رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان از تولید ۳ درصد گوشت مرغ کشور در استان خبر داد.


اسفندیار حسنی‌مقدم امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرم‌آباد، اظهار کرد: هم‌اکنون در استان بیش از ۶۳۰ واحد پرورش صنعتی مرغ گوشتی با ظرفیت ۱۳.۷ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در هر دوره وجود دارد. 

وی با یادآوری اینکه طی سال گذشته ۴۲ میلیون و ۲۸۰ هزار قطعه در واحدهای مرغ گوشتی استان جوجه ریزی شده است، افزود: همچنین ۷۸ هزار تن گوشت مرغ تولید شده است. 

حسنی‌مقدم میزان مصرف گوشت مرغ در لرستان را بر اساس سرانه ۳۰ کیلوگرم در سال، ۵۵ هزار تن عنوان کرد و گفت: در استان ۲۳ هزار تن گوشت مرغ مازاد بر مصرف تولید شده است که به استان‌های هم‌جوار به‌ویژه خوزستان  عرضه می‌شود. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه طی دو ماه نخست امسال ۷ میلیون و ۵۳۸ هزار قطعه در واحدهای مرغ گوشتی استان با تولید ۱۲ هزار و ۸۰۰ تن گوشت مرغ جوجه ریزی شده است، افزود: در مقایسه با دو ماهه اول سال  گذشته که ۶ میلیون و ۷۲۸ هزار قطعه بود ۱۲ درصد افزایش تولید و رشد وجود دارد. 

به گفته وی صنعت پرورش مرغ گوشتی یکی از بخش‌های عظیم اقتصادی در استان محسوب می‌شود که علاوه بر تولید ۳ درصد از گوشت مرغ در کشور سالانه بیش از ۲۰۰ هزار تن نهاده( ۱۳۰ هزار تن ذرت و ۷۰ هزار تن سویا) که عمدتاً وارداتی است در واحدهای مرغ گوشتی مصرف می‌شود. 

این مسئول بیان کرد: با راه‌اندازی سامانه بازارگاه نهاده‌های دامی در وزارت جهاد کشاورزی سهمیه تمام واحدهای فعال طیور صنعتی بر اساس ظرفیت و فعالیت آنها بصورت سیستمی بارگذاری شده که بدون هیچ نوع واسطه‌ای و به‌صورت مستقیم از شرکت‌های وارد کننده نهاده‌ها خریداری می‌شود.

حسنی‌مقدم خاطرنشان کرد: در زمینه تولید گوشت مرغ ۵ واحد مرغ مادر گوشتی به ظرفیت ۲۶۷ هزار قطعه مرغ مادر با تولید سالانه ۲۶ میلیون جوجه یکروزه گوشتی و یک کارخانه صنعتی تولید جوجه یک روزه به ظرفیت ۱۳ میلیون قطعه در استان فعال هستند.

وی با بیان اینکه یکی از زیر ساخت‌های مهم در صنعت تولید گوشت مرغ صنایع کشتارگاهی طیور، بسته بندی و فرآوری گوشت مرغ است، ادامه داد: در حال حاضر ۱۰ واحد کشتارگاه طیور(مرغ) نیمه صنعتی وصنعتب با ظرفیت ۲۸ هزار قطعه کشتار در ساعت فعال هستند. همچنین ظرفیت نهایی کشتارگاهی در استان بیش از ۶۰ میلیون قطعه طیور گوشتی در سال است. 

به گفته وی استان لرستان به‌عنوان یکی از مراکز عمده تولید و تأمین کننده گوشت مرغ و معین تعدادی از استان‌ها در کشور محسوب می‌شود.

انتهای پیام/




Source link