مدیر جهاد کشاورزی پل‌دختراز عدم هم‌کاری امور آب با کشاورزان انتقاد کرد و گفت: اداره امور آب این شهرستان به عنوان متولی، آب مورد نیاز کشاورزانرا تامین نکرده است.


به گزارش خبرگزاری فارس از پلدختر، رضا عسکری در جلسه ستاد پیش‌گیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان پل‌دختر اظهار کرد: امور آب شهرستان پل‌دختر برای هر مجوز مبلغ ۲۰ میلیون تومان از کشاورزان دریافت می‌کند اما در اطلاع رسانی وضعیت منابع آبی شهرستان کوتاهی می‌کند.

وی افزود: اطلاع رسانی کامل در این رابطه از طریق فضای مجازی صورت گرفته و پیشنهاد مدیریت جهادکشاورزی شهرستان این بود که دهیاران اطلاع رسانی کنند اما متاسفانه در کمال تعجب مسئول امور آب شهرستان اظهار بی اطلاعی از موضوع  می‌کند که کاری صورت نگرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی پل‌دختر از کم‌کاری امور آب شهرستان انتقاد کرد و گفت: کشاورزان از ۲ سال پیش  با مراجعه به این نهاد با توجه به تغییر بستر رودخانه کشکان در سیل سال ۱۳۹۸ خواستار انتقال مسیر آب جهت دسترسی به اراضی کشاورزی هستندکه این امر وظیفه امور آب شهرستان است.

وی افزود: با توجه به این‌که امور آب برای تامین آب بابت مجوز از کشاورزان هزینه دریافت کرده بنابر این باید در زمینه رفع مشکلات منابع آب
کشاورزان پاسخ‌گو باشد.

عسکری یادآورشد: امور آب شهرستان وظیفه دارد بر اساس اطلاع رسانی جهادکشاورزی در رابطه با انتقال آب رودخانه به مسیر پمپاژها و الکتروموتورهای کشاورزی اقدام و مشکلات پیش‌روی کشاورزان در این زمینه حل کند.

وی بر هماهنگی تمام دستگاه‌ها برای عبور از بحران خشکسالی در شهرستان تاکید کرد وافزود: امسال خشکسالی در شهرستان پل‌دختر کم سابقه و بسیار جدی است و به طور قطع و یقین کشاورزان و دامداران سال بسیار سختی را پیش رو دارند که جهت رفع این مشکل همه دستگاه‌ها پای کار باشند تا بتوان از این بحران عبور کرد.

مدیر جهاد کشاورزی پل‌دختر راهکار و پیشنهاداتی در مقابله با خشکسالی ارایه داد و گفت: در نخستین فرصت اکیپ‌هایی جهت اطلاع رسانی به کشاورزان و دام‌داران در رابطه با خشک‌سالی تشکیل  و به نصب بنر و آگاهی بخشی از طریق فضای مجازی در رابطه با ذخیره سازی بذر مورد نیاز سال آینده و ذخیره سازی علوفه و کاه مورد نیاز دام‌داران اقدام شد.

وی افزود: با توجه به  این که شرایط آب و هوایی شهرستان در سال جاری بسیار حساس است، به طور جدی پل‌دختردر اوایل تیرماه با بحران کم آبی بسیار جدی روبرو خواهدشد و آب‌های زیرزمینی دراین زمان سطح نهایی آب را نشان می‌دهند.

عسکری یادآورشد:  در نخستین فرصت برآورد خسارت ناشی از خشکسالی به سازمان جهاد کشاورزی ارایه شد.

وی افزود: بر این اساس خودداری از کشت گیاهان آب‌دوست و ضرورت کشت‌های جای‌گزین از جمله سورگون ، ذرت علوفه‌ای و چغندر پاییزه به کشاورزان، دام‌داران و باغ‌داران اطلاع رسانی شد و از خروج کاه ، بذر و علوفه ازشهرستان جلوگیری به عمل آمد.

