گروه‌های جهادی و بسیج سازندگی در کشور با هدف استفاده حداکثری از توان و همیاری جوانان برای عمران و آبادانی کشور ایجاد شدند. طی سال‌های گذشته این گروه‌ها با تشکیل صندوق‌های قرض الحسنه و محرومیت زدایی در مناطق مختلف استان گام‌های مثبتی در راستای تحقق این هدف برداشته‌اند. در میزگرد فارس به بررسی اقدامات انجام شده از سوی گروه‌های جهادی در این حوزه پرداخته ایم.


به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، پس از پیروزی انقلاب اسلامی با فرمان معمار کبیر انقلاب  جوانان با تشکیل گروه‌هایی به مناطق محروم اعزام می‌شدند و به مردم این مناطق خدمات عمرانی، بهداشتی ، تحصیلی و معیشتی  ارائه می‌دادند این موضوع با آغاز جنگ تحمیلی با شکل و ساختار دیگری فعالیت خود را ادامه داد.

با پایان جنگ تحمیلی، اردوهای جهادی  دوباره برای ترمیم خرابی‌های جنگ و توسعه روستایی به شهرها و روستاها بازگشت اما این اردوها همانند دهه ۶۰ دیگر از رونق سابق برخوردار نبود.

در سال ۷۹ مقام معظم رهبری برای حل مشکلات مناطق محروم کشور دستور  تشکیل «بسیج سازندگی» را  با هدف استفاده حداکثری از توان و همیاری جوانان برای عمران و آبادانی کشور صادر نمودند.

در همین راستا برای بررسی فعالیت‌ها و موانعی که پیش روی گروه های جهادی در لرستان قرار دارد در  میزگردی از تعدادی از مسئولین و فعالین این تشکیلات دعوت به عمل آوردیم .

که مهمترین مباحث مطرح شده در این میزگرد به شرح ذیل است:

بسیج سازندگی ۶۴۰ صندوق قرض الحسنه با موجودی بیش از  ۱۴ میلیارد تومان در لرستان ایجاد کرده است

مسوول صندوق‌های قرض الحسنه سازمان بسیج سازندگی لرستان با اشاره به اینکه این صندوق‌ها یکی از محوری‌ترین برنامه‌های بسیج سازندگی است، اظهار داشت: نیمه دوم سال ۹۶ صندوق‌ قرض‌الحسنه تشکیل شدند  و درگام اول ۴۰ تسهیلگر در لرستان  شناسایی شد  که بعد مصاحبه و گزینش ۱۸ نفر از این افراد به عنوان تسهیلگر انتخاب شدند.

امین صدری ادامه داد: طی چهار سال گذشته بسیج سازندگی لرستان توانسته  ۶۴۰ صندوق قرض الحسنه با موجودی بیش از ۱۴ میلیارد تومان و حدود ۳۰ هزار عضو در استان تشکیلدهد که از این تعداد ۲۲۵ صندوق در شهرها و ۴۱۵ صندوق در روستاها ایجاد شده است. 

به گفته وی بانک‌های مختلف از جمله صندوق کارآفرینی امید و انصار تفاهم نامه‌هایی را با صندوق‌های بسیج سازندگی منعقد کرده اند و حمایت‌های خوبی نیز در این حوزه انجام شده است.

پرداخت پنج هزار و ۹۰۰ مورد تسهیلات توسط صندوق‌های قرض الحسنه

مسوول صندوق‌های قرض الحسنه بسیج سازندگی لرستان گفت : تاکنون پنج هزار و ۹۰۰ فقره تسهیلات پرداخت شده که از این تعداد سه هزار و ۹۰۰ کمک معیشتی و مابقی اشتغال بوده است.

صدری با اشاره به اینکه تقریبا همه آحاد جامعه می‌توانند در این صندوق عضو شوند و هیچ محدودیت جنسیتی و سنی وجود ندارد، افزود: هر کسی که بخواهد از تسهیلات صندوق قرض الحسنه بسیجیان استفاده کند اولین شرطش این است که عضو صندوق باشد و سقف تسهیلات بستگی به آورده اعضا دارد و  معمولا پنج تا شش برابر اورده تسهیلات اعطا می‌شود.

