به گزارش خبرنگار مهر، سید موسی خادمی امروز یکشنبه در گفت و گو با رسانه‌ها با بیان اینکه لرستان به نوعی قدیمی ترین زیستگاه بشر در ایران بوده و با آثار تاریخی فراوان از دوره‌های مختلف همراه است اظهار داشت: به لحاظ جغرافیایی در مسیر ارتباطی استان‌های شمالی به جنوب و مرکز کشور واقع شده […]



به گزارش خبرنگار مهر، سید موسی خادمی امروز یکشنبه در گفت و گو با رسانه‌ها با بیان اینکه لرستان به نوعی قدیمی ترین زیستگاه بشر در ایران بوده و با آثار تاریخی فراوان از دوره‌های مختلف همراه است اظهار داشت: به لحاظ جغرافیایی در مسیر ارتباطی استان‌های شمالی به جنوب و مرکز کشور واقع شده است.

خسارت سیلاب به حوزه زیرساخت‌ها هنوز کامل جبران نشده است

وی بیان داشت: مهمان نوازی مردم لرستان در کنار طبیعت، آب فراوان، کوه‌ها و رسومات مناطق عشایری محیط بسیار خوبی برای حضور گردشگران فراهم آورده است.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه سیل لرستان یکی از حوادث مهیب و ناگوار طبیعی بود که به دلیل همزمانی با سایر نقاط کشور به درستی به آن پرداخته نشد تصریح کرد: حجم خسارات وارده از سیل به استان طبق برآوردهای انجام شده حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان بود که فرصت‌ها و داشته‌های بسیاری را در استان از بین برد.

خادمی افزود: خسارات سیل لرستان در دو بخش مردمی و زیرساخت‌های عمومی قابل تعریف است که در بخش مردمی این خسارات به خوبی جبران شده و در بخش عمومی هنوز جای کار وجود دارد.

وی ادامه داد: احداث ۱۲ هزار و ۹۷۶ واحد مسکونی، تعمیر ۲۱ هزار واحد مسکونی خسارت دیده، تهیه حدود هشت هزار بسته لوازم خانگی، جبران خسارات مربوط به بخش کشاورزی و تجاری از جمله اقدامات صورت گرفته در حوزه سیل سال ۹۸ است.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه الحاق حدود ۴۰ هکتار زمین به محدوده شهر معمولان و روستاهای اطراف آن با هدف ایجاد مسکن در مناطق امن انجام پذیرفت عنوان کرد: حرائم و بستر رودخانه‌ها با هدف پیشگیری از حوادث مشابه اصلاح و ایجاد دیواره‌های ساحلی برای شهرهای پلدختر، معمولان و ایجاد فاصله امن برخی روستاهای در معرض خطر با رودخانه‌ها صورت گرفت.

وعده افزایش حجم ذخیره آب سدها

خادمی تاکید کرد: در بحث آبخیزداری اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان برای جلوگیری از وقوع سیل هزینه شده و با اجرای این طرح ۳۵۰ هکتار کار آبخیزداری در ۷۰ نقطه لرستان صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه در حوزه سدها اقدامات خوبی صورت گرفته و حجم ۲۰۰ میلیون متر مکعبی استان با احداث سدهای جدید به ۴۵۰ میلیون متر مکعب افزایش می‌یابد گفت: با طراحی جدید ایجاد فاصله بین رودخانه‌ها و خطوط زیرساختی مانند جاده‌ها، آب، برق، گاز و تلفن با هدف پیشگیری از خسارت به آنها صورت گرفته است.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه با اقدامات انجام شده امنیت استان به ویژه منطقه پلدختر در مقابل سیل افزایش یافته است تصریح کرد: حدود ۱۰۰ پل جدید پس از سیل سال ۹۸ در لرستان احداث و بازسازی شده است.

خادمی بیان داشت: چند اثر تاریخی استان از جمله پل کشکان در سیل دچار آسیب شد که البته اعتبارات مناسبی برای حفظ این آثار پیش بینی و اقدامات مورد نیاز انجام شده است.

فلک الافلاک در خطر است

وی افزود: قلعه فلک الافلاک نیز به علت قرار گرفتن بر روی یک تپه در مرکز شهر خرم آباد از لحاظ ایمنی دچار خطر است و قبلاً در زلزله‌های استان ترک‌هایی در بنا به وجود آمد که بحث استحکام بخشی و ایمن سازی آنکه از سال‌ها قبل شروع شده و اقدامات پیشگیرانه در حال انجام است.

استاندار لرستان در ادامه سخنان خود گفت: کرونا در لرستان آسیب‌های جدی به حوزه گردشگری که در دولت تدبیر و امید در حال شکل گیری بود، وارد آورده است.

خادمی با بیان اینکه کرونا علاوه بر خسارات جانی، در بحث اقتصادی نیز خسارات بسیاری به استان وارد کرد گفت: در حوزه اشتغال، لرستان و چند استان زاگرس نشین دیگر متأسفانه از گذشته به دلایل مختلف نرخ بیکاری بالایی داشته‌اند.

وی بیان داشت: در سال‌های اخیر اقدامات زیرساختی مناسبی برای حضور سرمایه گذاران با توجه به وجود فرصت‌های مناسب سرمایه گذاری فراهم شده است.

پیشرفت ۲۵ درصدی فاز ۴ سیمان دورود

استاندار لرستان، گفت: چهار بانده کردن جاده‌ها، منظم شدن پروازهای فرودگاه، وجود انرژی به اندازه کافی و زمین‌های آماده برای واگذاری به سرمایه گذاران از جمله اقداماتی است که برای جذب سرمایه گذاری در استان فراهم آمده است.

وی عنوان کرد: روزانه ۷۰۰ هزار بشکه فرآورده نفتی از استان عبور می‌کند و ایجاد شهرک صنعتی مخصوص پتروشیمی و مینی پالایشگاه پلدختر طی سالهای اخیر در همین راستا صورت گرفته است.

استاندار لرستان با بیان اینکه لرستان در حوزه سنگ ظرفیت‌های قابل قبولی دارد و در زمینه گیاهان دارویی با وجود کارخانه‌های اکسیر و فارمد زاگرس و زیر کشت رفتن ۷ هزار هکتار از اراضی استان می‌تواند قطب تولید دارو در کشور باشد گفت: استان در حوزه شیلات رتبه اول تولید ماهی قزل آلا را در بین استان‌های غیر ساحلی کشور با تولید سالانه حدود ۳۰ هزار تن ماهی به خود اختصاص داده است.

خادمی بیان داشت: کارخانه سیمان دورود از قدیمی ترین واحدهای صنعتی در استان است که به لحاظ فنی، تکنولوژی و زیست محیطی دچار فرسودگی شده است.

وی گفت: راه حل پایدار برای حل مشکل این کارخانه ایجاد جایگزین برای آن است و با پیگیری‌های صورت گرفته در دو سال اخیر، با حمایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کلنگ زنی مجموعه جدید تحت عنوان فاز چهارم کارخانه سیمان انجام و تاکنون حدود ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی در کنار خرید تجهیزات را داشته است.



Source link