خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: «شهین پاپی» نامزد ششمین دوره شورای اسلامی شهر خرم آباد است که در چالش شفافیت و شایستگی که توسط جنبش ازما با همکاری خبرگزاری مهر اجرا می‌شود، شرکت کرده است. وی شناسایی چالش‌های پیش روی شهرداری، تشکیل کارگروه شفافیت در شهرداری، تدوین یک طرح جامع و مدون برای انتخاب شهردار […]



خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: «شهین پاپی» نامزد ششمین دوره شورای اسلامی شهر خرم آباد است که در چالش شفافیت و شایستگی که توسط جنبش ازما با همکاری خبرگزاری مهر اجرا می‌شود، شرکت کرده است.

وی شناسایی چالش‌های پیش روی شهرداری، تشکیل کارگروه شفافیت در شهرداری، تدوین یک طرح جامع و مدون برای انتخاب شهردار مرکزی، معاونین شهردار، شهرداران مناطق، معاونین آنها و…، تشکیل کارگروه‌ها و کمیسیون‌های تخصصی و کارشناسی در شورای شهر و… را از جمله برنامه‌های خود در صورت راه یابی به شورای اسلامی شهر خرم آباد اعلام کرده است.

هدف‌گذاری‌ها، برنامه‌ها و اولویت فعالیت‌های شما در دوره جدید شورا چیست؟

ابتدا باید عرض کنم قطعاً برخی از برنامه ریزی ها نیازمند یک کار تیمی در دل شورای شهر می‌باشد اما پیش از ورود دو هدف اصلی مد نظر حقیر بوده است ابتدا شناسایی چالش‌های پیش روی شهرداری و برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت در رفع آن چالش‌ها است و سپس اجرای برنامه‌هایی که پیش از ورود به شورای شهر با مشورت با بسیاری از دوستان متخصص جمع آوری شده است.

اولویت اول اما با حل چالش‌های پیش رو شهرداری است که شامل دو بخش می‌باشد: چالش‌های درونی و چالش‌های بیرونی و البته جهت اطلاع عرض می‌کنم که با وجود عدم حضورم در مجموعه شهرداری اما با پیگیری‌های دقیق دریافته‌ایم که چالش‌های درونی مجموعه شهرداری شامل ۴ بخش است و چالش‌های بیرونی این مجموعه ۳ بخش می‌باشد که اجازه بدهید در وقت مقتضی این تقسیم بندی ها را با جزئیات کامل عرض کنم.

اما از دیگر برنامه‌های بنده هم به صورت تیتر وار می‌توانم به آن اشاره کنم، طرح شفافیت، اجرای طرح شهر انسان محور و مناسب سازی برای حضور همه افراد جامعه، ویژه جانبازان و معلولین عزیز، طرح مدیریت مدرن جمع آوری پسماند شهری، به کارگیری ظرفیت سمن‌ها و انجمن‌های مردم نهاد در مدیریت شهری، توسعه حمل و نقل عمومی و نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری، مطالعه و تدوین برنامه حل ترافیک شهری، مطالعه و تدوین برنامه جامع دفع آب‌های سطحی و همچنین آماده سازی و مناسب سازی زمینه برای حرکت به سمت شهر هوشمند است.

شهرداری‌ها هم اکنون با مشکل درآمد مواجه هستند، برنامه‌های شما برای ایجاد درآمد پایدار چیست؟ و چه برنامه‌ای برای حذف هزینه‌های غیر ضروری و اختصاص آن به اقدامات عام‌المنفعه برای برخورداری یکسان همه مردم دارید؟

با توجه به تقسیم بندی چالش‌هایی که در سوال اول عرض کردم به عنوان نمونه کسب درآمد پایدار جز چالش‌های درونی پیش روی شهرداری است و برای مرتفع شدن این چالش، راه حل را در دو بخش کوتاه مدت و بلند مدت پیش بینی کرده‌ایم که در بخش کوتاه مدت با اجرای طرح ممیزی املاک و الکترونیکی سازی اسناد به دنبال کسب درآمدهای استیفا نشده شهرداری در ادوار گذشته هستیم و با اجرای طرح پیشنهادی تشکیل کارگروه شفافیت در شهرداری به دنبال کسب درآمد پایدار بلند مدت و از بین بردن بروکراسی و روند اداری سنگین در صدور مجوزها و همچنین مبهم بودن این روند و تسهیل در خدمات دهی به ارباب رجوع می‌باشیم، چرا که اعتقاد دارم این شفافیت و تسهیل در روند اجرایی، باعث قانونمندی ضابطه مند می‌شود و این قانونمندی سبب ایجاد اعتماد از دست رفته شهرداری می‌شود و در نهایت این اعتمادسازی موجب کسب درآمد بیشتر می‌گردد.