صدری با بیان اینکه بحث آموزش  یکی از موضوعات کلیدی است که در دستور کار قرار می‌دهیم، عنوان کرد: بسیج سازندگی در قالب آموزش تفاهم نامه‌ی با اداره کل فنی و حرفه‌ی انجام داده است و در این زمینه تاکنون  چهار هزار و ۵۷۵  نفر آموزش دیده‌اند.

دو هزار و ۵۰۸  گروه جهادی در لرستان  تشکیل شده است

مدیرمرکز مطالعات و هدایت حرکت‌های جهادی بسیج سازندگی لرستان در ادامه جلسه با اشاره  به تعداد گروه‌های جهادی تصریح کرد: دو هزار و ۵۰۸  گروه جهادی در لرستان  ثبت شده که آن‌ها در قالب کارگروه‌های تخصصی مختلف مانند عمران و زیرساخت، پدافند غیرعامل، فرهنگی – اجتماعی، آسیب‌های اجتماعی و مطالبه‌گری فعالیت دارند.

مصطفی دریکوند خاطرنشان کرد: عرصه فعالیت گروه‌های جهادی در هر جبهه خدمت خالصانه و فی سبیل الله است، کارگروه‌های تخصصی با توجه به موقعیت و بسته به زمان وظیفه شان مانند سیل، زلزله و شرایط فعلی یعنی کرونا تغییر می‌کند.

وی اظهار داشت: پس از فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر نهضت کمک مومنانه گروه‌های جهادی در مواردی مانند کمک‌های معیشتی، تهیه جهیزیه برای نوعروسان با بضاعت کم، توزیع لوازم التحریر برای دانش آموزان کم برخوردار و توزیع آرد بین عشایرورود کردند.

توزیع ۶۰ هزار غذا میان نیازمندان لرستانی توسط گروه‌های جهادی

 مدیرمرکز مطالعات و هدایت حرکت‌های جهادی بسیج سازندگی لرستان گفت: ظرف چند روز گذشته ۶۰ هزار طبخ غذا و ۳۰۰ هزار قرص نان  توسط گروه‌های جهادی بین نیازمندان توزیع شده  که از این تعداد ۲۰ هزار پرس و ۸۰ هزار قرص نان در قالب تفاهم نامه با کمیته امداد امام (ره) بوده است.

صندوق قرض‌الحسنه بسیج سازندگی بانک‌های محله محور هستند

 در ادامه یکی از تسهیلگران  نمونه صندوق قرض الحسنه بسیج سازندگی لرستان با شرکت در بحث بیان کرد صندوق قرض‌الحسنه بسیج سازندگی بانک‌های محله محور یا  روستایی هستند که با مردم، توسط مردم و برای مردم ایجاد می‌شوند.

او عنوان کرد: در واقع هدف اصلی تشکیل این صندوق‌ها ایجاد اشتغال، کمک به معیشت پایدار مردم، ترویج فرهنگ کار گروهی  و حذف بوروکراسی‌های اداری برای دریافت  تسهیلات است.

وحید ویسکرمی معتقد است که  بسیج سازندگی نقش چراغ راه را در صندوق قرض الحسنه بسیج سازندگی ایفا می‌کند و البته حمایت‌های را هم انجام می‌دهد.

وی افزود: صندوق قرض الحسنه بسیج سازندگی لرستان در همه حوزه‌ها درخشش داشته و جزو استان‌های برتر بوده‌ به طوریکه که  توانسته‌ایم مقام اول، دوم و سوم کشور را کسب کنیم.

این تسهیلگر در خصوص فراخوان تشکیل صندوق‌های قرض‌الحسنه بسیج با اشاره به اینکه شرایط تشکیل صندوق در روستاها مستلزم فاکتورهایی از جمله  شاخص جمعیتی ، وجود پایگاه‌های بسیج، داشتن شورا و دهیاری است، عنوان کرد: کمیته خدمات رسانی معتمدین روستا را مشخص و پس از استعلام معتمدین فراخوان توسط آنها انجام می‌شود، تشکیل صندوق توسط هیات امنا صورت می‌گیرد .

وی گفت: مردم ماهانه بین ده تا پنجاه هزار تومان در صندوق‌های قرض الحسنه پس انداز می‌کنند و معمولا پس از پنج تا شش ماه اعضا می‌توانند برای دریافت تسهیلات اقدام کنند.

