به گزارش خبرنگار مهر، سید موسی خادمی امروز چهارشنبه در جلسه شورای دانا اظهار داشت: در سطح استان، شوراهای متعددی تحت عناوین مختلف وجود دارد و ضرورت وجود یک نهاد فرا دستی احساس می‌شد که بتواند امور مربوط به استان را به صورت غیر رسمی پیگیری و اعضا با هم افزایی و همگرایی مسائل مربوطه […]



به گزارش خبرنگار مهر، سید موسی خادمی امروز چهارشنبه در جلسه شورای دانا اظهار داشت: در سطح استان، شوراهای متعددی تحت عناوین مختلف وجود دارد و ضرورت وجود یک نهاد فرا دستی احساس می‌شد که بتواند امور مربوط به استان را به صورت غیر رسمی پیگیری و اعضا با هم افزایی و همگرایی مسائل مربوطه را بررسی و در مورد پروژه‌های استانی اتفاق نظر داشته باشند.

شورای دانا خروجی مورد انتظار را نداشته است

وی عنوان کرد: در ابتدای مسئولیتم، طرحی ارائه شد که اعضای این نهاد فرا دستی متشکل از استاندار، دادگستری، نمایندگان مجلس و نماینده ولی فقیه بود که روی این طرح مطالعه و نام آن شورای دانا انتخاب شد که مخفف دادگستری، استانداری، نمایندگان مجلس و امام جمعه بود که پس از ارجاع مورد قبول وزارت کشور قرار گرفت.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه چند جلسه استانی آن نیز برگزار و اهداف کلان مورد بررسی قرار گرفت، گفت: متأسفانه این طرح با کم لطفی گروه‌های سیاسی در استان مواجه و از آن به عنوان گروهی برای تعیین مدیران استانی و… نام برده شد و به این شکل سطح کار را پایین آورده و با فضاسازی، رغبت افراد برای حضور در جلسات استانی کاهش یافت.

خادمی وجود چنین مجموعه‌ای را برای پیشبرد اهداف استان ضروری دانست و گفت: عمده ترین بحث‌های این شورا سرمایه‌گذاری در استان و جلب، جذب و حمایت از سرمایه گذار و همچنین تصمیم گیری در مورد مسائل مهم استان مثل حوزه آب و هماهنگی و پیگیری در وزارتخانه‌ها بود.

وی به برگزاری جلسات متعدد با لرستانی‌های مقیم تهران که با همکاری اتاق بازرگانی برگزار شد اشاره کرد و گفت: به همین منظور با مدیران و مسئولینی که در سطوح و رده‌های بالا در کشور مسئولیت داشتند نیز جلساتی برگزار شد.

استاندار لرستان تصریح کرد: به هر حال ایده وجود داشته و اقداماتی نیز انجام شده اما تاکنون فعالیت و خروجی مورد انتظاری نداشته که لازم است این طرح بهتر، گسترده‌تر و برای دوره‌های بعدی فعال‌تر و قوی‌تر شود و این می‌تواند مبنای خوبی برای پایه و اساس پیشرفت لرستان باشد.

خادمی یکی از مهم‌ترین مسائل استان را موضوع آب عنوان کرد و گفت: این موضوع به ویژه بعد از سیل ۹۸ طلبکارانه تر پیگیری شده و خوشبختانه تاکنون نتایج خوبی حاصل شده است.

آخرین خبرها از «معشوره»

استاندار لرستان افزود: اتفاقی که از سال ۹۸ در حوزه تخصیص آب افتاده، یکی از اتفاقات خوب است به طوری که اکثر سدهایی که به دنبال تخصیص برای آنها بوده‌ایم اکنون تخصیص آب گرفته‌اند.

خادمی افزود: در مقایسه با سال ۹۶ تعداد زیادی از سدهای ما مثل سد «آبسرده»، سد «تاج امیر»، سد «شهید بروجردی»، سد «مخمل کوه» که تخصیص آنها یک بود یعنی فقط ردیف آنها موجود و تخصیص آنها حذف شده بود، در حال حاضر همه آنها به مدار برگشته و برای سدهای «چولهول»، «خسروآباد» و ۱۲ الی ۱۳ سد دیگر نیز تخصیص آب گرفته‌ایم.

وی در خصوص سد «معشوره» گفت: با تلاش فراوان ظرفیت سد «معشوره» را از حداکثر ۵۰ میلیون متر مکعب به ۴۰۰ میلیون متر مکعب بالا برده‌ایم و با احتساب حجم پیشگیری از سیلاب، وزارت نیرو تا کنون ۲۰۰ میلیون متر مکعب تخصیص داده که ما بحث ۲۷۰ میلیون متر مکعب را داریم که عدد به این شکل عوض شده است.

استاندار لرستان با بیان اهمیت تخصیص آب در توسعه استان، افزود: با اینکه کار بزرگی در این زمینه انجام شده در عین حال ما سهم لرستان را بیشتر از این میدانیم و با وزارت نیرو بحث و گفتگو داریم و در این زمینه ده‌ها جلسه مختلف با موضوع آب برگزار شده است.

سهم آب لرستان کم است

استاندار لرستان با اشاره به تهیه کتابچه‌ای تحت عنوان سند آب لرستان گفت: در این کتابچه که یک سند قوی است همه استدلال‌ها موجود و موضوعات مختلفی از جمله؛ چرا سهم آب لرستان کم است و سهم لرستان از سناریوهای مختلف که می‌شود محاسبه کرد به دست آمده و سهم تخصیص آب لرستان استخراج شده و در حال انجام است.

خادمی در ادامه با تاکید بر سند آمایش لرستان اظهار داشت: لرستان از جمله نخستین استان‌هایی بود که طرح آمایش آن در سال‌های ۹۱ و ۹۲ تهیه شده و پس از مرور، بازنگری و اصلاح شده است.

وی عنوان کرد: در گذشته هر استانی خودش طرح آمایش را طراحی می‌کرد ولی در حال حاضر آمایش ملی طراحی و سهم هر استان در آن مشخص شده و برخلاف گذشته نگاه از بالا به پایین انجام شده است که لازم است با هم تلفیق و سند آمایش لرستان را مجدداً اصلاح و بازنگری کنیم.



Source link