کشت گلخانه‌ای بخشی سودآوری است که علاوه بر افزایش تولید در واحد سطح، در صورت صادرات ارزآوری بالایی را برای کشور به همراه خواهد داشت، محصولاتی که به جهت تنظیم و کنترل عوامل محیطی، در تمام فصول امکان کشت را دارند.


به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، امروزه با توجه به افزایش جمعیت و نیاز به تامین موادغذایی و همچنین تغییر اقلیم آب و هوایی و کمبود منابع آبی و خاک حاصلخیز، توسعه کشت گلخانه‌ای امری لازم و بدیهی است.

سودآوری بالای کشت گلخانه‌ای

کشت گلخانه‌ای بخشی سودآوری است که علاوه بر افزایش تولید در واحد سطح، در صورت صادرات ارزآوری بالایی را برای کشور به همراه خواهد داشت، محصولاتی که به جهت تنظیم و کنترل عوامل محیطی، در تمام فصول امکان کشت را دارند.

تردیدی نیست با توسعه کشت گلخانه‌ای امکان ایجاد اشتغال‌های مستقیم و غیرمستقیم بسیاری برای افراد وجود دارد، همچنین بهره‌بردار با کمترین هزینه بیشترین میزان تولید در سطح را خواهد داشت و علاوه بر تامین نیاز بازار داخل، با افزایش کیفیت محصولات قادر به صادرات محصول به خارج از مرزها را نیز هست.

 

تولید سالانه ۱۲ هزار تن محصول گلخانه‌ای

در همین راستا مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی لرستان با اشاره به سطح زیرکشت محصولات گلخانه‌ای در استان به فارس گفت: در حال حاضر ۷۸ هکتار از اراضی استان زیر کشت محصولات گلخانه‌ای قرار دارد.

محمدحسن کیانی‌فر، عمده محصولات گلخانه‌ای استان را صیفی‌جاتی همچون خیار، گوجه و فلفل دلمه‌ای عنوان کرد، ضمن اینکه سالانه ۳ میلیون شاخه گل بریده در استان تولید می‌شود.

وی، میزان تولید سالانه محصولات گلخانه‌ای را بیش از ۱۲ هزار تن بیان و خاطرنشان کرد: از این میزان تولید بیش از ۵ هزار تن آن به کشورهایی همچون روسیه و قطر صادر می‌شود.

کیانی‌فر اظهار داشت: گوجه‌فرنگی و فلفل دلمه‌ای از جمله محصولات پرطرفدار استان برای صادرات هستند، با این وجود برنامه‌هایی جهت افزایش سطح کیفیت این محصولات و همچنین دیگر تولیدات قابل عرضه در بازارهای بین‌المللی در حال انجام است.

 

تولید ۱۰ برابری محصول در کشت گلخانه‌ای

مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی لرستان میزان تولید کشت گلخانه‌ای را بین ۴ تا ۱۰ برابر عنوان کرد و افزود: با انجان برنامه‌های اصلاحی و تامین بذرهای باکیفیت قطعا این میزان تولید افزایش چشم‌گیری خواهد داشت.

وی با بیان اینکه کشت محصولات گلخانه‌ای اشتغال‌زایی خوبی نیز به همراه دارد، گبت: به طور میانگین در هر ۳۰۰ متر برای ۲ نفر شغل به صورت مستقیم ایجاد می‌شود، حال اینکه با افزایش سطح کشت به‌تبع میزان اشتغال‌های غیرمستقیم نیز بالاتر بیشتر می‌شود.

کیانی‌فر تصریح کرد: امسال درصدد هستیم ۳۰ هکتار به میزان کشت گلخانه‌ای استان اضافه نماییم، کمااینکه ۲۰ هکتار از گلخانه‌های قدیمی نیز اصلاح و بازسازی خواهند شد.

مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی لرستان اصلاح گلخانه‌ها را امری موردنیاز برای ارتقای سطح تولید و افزایش کیفیت محصولات خواند و افزود: پرداخت تسهیلات و همچنین ارائه کمک‌های بلاعوض بخشی از برنامه‌های پیش‌بینی شده برای بازسازی گلخانه‌های قدیم است.

وی به برخی مزایای کشت گلخانه‌ای اشاره و اظهار کرد: کاهش هزینه‌های تولید و افزایش چندین برابری برداشت محصول، کاهش میزان آب مصرفی، کنترل شرایط کشت، استفاده از اراضی غیرقابل کشت به دلیل استفاده از سیستم هیدروپونیک از مهمترین مزایای کشت گلخانه‌ای است.

برندسازی محصولات گلخانه‌ای لرستان

کیانی‌فر با تاکید بر برندسازی محصولات گلخانه‌ای استان، این مهم را فرایندی ضروری در راستای افزایش صادرات به کشورهای خارجی دانست و از تلاش‌ها برای فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای این موضوع خبر داد.

مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی لرستان همچنین از آماده واگذاری چندین مجتمع کشت گلخانه‌ای در سراسر استان به سرمایه‌گذار خبر و ادامه داد: بدون تردید با واگذاری این اراضی به سرمایه‌گذارهای دارای اهلیت شاهد افزایش سطح تولید محصولات گلخانه‌ای و در نهایت ارزآوری بالا برای استان و کشور خواهیم شد.

انتهای پیام/




Source link