به گزارش خبرنگار مهر، داریوش حسن نژاد امروز چهارشنبه در نشست با نمایندگان بهره برداران و تشکلهای آببران اظهار داشت: کاهش نزولات آسمانی و مواجه با خشکسالی در سال آبی پیش رو، نیاز به مشارکت و همدلی همه آحاد مردم به ویژه بهره برداران، کشاورزان عزیز، دستگاه‌ها و سازمان‌های مربوطه دارد. از فعالیت کشاورزان مهاجر […]



به گزارش خبرنگار مهر، داریوش حسن نژاد امروز چهارشنبه در نشست با نمایندگان بهره برداران و تشکلهای آببران اظهار داشت: کاهش نزولات آسمانی و مواجه با خشکسالی در سال آبی پیش رو، نیاز به مشارکت و همدلی همه آحاد مردم به ویژه بهره برداران، کشاورزان عزیز، دستگاه‌ها و سازمان‌های مربوطه دارد.

از فعالیت کشاورزان مهاجر جلوگیری شود

وی افزود: برای توزیع عادلانه آب در بین کشاورزان استان لازم است با همکاری جهاد کشاورزی الگوی کشت مناسب بر اساس پروانه بهره برداری از چاه مشخص شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان تاکید کرد: برای مدیریت آب و استفاده بهینه، باید از ورود کشاورزان غیر بومی و مهاجر و اجاره زمین به این افراد که اقدام به کشت محصولات آبدوست می‌کنند جلوگیری شود.

حسن نژاد عنوان کرد: انتقال آب به اراضی دیم باید محدود شود و همه چاه‌های کشاورزی به کنتور هوشمند مجهز شوند.

ضرورت کاهش ۵۰ درصدی کشت آبی

صالحی معاون سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز در این جلسه تاکید کرد: ۵۰ درصد از کشت آبی استان نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: در این راستا به جای کشت محصولات آبدوست مثل برنج و سیب زمینی اقدام به کاشت ذرت علوفه‌ای، سرگوم و سایر گیاهان کم آب بر شود.

لزوم مدیریت منابع آب و اصلاح الگوی کشت

مهرداد ویسکرمی نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه بیان داشت: مسئله اصلی وجود خشکسالی است و ضروری است مدیریت منابع آب و اصلاح الگوی کشت علاوه بر سال جاری در دستور کار سال آینده شرکت‌ها قرار گیرد و برای انجام آن برنامه ریزی شود.

وی تصریح کرد: لازم است ارتباط بین بخشی آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی همواره برقرار شود.

نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وظیفه نماینده مجلس نظارت بر اجرای قانون است افزود: برای سال آینده جهاد کشاورزی با همکاری آب منطقه‌ای طرحی آماده کند و در خصوص تعیین الگوی کشت منطقه بیرانشهر برنامه ریزی شود.

بنا بر این گزارش، در این جلسه نمایندگان تعاونی‌های آببران در خصوص توجیه کشاورزان برای رعایت الگوی کشت اقدام کنند.



Source link