پروژه فولاد ازنا پس از گذشت ۱۷ سال از عملیات اجرایی هم‌چنان بلاتکلیف است؛ پروژه‌‌ای که تکمیل آن علاوه بر اشتغال‌زایی رونق اقتصادی شهرستان را هم به دنبال دارد.


خبرگزاری فارس لرستان- نسرین صفربیرانوند، حکایت پروژه‌های نیمه تمام و بلا تکلیف لرستان حکایتی تکراری و تمام نشدنی است، شهرستان ازنا نیز از این قضیه مستثنی نیست فولاد ازنا یکی از ده‌ها پروژه‌ی است که با گذشت سال‌ها تکمیل نشده است.

عملیات اجرایی فولادازنا سال ۸۴ آغازشد اما تاکنون تکمیل نشده است، مشکلات حقوقی و قضایی سرمایه‌گذار، اختلاف سهامداران و تحریم  از مواردی است که سبب شده سرنوشت این پروژه همچنان در هاله‌ی از ابهام قرار داشته باشد.

چندین استاندار، فرماندار و نماینده مجلس آمدند و رفتند و هربار هم وعده‌هایی مبنی بر رفع مشکل و باز شدن گره کور پروژه فولاد  ازنا را مطرح کردند، اما هیچ کدام راه به جایی نبرد به طوری که با گذشت ۱۷ سال هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

ظرفیت اسمی این واحد تولیدی یک میلیون و دویست هزار تن انواع ورق‌های فولادی در فاز اول و تولید حدود ۷۰۰ هزار تن شمش فولادی در فاز دوم تعریف شده است، ظرفیتی که اگر به مرحله تولید برسد شتغال زایی و رونق اقتصادی را به دنبال دارد.

 

در حالی فولاد ازنا هم مانند ده‌ها پروژه دیگر استان بلاتکلیف است که تاخیر در راه‎‌اندازی آن سبب می‌شود ماشین آلات و قطعات نصب شده مشمول زمان شده و سرمایه قابل توجهی هدررود.

طبق صحبت مسوولان تاکنون یک هزارمیلیارد تومان برای این پروژه آن هم زمانی که تورم به این میزان نبود هزینه شده، بنابراین رها کردن این پروژه به حال خود هدررفت سرمایه ملی است.

مسوولان استان یکی از راهکارهای رفع مشکلات فولاد ازنا را  ورود شرکت‌های بزرگ فولاد مانند فولاد مبارکه اصفهان عنوان می‌کنند و حتی مذاکرات و پیگیری‌هایی  را نیزدر این خصوص انجام دادند، اما با بروز مشکل قضایی برای مالکان فولاد ازنا توفیق نهایی حاصل نشد.

با توجه به اینکه صنعت فولاد یکی از صنایع مهم و حیاتی محسوب می‌شود و علاوه بر اشتغال زایی خودکفایی، رونق تولید، ارز آوری و صادرات را به دنبال دارد تکمیل آن ضروری است.

پیگیری برای رفع مشکلات فولاد ازنا

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه  این پروژه یکی از پروژه‌های کلیدی شهرستان است، عنوان می‌کند: متاسفانه مالک و سرمایه‌گذار این پروژه با مشکلات قضایی و حقوقی دست به گریبان است و همین امر مشکلات متعددی را ایجاد کرده است.

بهزاد منصوری می‌گوید: با آغاز کلنگ زنی پروژه شاهد اعمال تحریم‌ها و جلوگیری از ورود ماشین آلات بودیم، پس از برداشته شدن تحریم‌ها هم که مالکان با مشکل مالی مواجه شدند، در حال حاضر هم مشکل قضایی سرمایه‌گذار سبب شده پروژه متوقف باشد.

 

وی بیان می‌کند: مدیریت ارشد استان به صورت متمرکز در حوزه وزارت و قوه قضاییه پیگیری‌‌های جدی را در خصوص رفع مشکل فولاد ازنا دنبال می‌کند و امیدواریم این واحد تولیدی در سریع ترین زمان ممکن به بهره‌برداری برسد.

فرماندار ازنا نیز با اشاره به اینکه راه‌اندازی فولاد ازنا اشتغال‌زایی مستقیم ۱۵۰۰ نفر و اشتغال غیر مستقیم ۳۰۰۰ هزار را به دنبال دارد، بیان می‌کند: بهره‌برداری از فولاد ازنا با تولید سالانه یک میلیون و دویست هزار تن فولاد نقش مهمی در رونق و توسعه اقتصادی شهرستان ازنا دارد بنابراین باید از همه توان خود برای رفع مشکلات آن استفاده کنیم.

حشمت بهمنی می‌گوید: این پروژه که مدتها تعطیل بود در حال حاضر از پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی برخوردار است، خطوط تولید و مونتاز آن خریداری و نصب شده است.

وی می‌افزاید: مشکلات قضایی و حقوقی که مالک و سرمایه‌گذار پروژه با آن مواجه است چالش عمده‌ی است که مانع بهره‌برداری از این واحد تولیدی شده ، این موضوع که در دست بررسی و اقدام است.

 

دستور رییس قوه قضاییه برای تعیین تکلیف پروژه

فرماندارازنا می‌گوید: رایزنی‌ها با فولاد مبارکه و شرکت‌های دیگر که در زمینه تولید فولاد فعالیت دارند انجام شده است اما هنوز سرمایه‌گذاری پیدا نشده که پای کار بیاید.

بهمنی با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات فولاد ازنا در خارج از استان و بخشی در خود استان تصمیم‌گیری می‌شود، می‌افزاید: در سفر آقای رییسی دستورات لازم در خصوص رفع مشکل این واحد انجام شده است و امیدواریم به زودی شاهد تعیین تکلیف این واحد تولیدی باشیم.

انتهای پیام/خ




Source link