تسهیلگر صندوق‌های قرض الحسنه بسیجیان لرستان ادامه داد: درخواست‌ها پس از بررسی ترتیب اثر داده می‌شود بازپراخت تسهیلات بر اساس نظر هیات امنا و با توجه به وضع معیشتی اعضا تعیین می‌شود.

اولویت بسیج سازندگی در ماه مبارک رمضان انجام طرح اطعام مهدوی و رزمایش کمک مومنانه است

در ادامه مدیرمرکز مطالعات جرکت‌های جهادی بسیج سازندگی لرستان در پاسخ به سئوالی در مورد  نحوه فعالیت این گروه‌ها در ایام کرونا، گفت: گروه‌های جهادی با توجه به شرایط و زمان و هر کجا که نیاز باشد ورود می‌کنند ، اما وظیفه ذاتی آنها در شرایط عادی خدمات رسانی در مناطق حاشیه‌ی و روستایی است، به عنوان نمونه ساخت واحد مسکونی برای پیرزنی در روستای بلیلوند که تحت پوشش هیچ نهادی نیست را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

دریکوند در خصوص جذب کمک خیرین نیز توضیح داد: بسیج سازندگی در استان خودش رایزنی و پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد،اما گروه‌های جهادی شماره حساب حقوفی دارند که نسبت به جمع آوری کمک‌های نقدی از خیرین اقدام می‌کنند.

وی اولویت بسیج سازندگی در ماه مبارک رمضان و شرایط فعلی اطعام مهدوی و رزمایش کمک مومنانه عنوان کرد و افزود: از آغاز کرونا تاکنون در هر شهرستان چهار مرحله  و هر مرحله سه بار کمک مومنانه توسط گروههای جهادی انجام  شده است.

مدیرمرکز مطالعات حرکت‌های جهادی تصریح کرد: بسیج سازندگی چهار مدیریت دارد تحت عناوین مدیریت اقتصاد و اشتغال، فنی و محرومیت زدایی ، منابع طبیعی و کشاورزی و مدیریت جهادی که مدیریت جهادی مکمل سه مدیریت دیگر است.

دریکوند در خصوص طرح شهید سلیمانی نیز توضیح داد: با توجه به اوج‌گیری کرونا بسیج سازندگی وو وزارت بهداشت تفاهم نامه‌ی را منعقد کردند که گروه‌های جهادی  در قالب سه اکیپ شناسایی، مراقبتی و حمایتی در محلات و مناطق حضور پیدا کردند.

وی ادامه داد: قرنطینه افرادی که تست کرونا آنها مثبت بود، ضدعفونی منزل و کمک‌های معیشتی از اقداماتی بود که گروه‌های جهادی در قالب طرح شهید سلیمانی انجام دادند، در شرایط فعلی نیز داوطلبانی داریم که امادگی دارند تا در صورت نیاز به کمک مادر درمان بیایند.

سال گذشته ۳۲۷ واحد مسکونی برای مددجویان لرستانی توسط بسیج سازندگ ساخته شده است

تسهیلگر بیسج سازندگی ناحیه خرم‌آباد نیز در ادامه به بحث ورود پیدا کرد اظهار کرد: با توجه به نیاز کشور و فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر مدیریت جهادی برنامه گروه‌های جهادی این است که در خانه به مردم خدمت کنند، در این راستا سامانه اطلس جهادی تعریف و تمام گروههای جهادی دارای ناسه هستند.

ایمان مروت آرا گفت:  تفکر جهادی یک تفکر فی سبیل الله و بدون چشم‌داشت درراستای پیشرفت و توانمند سازی مردم است ، در این زمینه بسیج سازندگی چند برنامه از جمله اقتصاد، اشتغال، عمران و امنیت دارد.

وی افزود: در راستای محرومیت زدایی تفاهم‌نامه‌هایی داریم با کمیته امداد منعقد کرده‌ایم و در این رابطه سال گذشته ۳۲۷ واحد مسکونی برای مددجویان ساخته و تکمیل شده است، امسال نیز ۹۵ واحد را در دستور کار داریم، این واحدها مشارکتی توسط بسیج سازندگی و کمیته امداد ساخته شده است.

به گفته این تسهیلگر گروه‌های جهادی  در سیل ۹۸ بهترین عملکرد را هم در خصوص امداد و نجات و هم تعمیر و بازسازی داشته‌اند، در واقع گروه‌های جهادی منتظر دستور نمانده و به صورت خودش جوش ورود کردند.

