رئیس انجمن موبدان ایران گفت: زمانی که رای خود را به صندوق انداخته و فرد منتخب‌ اعلام شد باید بداند نماینده همه مردم و ملت ایران بوده که با رای اکثریت رئیس‌جمهور شده است بنابراین نماینده آحاد مردم از هر قوم، فرهنگ و نژادی هستند که به‌عنوان شهروند ایرانی شناخته می‌شوند یعنی شناسنامه ایرانی دارند.


خبرگزاری فارس لرستانسمیرا عزیزی، ایران، گستره‌ای از اقوام و خرده‌فرهنگ‌هایی است که همواره در طول تاریخ به‌ دلیل تعلق خاطر به این دیار، یک‌صدا و همگام گام‌ برداشته‌اند و شاهد حماسه‌آفرینی آنان به دور از تعصبات قومی و آئینی بوده‌ایم.

هر زمان تهدیدی برای این خاک پاک بوده، تمام اقوام و اقلیت‌های دینی پای کار آمده‌اند و ثابت کردند که ایرانی تا آخرین نفس از وطنش دفاع می‌کند.

طی مسیر تاریخ و در تمامی عرصه‌ها حضور اقوام و اقلیت‌ها، میراث‌های گران‌بهایی را خلق کرده و انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس نمونه بارز این ادعاست.

هم‌اکنون نیز هنگامه دیگری از خلق حماسه است و بار دیگر ملت ایران ثابت خواهد کرد که تفاوت دین، زبان و فرهنگ ربطی به میهن‌پرستی ندارد.

در آستانه انتخابات سعی کردیم گفت‌وگویی متفاوت در خصوص انتظارات اقلیت‌ها از رئیس‌جمهور منتخب داشته باشیم. بنابراین از طریق یکی از همکاران رسانه‌ای با رئیس انجمن موبدان ایران مصاحبه‌ای ترتیب دادیم و به‌عنوان نماینده هم‌وطنان زرتشتی از وی در رابطه با مشارکت آنان در انتخابات و انتظاراتشان از دولت پرسیدیم.

 

با شرکت در انتخابات به‌عنوان یک ایرانی در سرنوشت وطن‌مان دخیل هستیم

در همین خصوص اردشیر خورشیدیان با بیان اینکه بین حکومت‌گران، دولت‌مردان و شهروندان رابطه‌ای وجود دارد، به خبرنگار فارس از خرم‌آباد گفت: حکومت‌گران سیاست‌گذاری کرده، دولت‌مردان آن را پیاده و شهروندان تمکین می‌کنند.

وی در ادامه بیان می‌کند: حکومت‌گران و دولت‌مردان باید تمامی نیروی خود را بگذارند که خدمت‌گذار مردم باشند و در جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا که حضرت آیت‌الله امام خمینی(ره) تشریف آوردند؛ فرمودند همه ملت واحده هستیم.

خورشیدیان با اشاره به انتخابات پیش رو می‌گوید: همه ما به عنوان شهروند این کشور وظیفه داریم که در عرصه انتخابات شرکت کرده و در سرنوشت وطن‌مان دخیل باشیم.

این هم‌وطن زرتشتی ادامه می‌دهد: زمانی که رای خود را به صندوق انداخته و فرد منتخب‌ اعلام شد باید بداند که نماینده همه مردم و ملت ایران بوده که با رای اکثریت رئیس‌جمهور شده است بنابراین نماینده آحاد مردم از هر قوم، فرهنگ و نژادی هستند که به‌عنوان شهروند ایرانی شناخته می‌شوند یعنی شناسنامه ایرانی دارند.

وی با تاکید بر اینکه حق و حقوق همه ایرانیان باید رعایت شود، افزود: ما جامعه زرتشتیان نیز انتظار داریم همان‌طور که در قانون اساسی و به‌خصوص اصل ۱۳ و ۲۰ آمده که زرتشتیان، کلیمیان و مسیحیان جزو ادیان توحیدی هستند؛ به حقوق ما احترام گذاشته شود.

