خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: هتل صخره‌ای خرم‌آباد که حالا بیست و چهارسالگی خود را پشت سر می‌گذارد هر بار با حاشیه‌ای جدید به صدر اخبار برمی‌گردد، پس از سال‌ها رکود این پروژه حالا زمزمه‌هایی از فعالیت‌های جدید سرمایه‌گذار به گوش می‌رسد. مسئولان می‌گویند که به درخواست سرمایه‌گذار قرار است بیشتر از پنج هزار مترمربع […]


خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: هتل صخره‌ای خرم‌آباد که حالا بیست و چهارسالگی خود را پشت سر می‌گذارد هر بار با حاشیه‌ای جدید به صدر اخبار برمی‌گردد، پس از سال‌ها رکود این پروژه حالا زمزمه‌هایی از فعالیت‌های جدید سرمایه‌گذار به گوش می‌رسد.

مسئولان می‌گویند که به درخواست سرمایه‌گذار قرار است بیشتر از پنج هزار مترمربع از اراضی منطقه برای محوطه‌سازی در اختیار این طرح گردشگری قرار گیرد، موضوعی که بازهم هتل صخره‌ای را به صدر اخبار برده است.

گمانه‌زنی‌ها در مورد این واگذاری، نگرانی از تغییر کاربری محوطه این پارک و لزوم شفاف‌سازی فرآیند واگذاری به سرمایه‌گذار ازجمله مواردی است که در محافل خبری و رسانه‌ای مطرح می‌شود.

این موضوع باعث شد تا نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی به برخی ابهامات پیرامون این پروژه پاسخ دهد.

مهرداد ویسکرمی شامگاه جمعه در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: با توجه به مباحثی که اخیراً در مورد هتل صخره‌ای خرم‌آباد مطرح شده، بر خود لازم دانستم سیر کوتاهی از آنچه اتفاق افتاده و وضعیت کنونی این پروژه را بیان کنم تا هم کسانی که واقعاً دلسوز هستند و دغدغه دارند از نگرانی درآمده و هم کسانی که احیاناً غرض‌های شخصی و سیاسی دارند، تکلیف خود را در این رابطه بدانند.

هتل طبق قانون به سرمایه گذار فعلی واگذار شده است

وی با اشاره به اینکه از دهه ۸۰ تا اواسط دهه ۹۰ سرمایه گذار قبلی کار را انجام نداده و خلع ید شد، عنوان کرد: پس از خلع ید سرمایه گذار قبلی، هتل طبق قانون به صورت مزایده به سرمایه‌گذار کنونی واگذار شده است، این کار کاملاً قانونی بوده و تا این لحظه هم ایرادی به لحاظ قانونی به واگذاری هتل به سرمایه‌گذار فعلی وارد نیست.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ورود به این مسئله برای حل مشکل، افزود: مردم از بنده به عنوان نماینده خود و مسئولان استان و نماینده‌های پیشین انتظار داشتند این اسکلتی که صورت زشتی به شهر هم داده بود تعیین تکلیف شود.

ویسکرمی، افزود: بنده از اسفند ۹۸ که مجلس یازدهم رسماً شروع به کار نکرده بود، به این مسئله ورود کردم و شهادت می‌دهم که نه کار مخفیانه‌ای در این رابطه انجام شده که بنده اصلاً اهل این مسائل نبوده و نیستم، نه کار غیرقانونی انجام شده که ما از کسی بترسیم؛ همه مستندات آنچه که انجام شده وجود دارد و در کانال اطلاع‌رسانی اینجانب بارگذاری شده است.

اختصاص ۵ هزار متر زمین برای ایجاد محوطه و پارکینگ

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه هتل صخره‌ای در حال حاضر قرار است در پارک صخره‌ای بنا شود، گفت: پارک صخره‌ای در حال حاضر شامل چند قسمت می‌شود که یکی سه هزار و ۱۴۵ متر آن ساختمان هتل است که تا حد زیادی با ظرفیت ۱۲۰ تخت بنا شده و به دلیل اختلافی که سرمایه‌گذار با مدیران استان داشته، پروژه متوقف شده است که بحثی روی این بخش از زمین هتل نیست.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: همچنین پنج هزار متر مربع در حال واگذاری به سرمایه‌گذار است که هزار و ۲۰۰ متر از این قسمت، اطراف هتل است که به دلیل مسائل ایمنی و آتش نشانی و… است، سه هزار و ۸۰۰ متر جلوی هتل است که محوطه هتل محسوب می‌شود، در این قسمت قرار نیست ساخت و سازی انجام شود بلکه برای محوطه و پارکینگ هتل است.

