طی سال‌ها و ماه‌های اخیر و با کاهش سطح منابع آبی و تغییرات اقلیمی، شاهد بروز پدیده خشکسالی در بسیاری از مناطق کشور از جمله لرستان هستیم، شرایطی که تولید برخی محصولات استراتژیک همچون گندم را تحت تاثیر قرار داده و موجب خسارت ۱۰۰ درصدی و کاهش تولید چشم‌گیر آن شده است.


خبرگزاری فارس لرستانپریسا قربانی نژاد، پیشه بسیاری از مردم لرستان به واسطه شرایط اقلیمی و خاک حاصلخیز،  کشاورزی و دامپروری است، به‌گونه‌ای که درصد بالایی از جمعیت روستایی و عشایری استان با کشت محصولات زراعی روزی خود را تامین می‌کنند.

طی سال‌ها و ماه‌های اخیر و با کاهش سطح منابع آبی و تغییرات اقلیمی، شاهد بروز پدیده خشکسالی در بسیاری از مناطق کشور از جمله لرستان هستیم، شرایطی که تولید برخی محصولات استراتژیک همچون گندم را تحت تاثیر قرار داده و موجب کاهش تولید آن شده است.

آخرین آمار و اطلاعات هواشناسی حکایت از کاهش میانگین بارندگی در سال زراعی جاری دارد، به‌گونه‌ای که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۳ درصد و نسبت به بلند مدت ۳۹ درصد کاهش بارندگی را در استان شاهد هستیم.

بارندگی‌هایی که پراکنش‌های نامنظمی داشته و با تاخیر همراه بوده است، فصل زمستان حدود ۴۰ روز بارش را نداشته‌ایم که این موضوع موجب بروز خسارت به محصولات زراعی استان شده است.

 

مدیر زراعت جهادکشاورزی لرستان با اشاره به سطح زیرکشت محصولات دیم استان، به فارس گفت: میزان سطح زیرکشت گندم آبی استان ۴۵ هزار هکتار و ۱۹۵ هزار هکتار نیز سطح زیر کشت گندم دیم است.

مدیر زراعت جهادکشاورزی لرستان  با بیان اینکه ۱۰۰ درصد گندم دیم استان به دلیل تنش بی‌آبی خسارت دیده، افزود: این خسارت بین ۲۰ تا ۱۰۰ بوده است.

جواد طهماسبی با بیان اینکه ۱۰۰ درصد گندم دیم استان به دلیل تنش بی‌آبی خسارت دیده است، افزود: این خسارت بین ۲۰ تا ۱۰۰ بوده است.

وی سطح قابل برداشت گندم دیم ۸۵ هزار هکتار عنوان و خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال ۳۴ هزار تن  گندم دیم و ۱۸۰ هزار تن نیز گندم آبی امسال برداشت شود.

مدیر زراعت جهادکشاورزی لرستان بیان داشت: بر اساس پیش‌بینی‌ها امسال قرار بود ۴۳۰ هزار تن گندم در استان بود که این میزان تاکنون به نصف کاهش یاقته است. 

طهماسبی در خصوص سطح زیرکشت جو نیز گفت: در سال زراعی امسال  ۶ هزار و ۹۰۰ هکتار جو آبی و ۱۱۶ هزار هکتار نیز جو دیم کشت شده است.

 

وی با بیان اینکه کل جو دیم استان نیز به دلیل بی‌آبی خسارت دیده است، افزود: ۶۰ درصد جو به میزان ۵۰ هزار تن قابل برداشت است، در حالی که بر اساس پیش‌بینی باید این میزان ۱۵۰ هزار تن می‌بود.

مدیر زراعت جهادکشاورزی لرستان اظهار داشت: در مجموع خشکسالی خسارت ۷۰ درصدی به محصولات دیم استان داشته که این میزان خسارت تولید گندم و جو را نیز با کاهش چشم‌گیری همراه کرده است.

بدیهی است با تغییر شرایط آب و هوایی باید تمهیدات لازم برای کاهش خطرات و خسارات خشکسالی پیش‌بینی شود، از جمله راهکارهای موجود جهت جبران بخشی از خسارات وارد آمده به کشاورزان می‌توان به بیمه محصولات از طریق صندوق‌های فعال در این زمینه اشاره کرد.

از طرفی به دلیل بالا بودن هزینه‌های اولیه کشت، کشاورزان تمایلی به بیمه کردن محصولات نیستند، به‌گونه‌ای که کمتر از نیمی از کشاورزان اقدام به بیمه محصولات زراعی خود کرده‌اند.

این در حالی است که کشاورزان معتقدند صندوق‌های بیمه خسارت کامل را پرداخت نکرده و تنها بخش کوچکی از ضررها را جبران می‌کند.

 

نیمی از کشاورزان لرستان اقدام به بیمه محصولات کرده‌اند

مدیر صندوق بیمه کشاورزی در لرستان با اشاره به پوشش بیمه‌ای محصولات کشاورزی استان به فارس گفت: از مجموع ۱۳۰ هزار بهره‌بردار در استان، ۶۴ هزار نفر اقدام به بیمه محصول کرده‌اند که از این تعداد ۳۲ هزار نفر زارع هستند.

فتح اله رفیعی با بیان اینکه طی سال جاری پرداختی در بخش زراعی نداشته‌ایم، افزود: با توجه به اینکه برداشت بخش زراعت به تازگی در استان شروع شده، از این‌رو کارشناسان در حال برآورد خسارت هستند.

وی با تاکید بر اینکه خشکسالی به ۳۲ هزار زراع استان خسارت زده است، گفت:  این حجم خسارت در درصدهای مختلف بوده، با این وجود همه زارعین خسارت دیده‌اند.

مدیر صندوق بیمه کشاورزی لرستان، افزایش هزینه‌های کاشت را مهمترین دلیل عدم استقبال کشاورزان برای بیمه محصولات عنوان کرد.

مدیر صندوق بیمه کشاورزی لرستان، افزایش هزینه‌های کاشت را مهمترین دلیل عدم استقبال کشاورزان برای بیمه محصولات عنوان و تصریح کرد: هزینه بالای تامین بذر، سموم، کود، آفات، ماشین‌آلات، شخم و نگهداری موجب می‌شود کشاورز اقدام به بیمه محصول نکند و یا اینکه بیمه‌نامه ارزانی را خریداری می‌کند.

رفیعی میزان تعرفه‌های بیمه در بخش زراعت را پائین خواند و گفت: در صورت بالا بودن سطح زمین، امکان اقساط بیمه‌ای نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: برای تمامی زراعت‌های دیم که به دلیل تنش خشکسالی دچار خسارت شده‌اند، در حال بررسی خسارت توسط کارشناسان متشکل از صندوق بیمه و جهادکشاورزی است که در حال حاضر برآورد خسارت در شهرهای پلدختر و چغابل به اتمام رسیده است.

مدیر صندوق بیمه کشاورزی لرستان با بیان اینکه بیمه خوداظهاری است و کشاورز بر اساس تمایل خود اقدام به بیمه محصولات می‌کند، گفت: برآوردهای خسارت توسط کارشناسان بر اساس واقعیت خسارت ارزیابی و پرداخت می‌شود، حال اینکه برخی کشاورزان مدعی هستند بیمه در پرداخت خسارت کوتاهی کرده و میزان کمی از ضررها را جبران می‌کند.

انتهای پیام/




Source link