کرامت انسانی، مهم‌ترین اصل انقلاب اسلامی ایران است

خورشیدیان با بیان اینکه بنا بر قانون، اقلیت‌های دینی همانند اقلیت‌های قومی هستند و در احوال شخصی نیز آزاد هستند، اضافه کرد: طبق این دو اصل، تمامی حقوقی که دیگر افراد جامعه از آن‌ها برخوردارند برای ما نیز قائل شده‌ چراکه اصل اسلام و فرهنگی که حضرت آیت‌الله امام خمینی(ره) ارائه داد و الان هم رهبر معظم انقلاب دنباله‌روی ایشان هستند؛ کرامت انسانی است.

رئیس انجمن موبدان ایران با اشاره به اینکه این موضوع سرلوحه کار رئیس‌جمهور نیز بوده است، ادامه داد: طی سال گذشته هم روز تولد حضرت زرتشت به عنوان روز زایش این پیامبر الهی تصویب و دستور داده شد در تقویم آورده شود که امسال نیز انجام شده است.

وی بیان کرد: انتظار داریم رئیس‌جمهور به اصولی که در قانون اساسی درباره دیگر ادیان توحیدی آمده توجه ویژه‌ای داشته باشد.

رئیس‌جمهور منتخب، به خواسته‌های بر حق ما توجه کند

خورشیدیان با بیان اینکه زرتشتیان نیز مانند دیگر استان‌ها دارای نماینده در مجلس شورای اسلامی هستند، گفت: نماینده ما مانند بقیه نمایندگان، وکیل جامعه زرتشتیان است و وظیفه دارد از آنان دفاع کند؛ از رئیس‌جمهور درخواست می‌شود خواسته‌هایی که جنبه عمومی برای جامعه ما دارد و نماینده‌مان اعلام می‌کند را پشتیبانی کند.

این موبد آئین زرتشت با یادآوری اینکه ایران بزرگ دارای فرهنگ چندین هزار ساله بوده و نمونه بارز آن عید نوروز است که در چند کشور برگزار می‌شود، افزود: انتظار داریم به این فرهنگ احترام گذاشته شده و سعی کنند آن را بیشتر به مردم بشناسانند و مورد توجه همه قرار دهند.
از جوانان ما در اداره کشور بیشتر استفاده شود

وی جامعه زردشتیان را خدمت‌گزاران ایران عنوان کرد و در ادامه گفت: از من چشم‌پزشک تا بقیه هم‌کیشانم همواره به ملت و کشورمان خدمت کرده‌ایم و درصد تحصیل‌کرده‌های‌مان نسبت به جمعیت‌مان بالاتر است؛ انتظار داریم لایحه‌ای تنظیم شده و کاری کنند که از جامعه ما خصوصا قشر جوان‌ بیشتر استفاده شود.

خورشیدیان با بیان اینکه می‌خواهیم به کشورمان خدمت کنیم، اضافه کرد: سعی کنند به هر طریقی از حقوق حقه ما دفاع شود تا پیروان آیین زرتشت در تمامی کارهایی که دولت دارد به کارگیری شوند.

این هم‌وطن زردشتی عنوان کرد: از ابتدای انقلاب و با آمدن امام راحل همراه نظام بوده‌ایم و انتظار داریم نقش بیشتری در آبادانی و پیشرفت کشور داشته باشیم. هم‌اکنون نیز نقش داریم اما پررنگ‌تر و بیشتر شود تا جوانان ما در ایران بمانند و این سرمایه‌ها از کشور خارج نشوند.

وی تاکید کرد: همان‌طور که همه افراد دیده می‌شوند ما را نیز ببینند و به امید خدا حتما این‌گونه خواهد شد.
به گفته خورشیدیان، هم‌اکنون زرتشتیان و حتی پارسیان هند می‌توانند کشور را بیشتر یاری داده و سرمایه‌گذاری کنند کمااینکه تابه‌حال نیز این‌گونه بوده است.

 

رئیس انجمن موبدان ایران مدرسه مارکار در یزد را از جمله مدارس کهن در ایران برشمرد که توسط جامعه زرتشتیان تاسیس شده است و در ادامه اظهار کرد: تنها بین ۱۵ تا ۲۰ درصد از محصلان این مدرسه از هم‌کیشان من هستند و سایر ادیان حتی مسلمانان نیز در آنجا حضور داشته‌اند.

