ظرف هفته‌های گذشته خبرهایی مبنی بر احیا و شروع مجدد کارخانه صدر فولاد به گوش می‌رسد خبری که قطعا بارقه‌ی از امید را در دل برای کارگرانی که سال‌ها پیش راه خروج کارخانه را در پیش گرفتند روشن کرده است.


خبرگزاری فارس لرستان- نسرین صفربیرانوند؛ کارخانه صدر فولاد در حالی فعالیت خود را سال ۸۹ آغاز کرد که پس از چهار سال به دلایل متعدد تعطیل و کارگران این واحد تولیدی از کار بیکار شدند.

نبود سرمایه در گردش، بدهی بانکی، بدهی به دستگاه‌های خدمات رسان  و دیگر موارد از جمله چالش‌های پیش روی صدر فولاد بود که باعث شد این واحد صنعتی از سال ۹۳ تاکنون از مدار تولید خارج شود.

علاوه بر اینکه حدود ۱۳۰ کارگر این واحد به جرگه بیکاران استان پیوستند، این کارخانه که  طبق گفته کارشناسان و مسوولان تجهیزات به کار برده در آن از تجهیزات به روز دنیا است با تولید سالانه ۱۲۰ هزار تن میلگرد می‌توانست نقش مهمی در رونق اقتصادی استان داشته باشد به حال خود رها شد.

جلسات و پیگیری‌های زیادی برای احیا مجدد کارخانه برگزار شد تا جایی که قرار بود صدر فولاد به تملک بانک عامل درآید، اما طی هفته‌های گذشته خبرهایی مبنی بر ورود یک سرمایه‌گذار جدید برای راه‌اندازی این واحد تولیدی منتشر شد که امیدواریم به نتیجه برسد.   

شرکت صدر فولاد به گواه بسیاری از کارشناسان و متخصصان نه تنها یک ثروت استانی بلکه ثروت ملی و یک  برند است که روی زمین مانده و باید راهکاری برای شروع به کار مجدد آن اندیشید، زیرا با وجود نرخ بیکاری استان احیا واحدهای تولیدی راکد از جمله صدر فولاد می‌تواند دربرون رفت از این چالش تاثیر گذار باشد.

 خبرگزاری فارس نیز بنابر رسالت خود بارها و بارها پیگیر وضعیت این واحد تولیدی شده، برای اطلاع از آخرین وضع صدر فولاد با کارشناس معادن سازمان صمت لرستان گفت‌وگویی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 

زیر ساخت و تجهیزات در صدر فولاد آماده است

رییس اداره صنایع معدنی سازمان صمت لرستان با اشاره به اینکه عملیات اجرایی صدر فولاد در زمینی به مساحت ۳۷ هکتار و زیر بنایی بیست هزار متری در مجاورت اتوبان خرم‌آباد- اندیمشک احداث شده است، می‌گوید: فعالیت صدرفولاد سال ۸۹ با تولیدات انواع میلگردهای ساختمانی و صنعتی در سایزهای مختلف شروع شد، با توجه به موقعیت استراتژی و اساسی که این صنعت  دارد، مشکلی به لحاظ زیرساخت‌های طرح اعم از برق وجود ندارد.

علی شیخ مرادی می‌افزاید: مجاورت صدر فولاد با پست ۴۰۰ کیلوولت چم‌انجیر برق سبب شده که مشکلی در خصوص تامین برق چه برای طرح فعلی و چه طرح‌های توسعه‌ی شرکت وجود نداشته باشد.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به دو حلقه چاه و نزدیکی به رودخانه خرم‌آباد کارخانه  در خصوص تامین آب نیز با مشکلی مواجه نیست، عبور خط گاز طبیعی از کنار صدر فولاد با توجه به مصرف بالا از دیگر فرصت‌های پیش روی صدر فولاد است.

رییس اداره صنایع معدنی سازمان صمت لرستان می‌گوید: ماشین‌آلات و تجهیزاتی که روز اول برای صدر فولاد خریداری شده اروپایی  بوده که جزو به روزترین تجهیزات دنیا هستند و به عنوان یک ظرفیت محسوب می‌شوند.