بنده معتقدم که مردم همیشه در همه جا وظیفه خودشان رو به نحو احسنت انجام داده‌اند اما این مسئولین هستند که باید زمینه را برای انجام وظایف شهروندی مردم، محیا کنند و در کنار این موضوع، مسئولین هم باید وظایف خود را به بهترین شکل ممکن عمل کنند.

شهرداری‌ها در دوره‌های اخیر برای جذب نیروهای خاص همیشه تحت فشار اعضای شورا بوده‌اند، چه برنامه‌ای برای این موضوع دارید که جذب نیرو از مسیر سفارش و فشار خارج و مبتنی بر مراحل قانونی و ضوابط شود؟

متأسفانه این موضوع یکی دیگر از چالش‌های درونی پیش روی شهرداری است و آن بحران نیروی انسانی می‌باشد.

امروز در شهرداری ما با نیروی انسانی غیر متخصص فراوان و کمبود نیروی متخصص در جایگاه‌های فنی روبرو هستیم.

بنده خود شاهد بودم که کارمندی دارای مدرک کارشناسی ارشد محیط زیست با گرایش مدیریت پسماند شهری فارغ التحصیل از دانشگاه تهران در واحد ساختمانی یکی از مناطق شهرداری مشغول به کار بوده و در بخش مدیریت پسماند افرادی با رشته‌های غیر مرتبط مشغول به کار بوده‌اند، این موضوع فقط در عدم مدیریت مناسب و کارا خلاصه می‌شود.

سازمان‌های تابعه شهرداری با توجه به اینکه به شکل هیأت مدیره‌ای اداره می‌شوند و در این ساختار، تعیین بودجه، باید به تصویب هیأت مدیره برسد و همچنین طبق قانون، اعضای شورای شهر باید عضو هیأت مدیره این سازمان‌ها باشند و همین زمینه را برای رفتارهای خلاف قانون در بحث جذب نیرو، فراهم می‌آورد.

در همین جهت ما به دنبال تدوین یک طرح جامع و مدون برای انتخاب شهردار مرکزی، معاونین شهردار، شهرداران مناطق، معاونین آنها، رؤسای سازمان‌ها، کارشناسان مسئول و کارشناسان متخصص بر اساس پارامترهای تخصصی و تجربه‌ای و تصویب آن در صحن شورای شهر هستیم تا با این کار از ورود افراد غیر متخصص و سفارشی جلوگیری و بر عکس از حضور افراد متخصص و کاردان استقبال کنیم.

وقتی جایگاه‌ها بر اساس پارامترهای کارشناسانه ضابطه مند شود دیگر شما شاهد مراجعه افراد حتی به اعضای شورا نخواهید بود و رشته این روند غلط به عقیده بنده پاره می‌گردد، چرا که عقیده دارم وقتی مردم ضابطه مندی را ببینند، آنها نیز مثل همیشه خود را ملزم به رعایت قانون می‌دانند، ولی در صورت مشاهده ناعدالتی در بحث جذب نیرو باعث مراجعه مردم برای جذب در شهرداری، به اعضای شورای شهر می‌شود، اتفاقی که در سالهای گذشته به وفور شاهد این موضوع بوده‌ایم، در حالی که گواه قانونمداری مردم در بحث جذب نیرو عدم مراجعه به ادارات تخصصی مثل مخابرات، شرکت گاز، آب و فاضلاب، شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و … است.

در دوره قبل در بسیاری از شهرها اعضای شورای شهر با چالش‌ها و مشکلات مختلفی از جمله تخلفات مالی و … مواجه شدند که انتقاد مردم را نیز در پی داشت. تحلیل شما از چرایی وقوع این چالش‌ها چیست؟

ببینید همه تخلفات اعم از مالی و اداری و … محصول عدم شفافیت و گردش آزاد اطلاعات است. وقتی شما تمام مذاکرات، مناسبات، قراردادهای مالی، قراردادهای همکاری، پرداخت حقوق‌ها، مصوبات شورای شهر، فرمول‌های تعیین عوارض، صورت حساب‌ها، صورت وضعیت‌ها، مناقصات، مزایده‌ها، شرح وظایف، فیش‌های حقوقی، گزارش وضعیت هزینه کردها، درآمدها، لیست اموال، گزارش‌های انبار گردانی و هر آنچه که گزارش مالی را در پی داشته باشد در اختیار افکار عمومی و رسانه‌های عمومی و تخصصی قرار بدهید، دیگر جایی برای دور زدن قانون و رانت خواری و ویژه خواری باقی نمی‌ماند و تا زمانیکه ما به دنبال شفاف کردن مسائل در شورای شهر و شهرداری نباشیم این مشکل برای همه اعضای شورای شهر که بعضاً هم افراد خوشنامی بوده‌اند ممکن است اتفاق بیافتد، حتی برای بنده که در خدمت شما هستم بنابراین برای این قضیه باید چاره‌ای اندیشید.

