گام اول در تحقق تمدن نوین اسلامی در اصل انتخابات مشارکت حداکثری آحاد افشار جامعه است که با حضور خود در پای صندوق‌های رای زمینه را برای ایرانی مقتدر در سه ساحت مسائل داخلی، منطقه‌ای و بین المللی فراهم می‌آورد.


خبرگزاری فارس لرستان- ۲۸ خرداد ماه  ۱۴۰۰  شاهد بزرگترین رخداد  سیاسی سال  یعنی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا هستیم.

در باب اهمیت انتخابات تاکنون تحلیل‌های مختلفی ارائه شده است، اما آن چیزی که اهمیت انتخابات خرداد ۱۴۰۰ را دو چندان کرده است، طلیعه ورود به قرن پانزدهم و تقارن این دوره از انتخابات با بیانیه گام دوم انقلاب است، بیانیه‌ای که توسط رهبر معظم انقلاب ایراد گردید.

در این  بیانیه که سیاست‌های کلی نظام در آن ترسیم شده، به مثابه مانیفست انقلاب اسلامی در چهل سال دوم انقلاب بایستی الگوی و نقشه راه در تصمیم گیری وتصمیم سازی به ویژه در بدنه کارگزاری و نخبگی باشد، بدیهی است شاکله اصلی و روح حاکم بر بیانیه گام دوم تحقق تمدن نوین اسلامی است.

بدیهی است تحقق تمدن نوین اسلامی مستلزم روی کار آمدن کارگزارانی انقلابی، جهادی، پاکدست و عدالت محور است، انتخاب این کارگزاران از رهگذر انتخابات خواهد گذشت، با بیان این مقدمه در می یابیم که برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا از اهمیت مضاعفی برخوردار است .

گام اول در تحقق تمدن نوین اسلامی در اصل انتخابات مشارکت حداکثری آحاد جامعه است که با حضور خود در پای صندوق‌های رای زمینه را برای ایرانی مقتدر در سه ساحت مسائل داخلی، منطقه‌ای و بین المللی فراهم می‌آورد.

باید بپذیریم که علی‌رغم گذشت یک چله از عمر پربرکت انقلاب اسلامی شاید آنچنان که شایسته است جایگاه خطیر انتخابات در تعیین سرنوشت و مقدرات سیاسی اقتصادی اجتماعی فرهنگی و…  به درستی تبیین نشده، لذا ضروری است که در وهله اول جایگاه خطیر انتخابات که در تعبیر مقام معظم رهبری در نظام ”  لیله القدر نظام ” از آن یاد شده است برای همگان تشریح گردد.

نکته حائز اهمیت در راستای تبیین مشارکت حداکثری آن است که تمامی افراد ایران عزیز در سطوح مختلف مکلف هستند نسبت به تبیین جایگاه انتخابات به وظیفه شرعی وجدانی و تاریخی خود عمل نمایند، البته پرواضح روشن است نقش نخبگان در این عرصه بسیار نقش آفرین است.

لازم است که با بصیرت شناخت کامل از بین کاندیداهای واجد شرایط افرادی انتخاب شوند که به تعبیر بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی ( ره) صددرصد مکتبی باشند، منظور از مکتبی بودن اعتقاد کامل به مبانی و لوازم اسلام ناب و تفکر انقلابی است.

بیان این نکته ضروری است که دولت حاصل انتخاب یک شخص به نام رئیس جمهور نیست، بلکه آن چیزی که خط مشی دولت‌ها را مشخص می‌کند تفکر حاکم و رویکرد حاکم بر آن دولت است، بنابراین در انتخاب بایستی مانندیک معادله ریاضی به شاخص‌های جریان فکری دولت توجه شود، شاخص‌هایی همچون کارنامه‌خوانی، ارائه برنامه‌های علمی و قابل اجرا، قانون‌گرایی، رویکرد جهادی و تحول گرایی و امثال آن توجه شود که نتیجه آن در قالب انتخاب اصلح بروز و ظهور خواهد نمود.

لازم به یادآوری است اهمیت انتخابات شورای های اسلامی شهر وروستا نبایستی در پیچ وخم انتخابات ریاست جمهوری به دست فراموشی سپرده شود چراکه انتخابات شورای های اسلامی شهر وروستا در قالب یک پارلمان شهری از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

با توجه به  موارد فوق در می‌یابیم که نظر به موقعیت مهم و تاریخی انقلاب اسلامی در مقطع کنونی که روز به روز شاهد پیشرفت نظام اسلامی در عرصه‌های مختلف هستیم در گام اول با تبیین جایگاه انتخابات  زمینه را برای حضور حداکثری و در گام دوم برای انتخاب اصلح فراهم آوریم که نتیجه این دو گام شاهد درخشش ایرانی مقتدر که به دنبال ایجاد آرامش و رفاه نسبی در بین آحاد مختلف و اقتدار در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی خواهیم بود.

همایون رهبران، عضو هیات علمی دانشگاه آیت الله بروجرد

انتهای پیام/




Source link