در حالی که در جریان سیل سال ۹۸ در لرستان بیش از هزار کیلومتر از راه‌های لرستان به همراه ۹۰۰ پل آسیب دیدند و مجموعا ۲۸۰۰ میلیارد تومان خسارت به این حوزه خسارت وارد شد، دولت فقط اعتبار لازم برای جبران حدود ۸ درصد از این خسارات را ابلاغ کرده است.


به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، سیل سال ۹۸ یکی از سهمگین‌ترین حوادث طبیعی در لرستان در طول چند قرن اخیر بود.

سیل خسارات زیادی را بخش‌های مختلف وارد کرد؛ از جمله راه‌های لرستان که آسیب بسیار زیادی دیدند و از مجموع ۸ هزار کیلومتر راه  موجود در لرستان، در جریان سیل به هزار کیومتر آسیب جدی وارد شد. 

همچنین در جریان این حادثه طبیعی به بیش از ۹۰۰ پل و ابنیه فنی در لرستان از بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد آسیب وارد شد.

در حالی که انتظار می‌رفت با گذشت دو سال از وقوع سیل، امروز شاهد بازسازی و رفع کامل خسارات باشیم اما متاسفانه به دلیل عدم تخصیص اعتبارات لازم از سوی دولت برای جبران خسارات سیل در لرستان به ویژه در حوزه راه، می‌بینیم که بسیاری از راه‌ها و پل‌هایی که آسیب دیده بودند کماکان بازسازی نشده‌اند.

عدم بازسازی کامل راه‌های لرستان در حالی است که این استان در حوزه زیرساختی مشکل داشته و بسیاری از کارشناسان معتقدند که از دیرباز عدم تکمیل زیرساخت‌ها در عدم توسعه استان نقش مهم و کلیدی داشته است و عدم بازسازی و تکمیل راه‌های لرستان برای این استان به شدت مضرر است.

خسارت ۲۸۰۰ میلیارد تومانی سیل ۹۸ به راه‌های لرستان

در ارتباط با آخرین اقدامات صورت گرفته در خصوص جبران خسارات سیل ۹۸ در لرستان، عباس شرفی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان در نشست خبری مجازی با اصحاب رسانه، بیان کرد: در جریان سیل حدود هزار کیلومتر از راه های استان یا تخریب شدند و یا صدمه دیدند و از ۱۴ هزار پل نیز حدود ۹۰۰ پل بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شدند بطوری که بیش از ۲۸۰۰ میلیارد تومان به راه‌های استان خسارت وارد شد و محور خرم‌آباد پلدختر بیشترین آسیب را دید.

وی افزود: بر این اساس بازسازی ۱۴۰ دستگاه در دستور کار قرار گرفت که مهر ماه سال گذشته بالغ بر ۱۰۳ دستگاه احداث و به بهره برداری رسید.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان عنوان کرد: اواسط خرداد ماه نیز پل‌های بزرگ دیگری به بهره برداری می‌رسند که پل بزرگ شهید سلیمانی، پل پران پرویز، پل حیات الغیب  و ۲۵ پل بزرگ دیگر که تا ۱۱۰ متر طول دارند در این بین هستند. 

فقط ۸ درصد خسارات جبران شد

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در سیل ۹۸ بالغ بر ۲۸۰۰ میلیارد خسارت به راه های لرستان وارد شد که فقط ۲۳۰ میلیارد اعتبار(معادل حدود ۸ درصد خسارات) برای جبران این خسارات ابلاغ شد که بخشی از آن اوراق و اسناد بود و در واقع رقم واقعی که ما برای ساماندهی در نظر گرفتیم نزدیک ۱۵۰ میلیارد بود و به همین دلیل برخی آسیب‌ها که مردم انتظار داشتند جبران نشد.

شرفی یادآور شد: با پیگیری‌های صورت گرفته در نظر داریم در اعتبارات سال ۱۴۰۰ پروژه‌های سیل را در دستور کار قرار دهیم.

وی در ادامه اظهار داشت: محور خرم‌آباد به پلدختر بیشترین آسیب را در سیل ۹۸ دید و در ۲۰ نقطه به طور کامل قطع شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان افزود: پس از تخریب جاده خرم‌آباد-پلدختر در ۴۵ روز ارتباط را برقرار کردیم و تا مرداد ماه ۱۰ دستگاه پل را احداث و ۲۰ کیلومتر را بازسازی کردیم. اما برای این محور واریانت جدید در نظر گرفته شده که هزار میلیارد تومان اعتبار در برآورد اولیه برای آن پیش بینی شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه در رابطه با روند ساخت برخی پل‌های تخریب شده سیل ۹۸ مشکلی در بحث ساخت نداریم، عنوان کرد: در بعضی از پل‌ها روند ساماندهی کند بوده که دلیل اصلی کمبود اعتبارات است و در این راستا در سطح استان و ملی پیگیری دریافت اعتبارات هستیم.

انتهای پیام/ی




Source link