حدود ۲۰۰ خانوار بیش از ۱۶ سال است که به دلیل واقع شدن در مخزن سد کمندان نه تنها متحمل خسارت و مشکلات زیادی شده‌اند، بلکه با توجه به آبگیری سد ظرف دو ماه آینده طبق وعده مسوولان همچنان بلاتکلیف هستند.


خبرگزاری فارس لرستان- نسرین صفربیرانوند، سد کمندان که سال ۸۳ عملیات اجرایی آن شروع شد با وجود وعده مسوولان اما تاکنون آبگیری نشده است، در این میان اما جابجایی روستا بسیار حائز اهمیت است، زیرا با آبگیری سد روستا را آب فرا می‌گیرد.

اینکه افتتاح سد کمندان نزدیک به دو دهه به طول انجامید یک طرف قضیه است اما جابجایی روستا نیز مشکل ساز شده است، از زمانی که خبر احداث سد منتشر شد گمانه‌زنی‌هایی از سوی کارشناسان مبنی بر اینکه با آبگیری سد روستا متوجه خطر می‌شود مطرح شد اما بالاخره عملیات اجرایی سد آغاز شد.

اهالی روستا بارها و بارها در خصوص تعیین تکلیف و مکان جدید برای اسکان اعتراض‌هایی را مطرح کردند و سال‌های گذشته در مقابل مجلس شورای اسلامی هم حضور پیدا کردند اما تا این لحظه این اتفاق رخ نداده است.

هر چند احداث سد با توجه به تغییرات اقلیمی دو دهه گذشته از اهمیت ویژه‌ی برخوردار است و تکمیل آن صدها هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست را آبی و آب آشامیدنی دو شهر ازنا و الیگودرز را تامین می‌کند اما تکلیف ۲۰۰ خانواری که سالیان سال در این روستا زندگی کرده‌اند چیست.

با توجه به قرارگرفتن روستای کمندان در مخزن سد جابجایی و تخلیه آن ضروری است، در حالی که متولیان شرکت آب منطقه‌ی از آمادگی خود برای تملک سخن به میان می‌آورند اما تا این لحظه اهالی روستا از خود واکنش مناسبی انجام نداده‌اند.

 

تخلیه روستا ضروری است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ی لرستان با بیان اینکه طبق قانون وظیفه ما تملک است، عنوان می‌کند: تملک به عهده ما است اما تعیین روستا با شرکت آب منطقه‌ی نیست، تاکنون جلسات متعددی را با اهالی روستای کمندان داشته‌ایم اما نتیجه‌ی در برنداشته است، اهالی روستا اصرار بر احداث روستای جدید در بالا دست روستا دارند که طبق مطالعات امکان پذیر نیست.

داریوش حسن نژاد تاکید می‌کند: سد کمندان ازنا تا تیرماه سال جاری آبگیری می‌شود، بنابراین تخلیه کامل آن ضروری است و اهالی روستا باید همکاری لازم را در خصوص تملک داشته باشند. 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با آبگیری سد در تیرماه مشکلی متوجه روستاییان می‌شود، توضیح می‌دهد: با توجه به پایین بودن دبی رودخانه امسال تا زمستان مشکلی ایجاد نمی‌کند اما تخلیه روستا با توجه به قرار گرفتن در مخزن سد ضروری است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ی لرستان بیان می‌کند: اهالی روستا امروز حرفی می‌زنند فردا حرف دیگری ، در حالی که ما نمی‌خواهیم حقی از اهالی روستا ضایع شود، در حال حاضر نیزآمادگی داریم هزینه تملک را با احتساب تاثیرات سد بپردازیم.

 

وظیفه شرکت آب منطقه‌ی تعیین محل اسکان نیست

حسن نژاد با بیان اینکه از اوایل سال ۹۷ با توجه به تخصیص اعتبارات مناسب پروژه تملک روستای مذکور در دستورکار قرار گرفته است، می‌افزاید: عمده‌ترین دغدغه اهالی تعیین محل جدیدی برای اسکان است، هرچند این شرکت وظیفه‌ی را در خصوص تعیین محل جدید ندارد، اما برای شناسایی محل اسکان جدید اهالی اقداماتی را پیگیری کرده است. 

