یکی از وظایف رسانه‌ها که موجب جذب مخاطبان حداکثری می‌شود، جریان سازی و تولید محتواست. بارها شاید شنیده باشید که میگویند؛ چرا شما خبرنگارها همگی یک مطلب را با یک عکس و به‌صورت یکسان و بدون تغییری منتشر می‌کنید؟

یکی از وظایف رسانه‌ها که موجب جذب مخاطبان حداکثری می‌شود، جریان سازی و تولید محتواست.

بارها شاید شنیده باشید که میگویند؛ چرا شما خبرنگارها همگی یک مطلب را با یک عکس و به‌صورت یکسان و بدون تغییری منتشر می‌کنید؟

شنیدن این سخن تأسف‌آور است چراکه نشان می‌دهد برخی از رسانه‌ها تولید محتوا و اخبار تولیدی ندارند و صرفاً به خبر اقتباسی از سایر همکاران و بعضاً روابط عمومی‌ها اکتفا می‌کنند و به‌یک‌باره همگی یک خبر با یک متن یکسان را به‌صورت متعدد در فضای مجازی بازنشر می‌دهند که قطعاً یک “خبر سوخته” برای مخاطبان ارزش خبری ندارد.

اما یک خبرنگار واقعی درصحنه‌ها حاضر است، اخبار را جمع‌آوری می‌کند، تصویربرداری می‌کند، سؤال می‌کند، مطالبه مردم را با مدیران مطرح می‌کند و منتظر پاسخ می‌ماند.

واقعاً تا چه حد توانسته‌ایم به این شکل عمل کنیم؟

ناگفته نماند که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با محوریت خانه مطبوعات بایستی برای خبرنگاران استانی سالیانه کلاس‌های آموزشی برگزار کند که سبب افزایش دانش رسانه‌ای شود.

یک خبرنگار بایستی از سطح یک تا چهار که نهایتاً به خبرنگار کوله‌پشتی منتهی می‌شود را آموزش ببیند.

اما جریان سازی هم در کار خبری امر مهمی است! مثلاً راه‌اندازی یک پویش یا کمپین برای رسیدن به هدفی که به نفع مردم و جامعه است، در عمده رسانه‌های استان جایش خالیست.

همین جریان سازی‌ها گاهاً باعث می‌شود از مسائلی که ممکن است برای آینده مردم یک شهر یا استان ضررهایی ایجاد کند، جلوگیری به عمل آید.

به‌طور مثال در سال‌های قبل قرار شد که محل فعلی بیمارستان عشایر خرم‌آباد را معوض ساخت بیمارستان نیایش قرار دهند که یکی از پیشکسوتان رسانه در این زمینه جریان سازی و مطالب متعددی را منتشر نمود و در آخر هم با طرح یک سؤال و مطالبه از استاندار این موضوع منتفی شد.

همچنین ببینید :
تغییرِ معنادار با عزل عزتی! / انتصاب مدیرکل آموزش و پرورش لرستان

در این حین روابط عمومی ادارات استان نقش مهمی دارند.

روابط عمومی‌هایی که با رسانه‌ها تعامل دارد و به کمک اقتصاد رسانه‌ها می‌آیند باید به موضوع تولید محتوا توجه داشته باشند و این مهم را از خبرنگاران مطالبه کنند.

 

مصطفی باقری / صاحب‌قلم لرستان

  • نویسنده : مصطفی باقری