وی ساخت تهران‌پارس، مدرسه فیروز بهرام، انوشیروان دادگر و… را از دیگر اقدامات زرتشتیان برشمرد و افزود: تعداد ما نسبت به جمعیت کشور کم است اما منشا اثر و تاثیرگذاری‌مان خیلی بالاتر از تعدادمان بوده است. همیشه خدمت‌گذار بوده و هستیم چراکه شهروند ایرانیم.
زرتشتیان در عرصه‌های مختلف، دوشادوش بقیه ایرانیان نقش‌آفرین بوده‌اند

خورشیدیان خاطرنشان کرد: در زمان انقلاب و حتی دوران جنگ تحمیلی نیز بسیاری از زرتشتیان من‌جمله خودم که چشم‌پزشک هستم شرکت داشته‌ایم؛ در جنگ آسیب دیده و حتی جان‌شان را فدا کردند. همه این‌ها وظیفه بوده و دوشادوش بقیه ملت از هر قوم، نژاد و مذهبی خدمت کرده و همواره هستیم.

این موبد اهل یزد با بیان اینکه رئیس‌جمهور مجری قانون بوده و مقنن نیست، اضافه کرد: ما هم به این موضوع واقفیم اما انتظار داریم کمک کنند تا همان‌طور که قانون ما را ادیان توحیدی عنوان کرده با ما رفتار شود.

وی با اشاره به اینکه گفت‌وگوی ادیان توحیدی سابقه تاریخی دارد و موضوع تازه‌ای نیست، اضافه کرد: ماده ۸۸۱ قانون مدنی، کاربردی ندارد اما وقتی قبول کردید که ما جزو ادیان الهی هستیم و در دو اصل ۱۳ و ۲۰ برای‌مان احترام قائل شدید این موضوع در تمامی مسائل لحاظ شود.

به گفته خورشیدیان اگر اختلافی بین ادیان توحیدی وجود دارد در اصل یکتاپرستی نبوده و حقیقت تمامی کتب آسمانی یکی است.

رئیس انجمن موبدان ایران با تاکید بر اینکه زرتشتیان، کلیمیان و مسیحیان، یکتاپرستند و کافر نیستند، افزود: همه خدای واحد را قبول داریم اما هر کدام نام‌هایی به او داده‌ایم. اختلافی با هم نداریم و حقیقت تغییر نمی‌کند چراکه دانش دین همانند دیگر علوم دو تا نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه وظیفه رئیس‌جمهور صیانت از قانون اساسی است، ادامه داد: رابطه ما در جامعه شبیه مخروط است و باید از بالا به پایین و بالعکس به هم کمک کنند چراکه به فرموده امام خمینی(ره) ید واحده هستیم.

 

رئیس‌جمهور با عمل به وظایفش باعث افتخار همه باشد

خورشیدیان از رئیس‌جمهور منتخب مردم درخواست کرد تمامی قوانینی که در مورد اقلیت‌ها آمده را درست و دقیق انجام دهد و جوری عمل کنند که تمامی جامعه خصوصا زرتشتیان خوشحال باشند و افتخار کنند که او کارش را به خوبی انجام می‌دهد.

رئیس انجمن موبدان ایران بیان کرد: او باید به همه توجه کند و تمامی افرادی که زیر پرچم کشور ایران زندگی می‌کنند، از خلیج همیشه فارس تا دریای خزر و شرق و غرب ایران با یک چشم دیده شوند.

وی وجود اقوام و ادیان مختلف در کشور را افتخار عنوان کرد و با بیان اینکه همگی به خوشی در کنار هم زندگی می‌کنند، اضافه کرد: ایران مانند یک باغچه پر از گل‌های مختلف و رنگارنگ بوده و این تفاوت‌ها باعث زیبایی آن شده است؛ افرادی با فرهنگ مشترک اما خرده‌فرهنگ‌های متفاوت که همگی می‌خواهند خدمت‌گزار کشور باشند.

خورشیدیان در پایان صحبت‌های خود گفت: ما میهن‌مان را دوست داریم و نام ایران که می‌آید شور و حال ویژه‌ای می‌گیریم چراکه ریشه فرهنگی ۴ هزار ساله داریم برای همین می‌خواهیم تا جایی که می‌شود و در توان‌مان هست در راستای آبادانی کشور کار کنیم.

انتهای پیام/خ




Source link