ما برای حل این معضل به دنبال تشکیل کمیته شفافیت در شهرداری و شورای شهر هستیم تا در آن کمیته تمام گزارشات مالی اعم از هزینه‌ها، قراردادها و آنچه که ممکن است برای مردم در امورات شهری مهم باشد از طریق یک تارنمای اینترنتی در اختیار افکار عمومی و رسانه‌ها، قرار دهیم.

چه برنامه‌ای برای برون رفت از مشکلات و چه راهکاری برای نظارت مؤثر بر عملکرد اعضای شوراهای اسلامی شهر در دوره جدید دارید تا به بهترین عملکرد شورا منجر شود؟

برای برون رفت از مشکلات که برنامه‌هایی در هر حوزه به تفکیک ارائه خواهد شد، کما اینکه در سوالات قبلی بخشی از این برنامه برای حل مشکلات بیان شد. اما در بحث حوزه نظارت بر عملکرد اعضای شورای شهر اعتقاد دارم که تشکیل کمیته شفافیت یکی از بهترین راه‌ها برای نظارت مردم بر اعضای شورای شهر است که همانطور که عرض کردم سعی می‌شود که در تارنمایی برای این منظور در نظر گرفته شود، تمام مصوبات شورا، گزارش عملکرد سازمان‌های تابعه شهرداری، گزارش عملکرد شهردار به صورت دوره‌های ۳ ماهه در حوزه مختلف، گزارش پیشرفت و آنالیز مصوبات شورای شهر، در آن ارائه شود و حتی در صورت امکان پخش زنده و مستقیم جلسات شورای شهر و صحن علنی شورا در این تارنما، این امکان را فراهم می‌آورد، که مردم و رسانه‌ها بدون واسطه در جریان تمام موضوعات مطرحه قرار بگیرند.

چه برنامه‌ای برای شفاف‌سازی امور و اطلاع‌رسانی مستمر به موکلان دارید تا شهروندان بدانند که نمایندگانشان چه فعالیت‌هایی را در پارلمان شهری دنبال کرده‌اند؟

فکر کنم جواب سوالاتتان را در سوالات قبلی به صورت جامع داده باشم، کمیته شفافیت و تارنمایی که برای آن در نظر گرفته شده زاویه پنهانی برای شورای شهر و شهرداری باقی نمی‌گذارد و عقیده دارم ۴ سال دیگر اگر به لطف خدا و اعتماد مردم عزیز شهرم به شورا راه پیدا کردم و این طرح با موفقیت اجرا شود، نه تنها بنده بلکه دیگر همکارانم نیاز به هیچ تبلیغ و یا در جهت منفی هیچ تخریبی نداریم…!! چرا که اجرای این طرح همه ی مسائل را روشن می‌کند. و دیگر مانند الان این سوال بزرگ در اذهان عمومی شکل نمی‌گیرد که بخش اعظم اعضای شورای شهر دوره پنجم چرا حضور ندارند …! و یا رد صلاحیت شدند یا انصراف دادند!؟ و آیا برخی، از آنها کاندیدای نیابتی را به میدان فرستاده‌اند!

چه سازوکاری برای دریافت خواسته‌ها و نظرات مردم و همچنین ارتباط با نخبگان و استفاده از نظرات کارشناسان در نظر دارید؟

در بحث ارتباط با مردم، به مدد پیشرفت فضای مجازی سبب شده که همیشه در هر ساعت از شبانه روز بتوانیم پاسخگو باشیم.

ما می‌توانیم از این فرصت اطلاع رسانی‌های مجازی همچون ایجاد کانال‌های اطلاع رسانی و گروه‌های مجازی جهت ارتباط آنلاین با مردم استفاده نمائیم و البته از همین حالا و به بهانه دوران تبلیغات انتخاباتی هم این کانال‌ها و گروه‌ها فعال شده‌اند و آدرس‌های آنها در پیام رسان های مختلف در اختیار عموم قرار دارد و خوشبختانه استقبال بسیار خوبی نیز شده است.