ویسکرمی، عنوان کرد: حدود هفت هزار متر از پارک صخره‌ای باقی می‌ماند که ضلع شمالی پارک است و کاربری عمومی داشته و در اختیار راه و شهرسازی است.

زمین بر اساس قانون به سرمایه گذار واگذار شده است

وی با بیان اینکه پنج هزار متر یاد شده طبق ماده ۲۲ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت واگذار شده است، افزود: در این راستا به منظور توسعه هتل‌ها و اقامتگاه‌ها و سایر تأسیسات گردشگری، ارگان‌های دولتی باید اقداماتی را انجام دهند.

با تقاضای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، سازمان ملی زمین و مسکن موظف است اراضی مورد نیاز را به قیمت کارشناسی به صورت اجاره به شرط تملیک پنج ساله در اختیار سرمایه‌گذار قرار دهد وی با اشاره به این اقدامات، عنوان کرد: با تقاضای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، سازمان ملی زمین و مسکن موظف است اراضی مورد نیاز را به قیمت کارشناسی به صورت اجاره به شرط تملیک پنج ساله در اختیار سرمایه‌گذار قرار دهد که دقیقاً این اتفاق در مورد هتل صخره‌ای انجام شده و سه نفر کارشناس دادگستری، از طرف راه و شهرسازی بدون دخالت سرمایه‌گذار، زمین فوق را قیمت گذاری کردند.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اگر طی پنج سال سرمایه‌گذار کار نکند، زمین پس گرفته می‌شود و تا جایی که بنده اطلاع دارم قرار است فردا قسط اول از طرف سرمایه‌گذار پرداخت شود.

ویسکرمی، عنوان کرد: سازمان جنگل‌ها و مراتع موظف است زمین مورد نیاز برای گردشگری را به قیمت منطقه‌ای در اختیار سرمایه‌گذار قرار دهد، تغییر اراضی کاربری طبق ماده ۵ شورای عالی شهرسازی و معماری به صورت فوق العاده مورد بررسی و اقدام قرار گیرد.

کار خلاف قانونی انجام نشده است

وی در ادامه در پاسخ به برخی شبهات از جمله تغییر کاربری زمین یا قیمت آن، گفت: اگر سرمایه گذار کار نکند یا قصد تغییر کاربری داشته باشد، زمین از ایشان گرفته می‌شود.

کاربری این زمین گردشگری بوده و کاربری آن با زمین‌های مسکونی فرق دارد و قیمت آن هم توسط کارشناسان رسمی دادگستری مشخص شده است نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی، گفت: همچنین کاربری این زمین گردشگری بوده و کاربری آن با زمین‌های مسکونی فرق دارد و قیمت آن هم توسط کارشناسان رسمی دادگستری مشخص شده است، عوارض ناشی از تغییر کاربری و فروش تراکم به اقساط ۵ تا ۱۰ ساله پس از شروع بهره برداری به شهرداری پرداخت می‌شود.

ویسکرمی، تاکید کرد: محکم کاری به اندازه کافی در این واگذاری صورت گرفته و بنده خودم مقید به نظارت بر این کار بودم که کار خلاف قانونی انجام نشود و حقی از مردم ضایع نشود، نه تصرف غیرقانونی شده، نه مخفی کاری شده، نه کار زیرزمینی انجام شده و نه مسئولی تبانی کرده است و هیچکس به اندازه بنده در جریان جزئیات کار نبوده است و کار پاک و تمیز و شفافی انجام شده که جای شک و شبهه در آن نیست.

وی با بیان اینکه ما به مردم تعهد دادیم که پاک دست، صادق و شفاف باشیم، گفت: می‌ماند راه دسترسی هتل که پس از اثبات حسن نیت سرمایه‌گذار و پیشرفت قابل توجه، بایستی توسط راه و شهرسازی بر طبق قانون و کارشناسی، در اختیار هتل قرار گیرد.



Source link