عضو فعال اتاق بازرگانی خرم‌آباد گفت: دولت روحانی قدم موثری در خصوص مقررات‌زدایی و حذف مجوزهای زائد به عنوان موانع مهم کسب‌وکار و تولید برنداشته است.


به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، طی سال‌های اخیر با توجه به کاهش منابع دولتی در اجرای پروژه‌های عمرانی، ورود بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاران برای توسعه فضای کسب و کار و رونق اقتصادی امری اجتناب ناپذیر است.

عضو فعال اتاق بازرگانی خرم‌آباد با اشاره به اظهارات دولت مبنی بر اینکه اجازه متلاطم شدن به فضای اقتصادی را نخواهیم داد، افزود: در یک کسب‌وکار زمانی می‌توان موفق شد که فضای اقتصادی پیش‌رو قابل پیش‌بینی باشد، به این معنا که تورم، نرخ ارز، نرخ برق ‌کارخانه، نرخ حداقل دستمزد و … سال آینده را در نظر گرفته و سپس برنامه‌ریزی کرد.

احسان ناصر بیان داشت: علی‌رغم شعار دولت مبنی بر اینکه آرامش به فضای اقتصادی برمی‌گردد این مهم در بخش خصوصی به هیچ‌وجه به ویژه در دولت دوم روحانی محقق نشد.

وی با بیان اینکه عدم همکاری دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی با واحدهای تولیدی را می‌توان به وضوح در برخی موارد مشاهده کرد، گفت: دولت به خصوص در دوران کرونا و با تعطیلی‌های اجباری کارخانه‌هانه تنها مشکلاتی را از تولیدکننده‌ها برطرف نکرد، بلکه با اعمال فشار موجب پیدایش مشکلات عدیده‌ای برای صاحبان کسب‌وکارها و بخش خصوصی نیز گردید.

عضو فعال اتاق بازرگانی خرم‌آباد خاطرنشان کرد: به عنوان فعالان بخش خصوصی بارها فریاد زدیم که محل رانت و فساد بسته شود، یک نمونه از این اقدامات درخواست مکتوب بخش خصوصی و واتاق‌های بازرگانی از دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بود، چرا که در برخی موارد اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به برخی شرکت‌ها و واحدهای واردکننده محلی برای ایجاد فساد و رانت و تبعیض شده است.

رئیس انجمن جوانان کارآفرین لرستان  با تاکید بر اینکه دولت روحانی عملا اقدام موثری برای مقابله با فساد در فضای اقتصادی نداشت، افزود: چرا که شاهد گاف‌های بزرگی  فساد و رانت‌خواری در برخی حوزه‌ها بوده و هستیم.

وی بیان داشت: دولت قدم موثری در خصوص مقررات‌زدایی و حذف مجوزهای زائد به عنوان موانع مهم کسب‌وکار و تولید برنداشته است.

عضو فعال اتاق بازرگانی خرم‌آباد ادامه داد: هیچ نشانه‌ای از کوچک شدن دولت با وجود تاکیدهای بسیار دولت در این زمینه‌‌ وجود ندارد، کمااینکه دخالت دولت در اقتصاد زیاد است و این برخلاف شعارهای داده شده بود.

ناصر اظهار داشت: تحریم‌ها اگرچه فشارهایی را به ملت ایران وارد کرده بود، اما موارد عنوان شده هیچ ربطی به تصمیم‌های دولت‌های آمریکایی نداشت، به طور مثال با در اختیار گذاشتن ارزهای ۴۲۰۰ تومانی به برخی صنایع چه بسا به ترامپ کمک کردیم و منابع ارزی کشور را هدر و حرام کردیم.

وی با تاکید بر اینکه اگرچه شعارهای سال به درستی و تیزهوشانه توسط مقام معظم رهبری انتخاب می‌شود، افزود: متاسفانه آفتی به نام شعارزدگی در کشور وجود دارد، به‌گونه‌ای که گاهی تحقق شعار سال در حد برگزاری همایش و نصب بنر و پوستر بود، حال اگر تنها در راستای تحقق ۳۰ درصد شعارهای ۱۰ سال اخیر گام برمی‌داشتیم، اکنون در ردیف ۲۰ اقتصاد برتر دنیا قرار داشتیم.

عضو فعال اتاق بازرگانی خرم‌آباد خاطرنشان کرد: ‌نتایج عملکرد بد سیستم دولت را در آمارهای اقتصادی استان شاهد هستیم، چرا که رتبه های برتر نرخ بیکاری، تورم، افت شاخص رفاه و … همگی متعلق به لرستان است.

رئیس انجمن جوانان کارآفرین لرستان تصریح کرد: در جذب سرمایه‌گذار و نگه‌داشت سرمایه‌گذاران فعلی اقدام موثری از سوی نماینده‌های دولت در استان صورت نگرفت، چرا که کوچ دادن سرمایه‌گذار در برخی پروژه‌ها موید این نکته است که بسترهای لازم برای فعالیت فراهم نشده است.

وی، ضعف تیم مدیریتی و فراهم نکردن بستر جذب سرمایه‌گذار را از مهمترین دلایل کوچاندن سرمایه‌گذار در استان عنوان کرد.

عضو فعال اتاق بازرگانی خرم‌آباد بیان داشت: فراهم کردن جذب سرمایه‌گذار وظیفه تنها یک دستگاه و معاونت سرمایه‌گذاری جذب در استانداری نیست، حتی در مواردی این بخش تلاش‌هایی نیز داشته، اما طبق قانون همه دستگاه‌های اجرایی در این زمینه دخیل هستند.

ناصر پیش‌بینی پذیر شدن فضای اقتصادی را از مهمترین انتظارهای بخش خصوصی از دولت سیزدهم عنوان و تصریح کرد: به این معنی که نرخ تورم، نرخ ارز، نرخ سود بانکی در افق چندساله قابل پیش‌بینی و تشخیص باشد.

رئیس انجمن جوانان کارآفرین لرستان با تاکید بر اینکه با فساد اقتصادی برخورد قاطع شود، افزود: دست اندازی دولت به اقتصاد و بنگاه داری کم شود و دست از رقابت با بخش خصوصی بردارند، ضمن اینکه بانک‌ها صرفا در قامت یک صندوق پولی ظاهر شوند.

انتهای پیام/




Source link