در مورد ملاقات‌های عمومی هم باید بگوییم قطعاً یک روز در هفته را به این کار اختصاص خواهم داد و البته لازم است که تاکید کنم من یک معلمم و هر روز در دفتر

کارم حاضر هستم و روزانه با والدین و ارباب رجوع‌های فراوانی سروکار دارم و از این بابت نگرانی دوری از مردم را ندارم.

اما در مورد نخبگان باید بگوییم ما به دنبال حضور هرچه بیشتر افکار خلاق و نو در عرصه شهری هستیم و برای این کار به دنبال تشکیل کارگروه‌ها و کمیسیون‌های تخصصی و کارشناسی در شورای شهر برای کیفیت بخشیدن به تصمیمات شهری و تصمیم سازی های بزرگ، برای بالندگی و رشد هرچه بیشتر شهر هستیم و این مهم فقط و فقط با بکارگیری نخبگان و کارشناسان امکان پذیر است.

همچنین اعتقاد دارم که انجمن‌های مردم نهاد و سمن‌ها که خوشبختانه بسیار هم فعال هستند در خرم آباد، می‌توانند مکانی برای مشارکت نخبگان در مدیریت امور شهری باشند، چرا که هرچه بیشتر ما از این ظرفیت بسیار بزرگ برای اداره امور شهری استفاده کنیم، انگیزه و زمینه برای توسعه این سمن‌ها و تخصصی کردن آنها و در نتیجه آن، کشف و جذب نخبگان بسیار بالا می‌رود و گسترش می‌یابد.

در همین بحث محیط زیست و درختکاری شما ببینید که ابتدا جناب آقای افشار (پدر بلوط ایران) که خداوند ایشان را برای شهرمان حفظ کند، ابتدا فقط به خاطر علاقه‌ی شخصی با چند نفر دلسوز این کار را شروع کردند و امروزه می‌بینید تعداد بسیار زیادی تحصیل کرده در سطوح عالی عرصه محیط زیست و درختکاری به شکل تخصصی در حال کمک کردن به ایشان و همکارانشان هستند، که این یک فرصت و ظرفیت بزرگ برای شهرداری است که از آن با مدیریت درست و به جا باید نهایت بهره را ببرد.

میزان هزینه شما در انتخابات چقدر است؟ و توسط چه کسانی تأمین می‌شود؟

فعلاً که اطلاع درستی در برآورد تمام هزینه‌ها ندارم و در پایان انتخابات قطعاً مشخص می‌شود اما حقیقتاً نه توان و نه قصد هزینه کردن‌های اضافی در طول دوران تبلیغات را دارم و واقعاً از هیچکس نه کمک مالی گرفته‌ام نه قصد این کار را هم دارم، چرا که بیشتر هزینه‌های تبلیغاتی بنده محدود می‌شود به موارد کم هزینه و بیشتر آنها نیز توسط خانواده، دوستان و همفکران بنده صورت می‌گیرد و البته نوع تبلیغات بنده گواه صحبت‌های این حقیر است.

بنده معتقدم مردم شهر من آنقدر به آگاهی رسیده‌اند که برای همراه نمودنشان با خویش نیازی به چنین هزینه‌هایی نداشته باشم، من چه از طریق دیدارهای حضوری و چه از طریق فضای مجازی با مردم خویش در ارتباط خواهم بود، حقیقت را خواهم گفت و وعده‌ای نخواهم داد که توانش را نداشته باشم و مردم نیز با تمامی ناامیدی که نسبت به عملکرد برخی از اعضای شورای شهر از گذشته تا به امروز دارند اما خوب می‌دانند که سرنوشت شهرشان به دست خودشان رقم خواهد خورد.

جالب است که بنده نیز شنیده‌ام به عنوان مثال برخی از نامزدهای محترم انتخابات شورای شهر تا به حال رقم‌های چند صد میلیون تومانی هزینه کرده‌اند، اینکه این موضوع شایعه بود یا واقعیت داشت چندان ورود نمی‌کنم اما سوال من این است که برخی از این عزیزان مگر در این چهار سال چقدر از شورای شهر می‌خواهند حقوق بگیرند که چنین هزینه‌هایی را انجام می‌دهند، مگر اینکه به دنبال درآمد از راه‌هایی غیر از راه‌های تعیین شده در قانون باشند و شاید یکی از بهترین راههای شناخت افراد در دوران پر از شعار و وعده کاندیداهای محترم نگاه به مدل تبلیغات همین عزیزان است.



Source link