رایجی است.

۴٫ در قبولی کنکور سهمیه های فراوانی وجود دارد و حتی سهمیه های مناطق ۲ و ۳ نیز نوعی سهمیه محسوب می شوند تا چه رسد به سهمیه هایی مانند ایثارگران و شهدا، بومی، استان ها، سیل زده، زلزله زده و… بعلاوه این که در دانشگاه ها و سایر وزارتخانه ها نیز تسهیلاتی برای ادامه ی تحصیل اساتید و کارکنان آنها وجود داشته و دارد که تفاوت خاصی با آیین نامه ی فرزندان هیئت علمی ندارد.

۵٫ جنجال بر سر آیین نامه قانونی فرزندان هیئت علمی مصوب شورای انقلاب فرهنگی – با هیاهوی پزشکی به جای دامپزشکی!- یک جنجال بیهوده است و اگر قرار باشد که سهمیه ها در قبولی دانشگاه، استخدام ها، مدیریت ها و بخشودگی ها و امتیازات خاص و بورس ها به طور عادلانه بررسی شوند، جای خیلی ها از جمله مسئولان کشوری و لشکری و برخی از همین مطالبه گران! جابجا و جای امثال بنده بهتر از حال خواهد شد:

گر حکم شود که مست گیرند
در شهر هرآنکه هست گیرند!

۶٫ اینجانب تاکنون از هیچ سهمیه ای برای خودم استفاده نکرده ام و دو مدرک دکترای پزشکی و الهیات خود را بدون استفاده از سهمیه گرفته ام. و در استفاده از تسهیلات فرزندان هیئت علمی نیز شفاف عمل کرده و هیچگاه مخفی کاری نکرده ام و بر این باور هستم که قوانین تبعیض آمیز فراوانی در کشور وجود دارد که نیاز به اصلاح دارد و قوانین پذیرش در دانشگاه ها و استخدام و مدیریت از این جمله است و دوست دارم در صورت توان در مسیر عدالت قدمی بردارم. اما فراموش نکنیم اگر قانون غیرعادلانه ای وجود دارد، گناه آن بر گردن قانونگذار و ناظر قانون است نه کسی که از آن استفاده کرده است.

فرزندان اساتید
مهرداد ویسکرمی