وی تصریح می‌کند: سال ۹۷، اهالی روستا محل «سرمران» را پیشنها دادن و این شرکت مطالعات ژئوتکنیک و زمین شناسی را را با هزینه ۱۰۰ میلیون تومان انجام داد، اما مشخص شد زمین محل برای احداث ساختمان روستا مناسب نیست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ی لرستان می‌گوید: اواخر سال ۹۸، به پیشنهاد اهالی محل دیگری با نام «سرچرخ میرزایی» تعیین شد که در این محل نیز بنیاد مسکن مطالعات زمین شناسی را انجام داد اما در راستای مطالعات مشخص شد ۴۰ میلیارد تومان برای تسطیح زمین نیاز است.

سازمان برنامه و محیط زیست پاسخی نداده است

حسن نژاد ادامه می‌دهد: زیرا عمده جنس زمین سنگی است در این راستا فرماندار ازنا مکاتباتی با سازمان برنامه برای تامین اعتبار هزینه‌های تسطح اراضی انجام داد اما تاکنون اعتباری تخصیص داده نشده است، علاوه بر این در خصوص ساخت و ساز  در زمین ذکر شده با سازمان محیط زیست کشور مکاتباتی در زمینه صدور مجوز انجام شده اما تاکنون پاسخی دریافت نشده است.

وی با اشاره به اینکه پیشنهاد ما محلی در پایین دست روستا با عنوان «کن کوزر» بود اما مورد قبول ساکنان واقع نشده است، می‌گوید: در حال حاضر از طریق کارشناسان رسمی منتخب دادگستری در حال ارزیابی ساختمان‌های روستا جهت تملک  هستیم و درصورت همکاری اهالی تا اواسط سال جاری روستای کمندان به طور کامل تملک خواهد شد.

این مقام مسوول خاطرنشان می‌کند: شرکت آب منطقه‌ی امادگی دارد تا در خصوص تعیین محل روستا نهایت همکاری را به عمل آورد اما تعهدی در خصوص ایجاد روستای جدید و یا ساخت و ساز مربوطه ندارد، بنابراین اظهارنظر برخی مسوولان در خصوص جابجایی روستا جای سوال است.

 

اصرار اهالی بر اسکان در بالا دست سد

فرماندار ازنا نیز در رابطه با جابه جایی روستای کمندان ازنا می‌گوید: با توجه به اینکه روستا در مخزن سد واقع شده است بنابراین تخلیه آن ضروری است اعتبار لازم برای تملک هزینه شده منتهی اهالی اصرار دارند که در بالا دست اسکان داده شوند.

حشمت بهمنی می‌افزاید: در بازدید استاندار از سد مقرر شد تیم کارشناسی متشکل از دفتر فنی استانداری ، آب منطقه‌ی و بنیاد مسکن  این محل را مورد بررسی قرار دهند اما به دلیل لغزشی بودن محل مورد پذیرش واقع نشد.

وی می‌گوید: محلی در پایین دست روستا قرار دارد که در صورت تمایل اهالی بنیاد مسکن، فرمانداری و آب منطقه‌ی آمادگی لازم را برای اسکان دارد، همچنین اعتبار لازم برای تملک وجود دارد.

کشمکش و اختلاف نظر اهالی روستا کمندان ازنا و شرکت آب منطقه‌ی در خصوص جابجایی روستا همچنان ادامه دارد، درحالی که مسوولان و متولیان سد کمندان ازنا خبر از آبگیری آن ظرف دو ماه آینده می‌دهند، اما جابجایی روستا همچنان در هاله‌ی از ابهام قرار دارد، با این شرایط بیم آن می‌رود که روستا را آب فرا بگیرد.

انتهای پیام/




Source link