با نگاهی به عملکرد ۸ ساله دولت تدبیر و امید خواهیم دید که لرستان همان استان دولت‌های قبل ولو عقب‌تر بوده و هنوز هم انگشتان، بهای عبور از گرگر توسعه است.


خبرگزاری فارس لرستان- سمیرا عزیزی، سال‌هاست که به دلیل عدم مطالعه لازم و کارشناسی دقیق در اجرای برخی پروژه‌ها شاهد کلنگ‌زنی بیهوده و بی‌حاصل در لرستان هستیم‌.

پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی که به دلیل شتاب در تصویب، کلنگ‌زنی، عدم نظارت کافی و هزینه‌کرد و تامین مالی به صورت یکی از مشکلات اقتصادی تبدیل شد‌ه‌اند.

بیشترین دغدغه رهبری در زمینه خودکفایی، استفاده از تولیدات داخلی و رونق است و ایشان بر قوی شدن اقتصاد تاکید ویژه دارند اما در این دیار کلنگ‌زنی‌های بی‌برنامه ده‌ها طرح عمرانی را همچنان در بلاتکلیفی به سر برده‌ است. ضعف در بخش‌های صنعت، کشاورزی و گردشگری به وضوح مشهود است و جذب سرمایه‌گذار با سنگ‌اندازی‌ها و بروکراسی‌های اداری بسیار از منطقه فراری می‌‌شود.

بسیاری از پروژه‌ها توجیه اقتصادی نداشته یا اطلاعات شفافی از آنها در اختیار بخش خصوصی قرار نگرفته و مدیران اجرایی انگیزه‌ای برای واگذاری ندارند برای همین نیمه‌کاره رها شده‌اند‌.

شناسایی ۱۱۷ پروژه کلیدی در لرستان 

وضعیت موجود باعث شد که با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید تکمیل این پروژه‌ها به اولویت کاری درآید؛ در همین راستا سیدموسی خادمی به عنوان مدیر ارشد این دولت در یازدهم بهمن سال ۹۶ و طی نشست خبری با اصحاب رسانه بیان کرد: بر اساس آمار حدود ۲ هزار و ۱۷۸ پروژه نیمه تمام در استان داریم که اعتبار لازم برای تکمیل آنها ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است و این در حالی بوده که کل اعتبار سال ۹۶ لرستان ۱۱۰۰ میلیارد تومان است.

وی اظهار کرد: شناسایی پروژه‌های کلیدی از بین ۲ هزار و ۱۰۰ پروژه از جمله اقداماتی بود که در چند ماهه اخیر انجام دادیم تا با تکمیل این پروژه‌ها شاخص‌های توسعه استان افزایش یابد و بر این اساس ۱۱۷ پروژه کلیدی انتخاب شد.

روز‌ها یک‌یک با مانورهای گوناگون طی می‌شود و هر روز اخباری از اولتیماتوم‌ها و ضرب‌الاجل‌ها به گوش می‌رسد، روزها با سفر مقامات کشوری به استان و مردمی که امیدوار به تحقق شعارها و وعده‌های مطرح شده، پیگیر این اخبار هستند؛ طی می‌شود.

۲۱ پروژه را تحویل مردم داده‌ایم!؟

نوزدهم دی ماه سال گذشته خادمی این بار با اشاره به سرنوشت ۱۱۷ پروژه کلیدی آنها را ۱۲۲ مورد عنوان کرده و بیان می‌کند: ابتدای مسئولیتم در استان دو کار انجام دادیم یکی طراحی شاخص‌های چهارساله برای همه دستگاه‌های اجرایی استان و دیگری تعیین یک سری پروژه‌ها تحت عنوان پروژه‌های کلیدی که شامل ۱۲۲ مورد بودند.

وی اضافه کرد: بسیاری از این پروژه‌ها ایستگاه‌های پمپاژ که مربوط به جهاد کشاورزی و حوزه آب استان بودند و از دهه ۸۰ بلاتکلیف بودند که توانستیم آن‌ها را به اتمام رسانده و در مرحله و یا آستانه افتتاح برای اردیبهشت ۹۸ بودند که متأسفانه سیل مخرب تمامی ایستگاه‌های پمپاژ را از بین برد.

استاندار لرستان ادامه داد: از مجموع ۱۲۲ پروژه کلیدی استان در ابتدا ۹ پروژه مثل پتروشیمی کوهدشت و فولاد رومشکان که قابلیت اجرا و سرمایه‌گذار نداشتند حذف کردیم؛ تاکنون ۲۱ پروژه از پروژه‌های مذکور تکمیل و تحویل مردم داده شده و ۱۹ پروژه بین ۸۰ تا ۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارند که امیدواریم امسال به مرحله افتتاح برسند.

مدیر ارشد لرستان افزود: ۲۸ پروژه کلیدی بین ۵۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و ۴۶ پروژه دیگر کمتر از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

خادمی گفت: عمده اعتبارات این پروژه‌ها به دلیل مشکلاتی که در سطح ملی بود اختصاص نیافت.

وی با تأکید براینکه پیگیر این پروژه‌ها هستیم تا به نتیجه برسند، عنوان کرد: تعدادی از آن‌ها پیشرفت فیزیکی خوبی دارند و تعدادی دیگر یا در این دولت و یا در دولت بعدی به نتیجه خواهند رسید.

خرداد ۱۴۰۰، وعده نهایی دولت برای اتمام پروژه‌های کلیدی لرستان

استاندار لرستان در حالی این صحبت‌ها را بیان کرده که طی بهمن همین سال، یعنی یک ماه بعد، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در سفر یک روزه‌اش به استان از به سرانجام رسیدن ۱۱۲ پروژه کلیدی آن تا خرداد ۱۴۰۰ خبر می‌دهد.

وی در فرودگاه خرم‌آباد به خبرنگاران می‌گوید: تصمیم دولت بر این است ۵۶ طرح جهش تولید را تا پایان امسال و ۱۱۲ طرح کلیدی را تا خرداد ۱۴۰۰ در لرستان به انجام برساند.

و هم‌اکنون خرداد سال ۱۴۰۰ است اما حال و روز لرستان تغییری نکرده!؟

امیدها کم‌رنگ شده و گفتاردرمانی و با بیان موانع فراروی این پروژه‌ها روزگارمان گذشت. مشق فقر هنوز هم تکلیف هر روز و شب استان است و به نظر می‌رسد تنها زینت این دیار شعارهای زیبا شده است.

با نگاهی به عملکرد ۸ ساله دولت تدبیر و امید خواهیم دید که لرستان همان استان دولت‌های قبل ولو عقب‌تر بوده و هنوز هم انگشتان، بهای عبور از گرگر توسعه است.

دولت تدبیر و امید یک عذرخواهی به لرستان بدهکار است

دولت دوازدهم در ماه‌های پایانی است و با رفتنش وعده‌های بسیاری در کارنامه خود باقی می‌گذارد برای همین یک عذرخواهی به لرستان بدهکار است؛ شاید دولت‌های بعدی بتوانند بخشی از این وعده‌ها را عملی کنند اما قطعا از دید مردم، پای کارنامه‌ای که پر از طرح و ایده بلاتکلیف و بی‌سرانجام باشد مهر تایید نمی‌خورد بنابراین دولت بعدی آزمون و خطای دول قبل را نباید تکرار کند.

انتهای پیام/




Source link