در کنار حمایت‌های دولتی، رفتارهای کارآفرینی نیز در سازمان‌ها و شرکت‌های تولیدی باید تقویت شوند بنابراین برای برون‌رفت از وضعیت تحریمی و به وجود آمدن تحول اقتصادی و دستیابی به رونق تولید، ایجاد گرایش کار‌آفرینی ضروری است.


خبرگزاری فارس لرستان،  تولید ملی یکی از شاخص‌های ارزیابی میزان پیشرفت و توسعه‌یافتگی کشورهاست بنابراین این روزها دشمن با جنگ اقتصادی ما را تهدید می‌کند و به همین دلیل مقام معظم رهبری هر ساله در بیانات‌شان مبنای شعار سال را بر پایه اصول اقتصادی ریل‌گذاری می‌کنند.

بر همین اساس سال ۱۴۰۰ نیز تحت عنوان” تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها” نام‌گذاری شده و در واقع می‌توان آن را ادامه شعار سال‌های اخیر دانست.

بی‌شک برای رونق تولید ضرورت مانع‌زدایی کاملا احساس می‌شود چراکه علی‌رغم تشکیل هیات مقرارت‌زدایی و تصمیمات و گام‌های برداشته شده، به خاطر نبود ضمانت‌ و پشتیبانی‌های قوی، تاکنون تاثیر ملموسی در فضای اقتصادی کشور ایجاد نشده است.

قاعدتا بهبود ظرفیت‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری بدون رفع موانع تولید و چالش‌های پیش روی این بخش امکان‌پذیر نیست برای همین باید با پیگیری برنامه‌های حمایتی هدف‌مند، اولویت‌بندی موانع، بهبود فضای کسب‌وکار، انسجام‌بخشی به اقتصاد و افزایش اعتماد فعالان بخش خصوصی به حاکمیت، برقراری تعامل سازنده با جهان و… این مهم را بهبود بخشید.

می‌توان از موانع تولید به بی‌ثباتی در مقررات، ضوابط و آئین‌نامه‌ها، تغییرات مستمر قیمت مواد اولیه، نبود دسترسی به منابع مالی، مسائل مالیاتی و تامین اجتماعی و… اشاره کرد.

متاسفانه عرصه فعالیت‌های اقتصادی سالم با صدور بخش‌نامه‌های گوناگون و گاها متناقض تنگ شده و مورد تهدید قرار گرفته است؛ همچنین بروکراسی اداری و مسائل بانکی از عمده‌ترین موانع بر سر تولید و فعالیت‌ بنگاه‌های اقتصادی محسوب می‌شوند بنابراین ضرورت دارد بین بانک‌ها و بخش خصوصی تعامل و تفاهم برقرار باشد تا چرخه اقتصادی به حرکت خود ادامه دهد و راهکارهای اِعمال پشتیبانی حاکمیتی نیز باید مورد بررسی قرار گیرند.

گفتنی است که در کنار این اقدامات، اگر بازارهای سوداگرانه در بستر قانونی ساماندهی نشوند مشکلات باقی خواهند ماند پس باید فکری اساسی برای این مسئله نیز شود.

همان‌طور که می‌دانیم هر گونه بسترسازی برای ارتقای تولید یکی از وظایف اساسی و ذاتی حاکمیت‌ است بنابراین دولت باید ضمن کوشش برای حمایت از تولید ملی و رفع موانع، در سطح بین‌المللی نیز با اِعمال دیپلماسی قوی، شرایط ارتقای آن را فراهم کند. در همین خصوص می‌تواند با پیاده‌سازی نظام تعرفه‌ای صحیح از واردات بی‌رویه جلوگیری و با ایجاد محرک‌های لازم صادرات را افزایش دهد.

تاکید می‌شود که حاکمیت موظف به پشتیبانی از مردم در مقابل نگرانی‌های اقتصادی و اجتماعی است و باید از تولید ملی حمایت کند.

در همین خصوص برای پشتیبانی و حمایت از تولید باید دقت کند که این کمک‌ها به سمت جامعه هدف واقعی سوق داده شوند و مورد سوءاستفاده قرار نگیرند. همچنین طرح‌ها معطوف به تولید شود و دست بخش‌های سوداگر از آنها کوتاه شود.

در کنار حمایت‌های دولتی، رفتارهای کارآفرینی نیز در سازمان‌ها و شرکت‌های تولیدی باید تقویت شوند بنابراین برای برون‌رفت از وضعیت تحریمی و به وجود آمدن تحول اقتصادی و دستیابی به رونق تولید، ایجاد گرایش کار‌آفرینی ضروری است.

می‌توان گفت در کنار راهکارهای ذکر شده، توسعه فرهنگ کارآفرینی و زمینه‌سازی برای تربیت و پرورش کارآفرینان موجب تحقق شعار سال می‌شود و البته نباید استفاده از استعدادها و ایده‌های خلاق در تمامی حوزه‌های اقتصادی و مدیریت کشور نیز مغفول بماند.

نگارنده: سعید میر، دکترای بازاریابی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی لرستان

انتهای پیام/




Source link