 

مشکلات پیش روی کارخانه

شیخ مرادی با اشاره به تعطیلی کارخانه صدرفولاد می‌گوید: عدم تامین سرمایه در گردش و بدهی به بانک‌ها از مشکلات اساسی بود که منجر به تعطیلی صدر فولاد شد، ظرف این چند سال چندین مرتبه ستاد ملی و استانی تسهیل برای رفع مشکل صدرفولاد تشکیل جلسه داد اما تعیین تکلیف اساسی نشد.

وی ادامه می‌دهد: دلیل اصلی که شرکت صدر فولاد تعیین تکلیف نشد، این بود که سرمایه‌گذای که اراده‌ی قوی برای ادامه  طرح و توسعه  داشته باشد وجود نداشت، چندین نفر مراجعه کردند که قصد خرید داشتند اما با توجه به تمایل مدیران کارخانه برای ادامه فعالیت به دنبال مشارکت  افراد توانمند بودیم.

ضرورت راه‌اندازی کارخانه با توجه به نیاز کشور

رییس اداره صنایع معدنی سازمان صمت لرستان با بیان اینکه امیدواریم امسال که سال پشتیبانی ومانع زدایی نام‌گذاری شده با رفع موانع کارخانه صدر فولاد احیا شود، عنوان می‌کند: این واحد تولیدی ظرفیت تولید سالانه دویست هزارتن میلگرد را دارد، البته تولید ۱۲۰ هزار تن در گذشته تجربه شده و در دسترس است.

شیخ مرادی می‌گوید: با توجه به نیاز کشور به فولادهای ساختمانی و صنعت همچنین کیفیت میلگرد تولید شده در صدر فولاد که  در بورس کالا ارائه شده و متقاضیان خوبی هم دارد احیا آن ضروری است.

 

توافقات اولیه برای راه‌اندازی کارخانه انجام شده است

رییس اداره صنایع معدنی سازمان صمت در ادامه با اشاره توافقات انجام شده با سرمایه‌گذار جدید می‌گوید: سرمایه گذار جدید که قبلا با صدر فولاد کار می‌کرده و از مجموعه حدود ۵۰ میلیارد تومان  طلبکار است تمایل دارد که برای راه‌اندازی صدر فولاد مشارکت کند.

شیخ مرادی می‌افزاید: توافقات اولیه انجام شده و با دستور استاندار قرار است سرمایه‌گذار ابتدای خرداد ماه سال جاری اورهال کردن دستگاه‌ها،  آماده کردن خط تولید  و هماهنگی‌ها برای به کارگیری نیروی انسانی  را آغاز کند زیرا سه ماه زمان می‌برد تا میلگرد تولید شود.

 

همه پای کار هستند

وی خاطرنشان می‌کند: همه دستگاه‌ها پای کار هستند تا موانع پیش روی کارخانه صدر فولاد برداشته شود و ظرف سه ماه آینده این واحد وارد مدار تولید شود، به عنوان مثال شرکت گاز که از واحد بدهی داشت قول همکاری داد.

رییس اداره صنایع معدنی سازمان صمت  لرستان با بیان اینکه برای شروع کار ۲۰ میلیارد تومان نیاز است، می‌گوید: استاندار این قول را داد در صورتی که سرمایه‌گذار بتواند این مبلغ را تامین کند از هر فرصتی مانند ماده ۲۰، معافیت‌های تاخیربدهی و بحشش جرایم استفاده کند، سازمان صمت نیز منابع مالی را از طریق وزارت خانه برای تامین سرمایه در گردش پیگیری می‌کند.

شیخ مرادی می‌گوید: با توجه به اینکه سرمایه‌گذار جدید یعنی رحیم زاده تاجر است و در کار فولاد فعالیت دارد، همچنین سال‌ها با صدر فولاد کار کرده می‌توان به احیا و راه‌اندازی کارخانه امیدوار بود.

وی در خصوص مدیر کارخانه هم توضیح می‌دهد: درصورتی که بدهی امیدی بیشتر از قیمت کارشناسی باشد که سهمی نخواهد داشت اما اگر بدهی کمتر باشد به اندازه‌ی که برایش باقی می‌ماند شریک است.

رییس اداره صنایع معدنی سازمان صمت لرستان در پایان با بیان اینکه  ۱۲۳  نفر در کارخانه صدر فولاد مشغول بودند، می‌افزاید: با فعالیت مجدد کارخانه علاوه بر نیروی کارقبلی بلکه نیروهای دیگری هم که است مشغول به کار شوند.

انتهای پیام/




Source link