سازمان بسیج اساتید کشور با همکاری خبرگزاری فارس، از پویش ملیّ نامه ایرانیان به رئیس جمهور سیزدهم رونمایی کرد و بستری را فراهم آورده است که مردم بتوانند بدون هیچ محدودیتی نظرات و پیشنهادات خود را با رئیس دولت مطرح کنند. حقیقت امر این است فراهم شدن بستر و سازوکار چنین مشارکتی بدون شک آثار مثبت و اثرگذاری فراوانی در پی خواهد داشت لذا قایل تقدیر و ستایش است.


خبرگزاری فارس لرستان- علی نظری: همانگونه در خبر ها آمد، سازمان بسیج اساتید کشور با همکاری خبرگزاری فارس، از پویش ملیّ نامه ایرانیان به رئیس جمهور سیزدهم رونمایی کرد و بستری را فراهم آورده است که هر ایرانی با هر سلیقه و گرایشی از هر جنس و صنفی و طبقه ای بتواند با نگارش نامه ای در  گسترش عدالت، تحکیم  انسجام اجتماعی و همبستگی ملیّ، ارتقاء وضعیت معیشت عمومی کشور، تحول و تعالی فرهنگی و معنویت و دینداری، اخلاق و سبک زندگی اسلامی و … مشارکت داشته باشد.

حقیقت امر این است فراهم شدن بستر و سازوکار چنین مشارکتی بدون شک آثار مثبت و اثرگذاری فراوانی در پی خواهد داشت لذا قایل تقدیر و ستایش است.

ایجاد امکانی برای طرح مسائل توسط خود مردم و در دسترس حاکمان و کارگزاران و مدیران قرار دادن، تا حدود زیادی مشارکت دادن عموم مردم را در حل مسائل و  دخالت دادن آنان در اداره امور در پی دارد.

با کمک تکنولوژی و ایجاد چنین بسترهایی است که دورترین نقاط کشور می توانند مسائل و پیشنهاد های خود را به گوش حاکمیت برسانند آنگاه است بخشی از فرمان امیر مومنان خطاب به کارگزارانش محقق می شود که فرمود«  فَإِنَّ لِلْأَقْصَى مِنْهُمْ مِثْلَ اَلَّذِی لِلْأَدْنَى»(نهج البلاغه: نامه ۵۳)  که دور دست ترین آنان را همان باید که براى نزدیکان است.

مفهومش این است هر رئیس جمهور و و هر وزیر و وکیلی و هر مدیر و کارگزاری، برنامه هایش را به گونه ای تنظیم کند که حاشیه های شهر نیز صدایشان شنیده شود و عادلانه بر اساس ظرفیت، استعداد، نیاز و…، از امکانات مرکز برخوردار شوند«  فَإِنَّ لِلْأَقْصَى مِنْهُمْ مِثْلَ اَلَّذِی لِلْأَدْنَى»
آنگاه است بسیاری از مسائل اجتماعی، فرهنگی، دینی، سیاسی،امنیتی، روانی، بهداشتی و… با کمترین هزینه حلّ خواهد شد.
اگر حاشیه های یک شهر از امکانات بهداشتی و درمانی مناسب و در شأن کرامت انسانیشان بهره مند بشوند هرگز به مرکز مهاجرت و سفر نمی کنند و ده ها و صدها مسئله امنیتی و روانی و اجتماعی بوجود نمی آید آنگاه است هم مرکز نشینان بهینه زیست می گ‌کنند و هم حاشیه‌ها و دور دست‌ها
خلاصه کلام اینکه پویش ملیّ نامه ایرانیان به رئیس جمهور سیزدهم، راهی برای طوفان فکری و تلاقی نگاه‌ها و راه حل‌ها و اندیشه‌ها و بستری است برای به اشتراک گذاشتن تدابیر و تجارب  و کمکی شایان است به افزایش مشارکت در مسائل اقتصادی و معیشتی و ایجاد کسب و کارها بستری است برای برداشتن حجاب‌ها و پرده داران و واسطه‌ها.
این پویش بستری مناسب است برای اینکه رئیس جمهور سیزدهم راه حل ها، گفتگوها ، مطالبات و ملاحظات عامه مردم  را بدون لکنت زبان و بدون ترس و بدون پرده بشنوند.

«وَ اِجْعَلْ لِذَوِی اَلْحَاجَاتِ مِنْکَ قِسْماً تُفَرِّغُ لَهُمْ فِیهِ شَخْصَکَ وَ تَجْلِسُ لَهُمْ مَجْلِساً عَامّاً فَتَتَوَاضَعُ فِیهِ لِلَّهِ اَلَّذِی خَلَقَکَ وَ تُقْعِدُ عَنْهُمْ جُنْدَکَ وَ أَعْوَانَکَ مِنْ أَحْرَاسِکَ وَ شُرَطِکَ حَتَّى یُکَلِّمَکَ مُتَکَلِّمُهُمْ غَیْرَ مُتَتَعْتِعٍ

فَإِنِّی سَمِعْتُ رَسُولَ اَللَّهِ صلى الله علیه وآله یَقُولُ فِی غَیْرِ مَوْطِنٍ لَنْ تُقَدَّسَ أُمَّةٌ لاَ یُؤْخَذُ لِلضَّعِیفِ فِیهَا حَقُّهُ مِنَ اَلْقَوِیِّ غَیْرَ مُتَتَعْتِعٍ»(نهج البلاغه: نامه ۵۳)   و بخشى از وقت خود را خاص کسانى کن که به تو نیاز دارند. خود را براى کار آنان فارغ دار و در مجلسى عمومى بنشین تا در آن فروتنى کنى خدایى را که تو را آفرید. و سپاهیان و یارانت را که نگهبانانند یا تو را پاسبانانند، از آنان بازدار، تا سخنگوى آن مردم با تو گفتگو کند بى درماندگى در گفتار.

من از رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله و سلّم بارها شنیدم که مى فرمود: «ملّتى که حق ناتوانان را از زورمندان، بى اضطراب و بهانه اى باز نستاند، رستگار نخواهد شد)( ترجمه شهیدی).

پس بیایم برای ارتقاء  و سرافرازی بیش از پیش و همه جانبه ایران اسلامی ، در کنار مشارکت معنادار و هوشمند در انتخابات،  در این پویش و بسترهای مانند آن شرکتی فعال و اثرگذار داشته باشیم.

نگارنده علی نظری
عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان
مسئول بسیج اساتید استان لرستان

انتهای پیام/۸۵۰۲۰




Source link