مدیر جهادکشاورزی پل‌دختر از هم‌کاری دادستان و فرمانده انتظامی شهرستان درجمع آوری محصولات کشاورزی تقدیر کرد و گفت: انتظار می‌رود این هم‌کاری‌ها همانند گذشته استمرار یابد.

وی افزود: با توجه به خشک‌سالی  پیش‌رو پیشنهاد لوله‌های آب‌رسانی در سطح کلان داده شد تا باغات دیم شهرستان از طریق تانکرهای سیار چرخ‌دار آبیاری شوند.

عسکری یادآورشد: با توجه به تغییر مسیر رودخانه در بعضی مناطق در راستای انتقال آب  به مسیر موتور تلمبه‌ها و پمپاژهای آب‌رسانی به هم‌کاری امور آب  شهرستان و استفاده از ماشین آلات راه‌سازی از جمله بیل مکانیکی ، لودر و بلدوزر جهت کمک به کشاورزان نیاز است.

وی افزود: امهال کلیه وام‌های کشاورزی در تمام بانک‌های عامل یکی از راه‌کارهایی است که می‌تواند در خشک‌سالی ها  کمک شایانی به کشاورزان باشد.

مدیر جهادکشاورزی پل‌دختر یکی از راه‌کارهای مهار کم آبی و خشک‌سالی در شهرستان را جلوگیری از کشت  محصولات آب‌دوست در بالا دست دانست و گفت: برای کاهش بحران کم آبی و تاحدودی مهار خشک‌سالی در مناطق پایین دست شرایط ایجاب می‌کند مناطق بالا دستی مانند چگنی و ویسیان کشت محصولات آب‌دوست مانندبرنج را نداشته باشند.

وی افزود: کشت گیاهان دارویی به صورت دیم و یا به صورت آبیاری تکمیلی کم که در شرایط اقلیمی منطقه و شرایط خاص فعلی قابلیت رشد و ثمر دهی دارنداز جمله زعفران و گل نرگس ، از جمله راه‌کارهای مهار خشک‌سالی در شهرستان است.

عسکری یادآورشد:  جهاد کشاورزی شهرستان در این رابطه  آمادگی دارد به ازای هر هکتار زعفران ۴۸ میلیون تومان و به ازای هر هتکار گل نرگس ۷۰ میلیون تومان بر اساس نرم سال گذشته تسهیلات در اختیار کشاورزان قرار دهد که به طور قطع امسال افزایش اعتبار دارد.

وی افزود: انتظار می‌رود بخشداری از طریق تشکیل جلسه با دهیاران بخش مرکزی در خصوص عدم کشت گیاهان و محصولات  آب‌دوست و اعتبارات به کشاورزان اطلاع رسانی کند.

مدیر جهاد کشاورزی پل‌دختر گفت: سال گذشته ۵۰ هکتار اراضی شیب دار و امسال مقررشد ۱۰۰ هکتار از این اراضی در شهرستان زیر کشت محصولات کم‌آب مانند درختان کم آب‌دوست برود.

وی یکی از مهم‌ترین راه‌کارها برای برون‌رفت از خشک‌سالی  را توسعه محصولات کشت گل‌خانه‌ای دانست و افزود: متاسفانه شهرستان پل‌دختر تنها حدود هشت دهم هکتار گل‌خانه در منطقه سراب جهانگیردارد.

عسکری یادآورشد: جهاد کشاورزی آمادگی دارد به عنوان بهترین راه‌کار برای برون رفت از بحران خشک‌سالی جهت کشت محصولات گل‌خانه‌ای با کشاورزان در راستای  تسهیلات کم بهره هم‌کاری کند.

مدیر جهاد کشاورزی پل‌دختر گفت: در این رابطه حدود سه هکتار پرونده سازی انجام شده، مطالعات اولیه صورت گرفته و این نهاد در بخش خصوصی جهت احداث ۲۰ هکتار گل‌خانه درصدد رفع معارض است.

انتهای پیام/




Source link