محمد رزم صبح روز یکشنبه در دومین روز از هفته قوه قضاییه در دیدار با نماینده ولی فقیه در لرستان، اظهار داشت: دادگستری کل استان لرستان اقدامات و برنامه ریزی‌های متعددی را در حوزه‌های مختلف در دستور کار قرار داده است.

محمد رزم صبح امروز یکشنبه در دومین روز از هفته قوه قضاییه در دیدار با نماینده ولی فقیه در لرستان، اظهار داشت: دادگستری کل استان لرستان اقدامات و برنامه ریزی‌های متعددی را در حوزه‌های مختلف در دستور کار قرار داده است.

۱۴ هزار فقره پرونده مسن و معوقه در لرستان مختومه شد

وی با اشاره به بازدید مستمر و منظم از حوزه‌های قضائی شهرستان‌های مختلف استان به منظور ارتقای این حوزه‌ها و همچنین ارائه راهکارهای لازم برای رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت، عنوان کرد: در استان مجموعه‌ای از سیاست‌های اولویت‌ دار و محوری مهم دستگاه قضائی و رئیس محترم قوه قضاییه در دستور کار است.

رئیس کل دادگستری لرستان با اشاره به اجرای این اولویت‌های مهم دستگاه قضائی در لرستان با تشکیل ۳۰ کمیته مختلف، تصریح کرد: این کمیته‌ها در حوزه‌های مختلف مانند مهریه، کاهش ورودی پرونده‌ها، برخورد با مفاسد اداری و سالم سازی محیط اداری، مختومه شدن پرونده‌ها و… ورود پیدا کرده‌اند.

رزم در ادامه با اشاره به پیگیری برای مختومه شدن تمامی پرونده های مسن که مربوط به سال‌های گذشته بوده است، بیان داشت: خوشبختانه در دوره مدیریت جدید با برنامه ریزی صورت گرفته از مجموع ۱۷ هزار پرونده مسن در استان، تعداد ۱۴ هزار فقره مختومه شده و در حال حاضر حدود سه هزار پرونده دیگر باقی مانده که با برنامه ریزیهای بعمل امده این پرونده ها در اسرع وقت تعیین تکلیف خواهد شد.

وی همچنین کاهش جمعیت کیفری در استان را یکی دیگر از برنامه‌های مهم دستگاه قضا در استان برشمرد و گفت: با برنامه ریزی صورت گرفته تعداد دو هزار و ۶۶۲ نفر زندانی مشمول بخشنامه مورخ ۹۹/۱/۳۰ ریاست محترم قوه قضائیه شده‌است.

رئیس کل دادگستری لرستان، همچنین با اشاره به سیاست کیفری استان، پیگیری و تعیین تکلیف سریع توام با تعیین مجازاتهای قاطع و اثر بخش در پرونده‌های مهم مانند اختلاس، قتل عمد، تصرفات اراضی ملی و… را از دیگر برنامه‌های مدنظر دستگاه قضائی در استان عنوان کرد و گفت: با بررسی‌های صورت گرفته تعداد ۴۰ عنوان مجرمانه در استان احصا شده و به طور جدی و بدون اغماض با مجرمین و مرتکبین این جرائم برخورد خواهد شد.

همچنین ببینید :
اعضای هیئت رئیسه نظام دامپزشکی لرستان انتخاب شدند

رزم با تاکید بر اینکه با پیگیری‌های صورت گرفته مجوز برگزاری دادگاه علنی سه فقره پرونده در استان اخذ شده است، افزود: یکی از موضوعات، پرونده حادثه تروریستی ۱۷ بهمن ماه سال ۹۷ در خرم آباد بود که منجر به شهادت دو نفر از پرسنل خدوم نیروی انتظامی استان شد، در این رابطه محاکمه علنی متهمین انجان و حکم به قصاص نفس در ملا عام صادر شد.

ایشان با بیان اینکه دادگاه یکی از پرونده‌های مربوط به مفاسد اقتصادی و اخلال در نظام اقتصادی نیز با اخذ مجوز به صورت علنی برگزار خواهد شد، گفت: در این پرونده متصدیان سیلوهای ذخیره گندم، با سند سازی و جعل سند و کلاهبرداری نسبت به تضییع حقوق بیت المال و تحصیل مال نامشروع اقدام کرده اند.

رئیس کل دادگستری لرستان همچنین دستگیری قاتلین فراری بعد از چند سال از سوی دستگاه قضائی را یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته و دستاورد دوره مدیریت جدید عنوان کرد و طی ۹ ماه گذشته بیش از ۲۲ نفر قاتل فراری دستگیر شده است، رزم گفت: در ابتدای سال ۹۸، موجودی پرونده‌های استان ۵۰ هزار و ۸۷۰ فقره بوده و در طول سال نیز ۲۸۱ هزار و ۵۶۰ فقره پرونده به دستگاه قضائی استان وارد شده است که با تلاش شبانه روزی همکاران محترم قضایی و اداری تعداد ۲۹۴ هزار و ۵۳۹ فقره پرونده در سال گذشته مختومه شده و تعداد ۱۳ هزار فقره نیز از مجموع پرونده‌های گذشته و موجودی ابتدای سال ۹۸ مختومه شده و موجودی استان به ۳۷۰۰۰ تقلیل یافته است.

رئیس کل دادگستری لرستان افزود: در سه ماهه اول سال ۹۹ تعداد ۵۶ هزار و ۹۵ فقره پرونده به دادگستری کل استان وارد شده و این در حالیست که در همین مدت تعداد ۵۷ هزار و ۷۲۹ پرونده مختومه و با این اوصاف یکهزار و ۶۳۴ پرونده از ۳۷ هزار پرونده گذشته را نیز مختومه گردیده است.

رزم گفت: با توجه به ارزیابی بعمل آمده در قوه قضائیه، عملکرد دادگستری کل استان لرستان از جهات مختلف مورد تقدیر و تجلیل معاون اول محترم قوه قضایی و معاون محترم اجتماعی و پیشگیری قوه قضاییه قرار گرفته است