مروت آرا در مورد اشتغال نیز توضیح داد: بسیج سازندگی امسال در حوزه اشتغال برنامه‌های قوی‌تر و محکم‌تری را دنبال می‌کند، سال‌های قبل یک سری برنامه‌ها برای ایجاد کارگاه‌های تک نفره داشتیم، اما امسال برنامه تغییر پیدا کرده و قرار است در محله‌های که دارای پایگاه مقاومت بسیج هستند کارگاه اقتصادی بر اساس ظرفیت محله  تعریف شود

وی ادامه داد: در این راستا بانک اطلاعاتی داریم که فرصت‌ها، تهدیدها و ظرفیت‌ها را جمع‌آوری و سپس بر اساس استعدادی که محله دارد کارگاه اقتصادی تعریف می‌شود، به عنوان نمونه ممکن است یک محله یا روستا ظرفیت بسته‌بندی حبوبات را داشته باشد.

این تسهیلگر گفت: اگر طرحی هم  نیاز به آموزش داشت با فنی و حرفه‌ی تفاهم نامه منعقد می‌کنیم در خصوص تسهیلات و مکان نیز رایزنی‌هایی انجام شده است، ما به دنبال توانمند سازی مردم هستیم.

مروت آرا بیان کرد: یکی دیگر از برنامه های ما در راستای توانمند سازی مردم توجه به زیرساخت‌های بخش کشاورزی است که در این خصوصچندین کنال را در روستاهای مختلف احداث کرد‌ه‌ایم، در زمینه ترویج و آموزش کشاورزان نیز قدم های خوبی برداشته شده است.

به گفته وی ۴۲۰ گروههای جهادی و دانش آموزی در شهرستان خرم‌آباد فعالیت دارند که در قالب گروههای عادی تخصصی و ویژه مشغول هستند، گروههای ویژه مربوط به بسیج دانشجویی است که در حوزه مطالبه گری، فضای مجازی و میز خدمت به انعکاس درد و مشکلات مردم می‌پردازند

 

طی دو سال گذشته بیش از ۵۰۰ میلیون تومان جذب صندوق‌های تسهیلگری خرم‌آباد شد

این تسهیلگر با اشاره به اینکه بسترهای لازم را برای جلب اعتماد خیرین ملی به آن‌ها معرفی کردیم، اظهار داشت: همین موضوع باعث جل توجه خیرین ملی در خرم‌آباد شد و پس از این اتفاق خیرین بومی استان نیز پای کار آمدند و طی دو سال گذشته بیش از ۵۰۰ میلیون تومان جذب صندوق‌های تسهیلگری خرم‌آباد شد

مروت‌آرا ادامه داد: این کمک‌ها در حوزه‌های مختلفی مانند کمک ‌های معیشتی، اشتغال زایی و سفرهای زیارتی هزینه شده است و تسهیلاتی که در قالب اشتغال زای به مردم محروم پرداخت شده با سود صفر درصد همراه بوده است.

به گفته‌ وی علاوه بر ایجاد اشتغال برای اقشار ضعیف جامعه در حوزه بازاریابی برای محصولات تولید شده آن ها نیز از ظرفیت خیرین استفاده کرده‌ایم.

بروکراسی اداری باعث شده بسیاری از خیرین از خیر انجام کارهای عام المنفعه بگذرند

دریکوند نیز در بخش پایانی جلسه با بیان اینکه سه کارگاه خیاطی در استان در حال راه‌اندازی است که دو مورد از آنان در شهرستان الیگودرز و دلفان راه‌اندازی شده است و مورد سوم نیز که در خرم‌آباد قرار دارد به دنبال این هستیم که با  حمایت خیرین محیط کارگاه را آماده کنیم.

مدیر مرکز مطالعات و هدایت حرکت‌های جهادی بسیج سازندگی لرستان بیان کرد: بروکراسی اداری باعث شده بسیاری از خیرین از خیر انجام کارهای عام المنفعه بگذرند و در این حوزه بایستی دستگاه‌های دولت همکاری لازم را با خیرین انجام دهند و خوشبختانه در این حوزه تفاهم نامه‌های خوبی با دستگاه‌های دولتی منعقد شده است.

انتهای پیام/۸۵۰۲۰/ر




Source link