در حالی که در قانون آمده است که افراد دارای سابقه زندان نمی‌توانند کاندیدای شورای شهر شوند، طبق مستندات موجود چند فرد سابقه دار که به دلیل ارتکاب جرم قبل در زندان بوده‌اند، برگه تایید صلاحیت خود را برای حضور در عرصه انتخابات به عنوان کاندیدا دریافت کرده‌اند.


به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، شورای شهر یکی از مهمترین جایگاه‌ها برای تصمیم گیری در خصوص شهرها است که تصمیمات درست یا غلط آن در پیشرفت و توسعه و یا بروز نابسامانی‌ها و مشکلات شهری تاثیر مستقیم دارد.

اکثر شهرهای استان لرستان از نظر زیرساخت‌ها و مبلمان شهری و در مجموع پیشرفت در این حوزه با مشکلاتی مواجه هستند که کارشناسان علت اصلی آن را ورود برخی افراد غیرمتخصص و ناکارآمد به شورای شهر در ادوار قبل می‌دانند.

بر این اساس قانون پیش بینی کرده است که صلاحیت افرادی که می‌خواهند کاندیدای ورود به پارلمان شهری شوند به صورت دقیق مورد بررسی هیات نظارت بر انتخابات قرار بگیرد و در همین راستا قانون هیات نظارت را مکلف کرده است تا استعلامات لازم در خصوص کاندیداها را از مراجع رسمی ذی‌صلاح دریافت نماید تا مبادا افرادی که مشکل و مساله خاص دارند به این عرصه حساس ورود پیدا کنند.

یکی از مواردی که مانع حضور افراد به عنوان کاندیدای شورا می‌شود، داشتن سوء سابقه است؛ در واقع افرادی که دارای سابقه محکومیت هستند نباید به عنوان کاندیدای شورای شهر تایید صلاحیت شوند.

در حالی که شورای نظارت باید در بررسی صلاحیت افراد، توجه ویژه به داشتن عدم سوء پیشینه افراد داشته باشد،  طبق مستندات موجود چندین نفر از افرادی که اکنون به عنوان کاندیدا در این عرصه برای ورود به شوراهای شهر در لرستان فعالیت می‌کنند، دارای سابقه محکومیت و زندان هستند اما با این حال توانسته‌اند برگه تایید صلاحیت خود را دریافت کنند.

اینکه این افراد چگونه برگه تایید صلاحیت خود را دریافت کرده‌اند جای سوال است و معلوم نیست چرا زمینه ورود افراد ناکارآمد و مساله‌دار در شورا فراهم شده است؛ مسوولان متولی باید پاسخ دهند که چرا زمینه افراد مساله دار و ناکارآمد را به عرصه خطیر شورای شهر فراهم کرده‌اند و در این زمینه نظر شخصی را بر استعلامات مراجع قانونی ترجیح داده‌اند.

اما در حالی که تنها چند روز به برگزاری انتخابات مانده است متاسفانه شاهد هستیم که کماکان برخی از نمایندگان استان در حال تلاش برای گرفتن تایید صلاحیت افراد مساله دار دیگری نیز هستند که پیشتر صلاحیت آنها مورد تایید مراجع امنیتی و نظارتی قرار نگرفته است و بنا بر اعلام منابع موثق برخی از آنها چندین مشکل و مساله دارند. این پیگیری‌ها بیشتر برای برخی کاندیداهای فاقد صلاحیت و وجاهت قانونی در شهر خرم‌آباد است.

بدون شک در صورت ورود افراد مساله دار به شورای شهر آنچه به وقوع خواهد پیوست چیزی نیست جز تصمیمات اشتباه و عملکرد بد و بر باد دادن سرمایه اجتماعی مردم و آسیب زدن به حوزه شهری؛ لذا انتظار می‌رود نمایندگان و مسوولانی که بدنبال گرفتن تاییدیه برای افراد مساله دار هستند، به جای چشم پوشی و بی‌توجهی به قانون، در راستای منافع عمومی حرکت کنند تا مبادا شاهد حضور افراد فاقد صلاحیت در مجموعه شورای شهر باشیم.

قطعا در صورتی که این افراد در شورای شهر حضور یابند، مسوولانی که زمینه حضور آنها را فراهم کرده‌اند باید به افکار عمومی پاسخگو باشند.

انتهی پیام/




Source link