آخرین خبرها از ثبت جهانی فلک الافلاک/نتوانستیم به تعهدات عمل کنیم خرم‌آباد- مدیرکل میراث فرهنگی لرستان با اشاره به آخرین خبرها از ثبت جهانی «فلک الافلاک»، گفت: متاسفانه نتوانسته‌ایم به تعهدات خود در بحث تامین نقدینگی ساماندهی حریم این قلعه تاریخی عمل کنیم.

سید امین قاسمی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به روند ثبت ملی و جهانی آثار و بناهای تاریخی لرستان، اظهار داشت: سال گذشته ما توانستیم بروجرد را به عنوان شهر ملی «ورشو» در کشور ثبت و در فهرست آثار ملی به ثبت برسانیم.

تهیه طرح جامع برای ثبت جهانی بروجرد به عنوان شهر «ورشو»

وی، عنوان کرد: به دنبال این هستیم که این شهر را جهانی کنیم و در حال حاضر مقدمات و تهیه طرح جامع آن در دستور کار است و به زودی دنبال ثبت جهانی بروجرد در حوزه صنایع دستی هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان در ادامه با اشاره به اینکه لرستان بیش از پنج هزار اثر شناسایی شده تاریخی در کشور دارد، گفت: از این تعداد بالغ بر نیمی به ثبت فهرست آثار ملی رسیده است.

پیگیری برای ثبت جهانی «فلک الافلاک»

قاسمی با اشاره به بحث ثبت جهانی آثار تاریخی، تصریح کرد: سازمان یونسکو در هر سال از هر کشور تنها یک اثر را می‌پذیرد و سالهاست که قلعه «فلک الافلاک» لرستان که به عنوان یک نگین انگشتری زیبا در استان بوده در فهرست موقت ثبت جهانی قرار گرفته است.

وی، بیان داشت: لازمه ثبت جهانی این اثر تاریخی آزاد سازی عرصه و حریم این اثر ارزشمند است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با تاکید بر اینکه اقدامات خیلی خوبی در چند سال گذشته در این رابطه انجام گرفته است، عنوان کرد: پیگیری‌های فراوانی از طریق دولت، رئیس جمهور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی در این رابطه برای تأمین اعتبار انجام گرفته است.

همچنین ببینید :
قتل یک نفر بر اثر تیراندازی افراد ناشناس در الشتر

نتوانسته‌ایم به تعهدات خود عمل کنیم

قاسمی با تاکید بر اینکه بخشی از این املاک در عرصه و پل «گپ» قرار دارد و در اختیار مردم بوده که به عنوان مغازه و بازار از آن استفاده می‌کنند، افزود: بخشی نیز در اختیار نیروهای نظامی استان قرار دارد که آنها نیز همکاری‌های خیلی خوبی داشته‌اند و توانسته‌ایم بخشی از اعتبار مورد نیاز در این زمینه را تأمین و پرداخت کنیم و بخشی دیگر هنوز تأمین نشده است.

وی، ادامه داد: با توجه به شرایط بحرانی که طی چند سال گذشته در اثر تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی علیه کشور به کار بسته شده، متأسفانه تأمین نقدینگی نشده و نتوانسته‌ایم به تعهدات خود عمل کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان، بیان داشت: اگر به این تعهدات عمل شود قطعاً ما بقی عرصه آزاد خواهد شد و ما می‌توانیم خیلی سریع بحث جهانی شدن قلعه «فلک الافلاک»، پل «گپ» و دره خرم آباد را به عنوان یک پکیج در یونسکو به عنوان اثر ثبت جهانی نادر در غرب کشور انجام دهیم